Katter iFokus

Katter

Läst 186 ggr
_JohanM_
0

Hona Kastrerad i Torsdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vet sa igår ev bråck.
Ska dit Måndag.
Katt jamat idag, hon jamar inte annars.
Skakar när hon ligger och sover hos mig.
Liksom spänner sig och slappnar av, skakar när hon spänner sig.
Är det "bara" hennes kurrande eller fryser hon eller smärta?
Eventuellt bråck fotat idag

• Redigerat 2025-02-12 18:31 av _JohanM_
OberonsMatte
2

Jag har sett betydligt värre bulor som ändå visat sig vara övergående reaktioner på stygnen. Själva snittet ser också fint ut, så ta det lugnt nu och invänta veterinärens bedömning på måndag.

Om/när katter har ont eller mår dåligt brukar de vanligtvis dra sig undan för att vara ifred. Inte så pigga på att ligga och mysa hos sin ägare.

En katt som är avslappnad och spinner kraftigt kan vibrera lite. Andra normala darrningar kan också uppstå ibland p.g.a. kvarvarande spänningar i musklerna när katten slappnar av. Jag vet att jag har sett det ibland hos egna katter och än så länge har det aldrig funnits något samband med sjukdom.

Sajtvärd Katter iFokus

_JohanM_
2

#1: Tack för svaret. Jag kontaktade First Vet och en veterinär kikade lite över kamera.
Hon förklarade om suturen och musklerna, hur det kan uppstå reaktion när katten gör rörelser som suturen inte direkt är flexibel för, så det drar väll i musklerna och i värsta fall om extremhopp.. kan slita igenom skulle jag gissa. Hon sa att det läkt det mesta redan men att så länge suturen sitter kvar så kan det bli sådant pga att katten rör sig utöver vad den kan tillåta.
Så visst kan det vara möjligt, men kan också vara bråck.
Så jag får nog bara vänta nu ja.
Veterinären (First Vet) förklarade att om det börjar se blåaktigt ut så ska jag iväg helt klart.
Så känns lite tryggare med er här och med den veterinären. Ska se om min veterinär i stan här har tid på Måndag, i så fall får den andre remetera mig. Har tappat förtroende lite för dem nu tråkigt nog.

Uppkatten
2

Har förstått att du är väldigt orolig för att hon hoppar etc. Det stämmer att man bör vara lite försiktig och ha lite extra koll. Men du ska veta att det finns katthem där man inte använder body/tratt vid normalfallet vid kastrering (om katten inte slickar väldigt) och där katterna hoppar upp i fönster/klösträd som vanligt. Och det vanligaste är att det brukar fungera bra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Silvestris
0

Om det inte är normalt spinnande skulle jag luta åt att det är smärta. Får hon smärtstillande nu?

_JohanM_
0

#3: Porblemet är att om jag sätter en klöspelare vid garderoben i sovrummet så använder hon inte den som trappa. Hon klänger istället runt på den runt avsattserna som en apa och muskler och vävnad slits mot stygnen som inte flexar med i rörelsen. Hon bryr sig inte att det händer utan fortsätter bara.
Annars hade sovrummet varit perfekt, om jag kunnat haft klöspelare vid 2 meters garderoberna så jag inte riskerar att hon hoppar och kanske sliter vävnaden genom stygnen.
Hon måste ha tratt då hon går på och slickar såret och försöker gnaga där det är hårdare.. bråck eller vävnad som reagerat på stygnen.
Inte bra om hon gnager ifall det råkar vara bråck tänker jag.