Katter iFokus

Katter

Läst 153 ggr
trapstile
0

Att skaka sig

Jag har en femårig hona som har ett underligt beteende. Hon har hållit på i säkert två tre år. Det är att skaka på sig och det ser ut som något slags tecken/beteende. När jag klappar henne på huvudet, så skakar hon på sig. Då tänkte jag att det kanske var obehagligt och började istället alltid klappa henne på ryggen och även rumpen. Men samma sak händer. Hon har alltid varit en
kattfröken som heter "se men inte röra" Alltså man kan stryka henne två gånger sedan far hon iväg. Nu på senaste året har hon börjat skaka/ruska på sig när jag bara pratar med henne. Är det något hon försöker säga till mig?

OberonsMatte
2

Är det huvudet hon skakar på? Att katter skakar på huvudet ibland är såklart normalt, men sker det ovanligt ofta kan det vara bra att kolla lite extra i öronen så att det inte finns en förklaring där.

Om det inte finns någon fysisk/medicinsk förklaring till skakandet kan det kanske vara en ren överslagshandling som hon börjat med. Om hon är lite spänd inför fysisk beröring kanske hon även känner lite motstridiga känslor när du riktar uppmärksamhet mot henne genom att prata. När hon inte riktigt kan bestämma sig för vad hon känner eller vad hon ska göra väljer hon att skaka på sig även om det inte direkt har med pratsituationen att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

trapstile
0

Mestadels är det huvudet kon skakar på. Men jag har kikat i hennes fladdermus öron och det ser fint ut. Hon kliar sig aldrig i dem. Hon sover alltid med mig i sängen och vi har alltid en gossestund innan sovdax. Då får man gossa med henne överallt på kroppen och då skakar hon inte på sig alls.
Har inte tänkt på det här med att hon vill "skaka av sig nån spänning" Dessutom har jag haft henne sedan hon var kattunge och har försökt bära och gossa med henne då. Men hon har helt enkelt blivit en förnäm fröken som man "kan se och inte röra"