Återkommande tovor
Hej!
Jag har en Neva masqurade-katt som den senaste tiden fått mycket tovor. Vi borstar noga med en "ullkniv" för katter och tovorna löser upp sig, men det blir snabbt nya. Börjat fundera på om det handlar om kvaliteten på pälsen snarare än hur ofta vi borstar. Jag tror att jag har hört om foder som ska förbättra päls-kvaliteten, har någon tips eller erfarenhet av det?
Kamma är bättre än borsta, mirakelkammen är bra
Ja foder kan påverka. Rekommenderar mush och blötmat, skippa torrfoder. Äggula 2-3 dagar/vecka (rå)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack! Ska kolla upp mirakelkammen. Vi ger både blötmat och torrfoder, men mest blötmat. Vad hjälper äggulan till med?
Hur gammal är katten och var på kroppen har det börjat uppstå tovor?
Sajtvärd Katter iFokus
#0: Badar du katten? En ren päls tovar mindre
#3 Katten är snart 3 år, och det har uppstått tovor både längst bak på flanken och på bröstet.
#4 vi har duschat katten några enstaka gånger i samband med att han kräkts eller varit smutsig. Men nu var det ett tag sen. Vi har inte riktigt vågat efter att ha läst att det kan förvärra tovor. Stämmer det?
#3: Katten är snart 3 år, och det har uppstått tovor längst bak på flanken och på bröstet.
#4: vi har duschat katten några enstaka gånger i samband med att han kräkts eller varit smutsig. Men nu var det ett tag sen. Vi har inte riktigt vågat efter att ha läst att det kan förvärra tovor. Stämmer det?
#7: Nej,tvärtom. En ren päls tovar mindre. Använd ett bra schampo med balsam, inte bara vatten.
#2: Jag har Nevor som tur nog inte tovat mycket alls.
Själv har jag innekatter och då samlas inte lika mycket smuts vilket leder till färre tovor. Är din inne/utekatt?
Haft 5 Nevor hittills och blivit väldigt positivt överraskad över pälskvalitén trots deras tjocka päls men självklart kan det ju vara individuellt.
Kanske dum fråga men är katten renrasig?
Tvättar de kanske 4ggr per år samt borstar när jag ser att det behövs med denna:
[https://www.zooplus.se/shop/katt/kattvard/furminator_katt/740523?variantId=740523.0&abd=true&utm_source=google&utm_medium=google_pmax&utm_campaign=21456063349&utm_term=740523.0&utm_content=pla&utm_id=21456063349_21456063349&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAh6y9BhBREiwApBLHC1cDQUx55LQchPyqC-MZ1gJnrSN_qivE7d5Gv6wxWQGAJF6akZdzBhoCsusQAvD_BwE&activeVariant=740523.0]()
Använt detta schampo som inte alls behöver vara det bästa men fungerat hos mig.
[https://www.apohem.se/djur/palsvard/palsvard-for-katter/espree-cat-2-in-1-schampoo-conditioner-355ml?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-discounted_price_klarna_css&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAh6y9BhBREiwApBLHC871WgP0kkxY-pTBhoFwpm0BxAQ3bTEqOncBqUrCP7qW-eq2FUJP7xoCI-wQAvD_BwE]()
Mina katter får både torr- och blötfoder så tror nog inte det är avgörande. Sen finns det alltid bättre/sämre foder att välja mellan.
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
#9 Foder gör mycket för pälsen. Inte allt men mycket.
#10: Det tror jag på. Är bara inte så säker på om det handlar om just torr/blötfoder utan mer om det är ett kvalitéfoder. Detta baserar jag endast på egen erfarenhet så har inga andra underlag.
#11 Finns inga kvalitefoder som är torrfoder (fakta, ej åsikter) då katter är renodlade köttätare plus behöver mycket vätska.
#12: Mina katter har blivit dåliga i magen på olika mush "bullar" samt blötfoder vilket gjort mig skeptisk till hur bra de faktiskt är. Sen är det jätte positivt om andra inte haft liknande upplevelser. Torrfoder har faktiskt fungerat bäst hos mig.
#13 Många fasar in fel, tyvärr
Blötmat är mycket bättre än torrfoder innehållsmässigt. Du kan läsa kring katters näringslära, finns bra pdf på kattstatus.se som är bra och pålitlig, så ser du. Torrfoder ökar risken för njur&urinproblem, belägg på tänderna, övervikt, diabetes bland annat. Torrfoder är framtaget för människors bekvämlighet men ingenting positivt för katten.
#14: En av de kattungar jag köpte var uppväxt på Mush t.ex. men var ändå dålig i magen tills jag bytte. Förstår att du ser på det annorlunda och förhoppningsvis haft bättre erfarenheter.
Jag är lite av en sån person som litar på mina egna upplevelser och drar slutsatser utefter det. Gäller all typ av "forskning/fakta" generellt. Lite av en skeptiker lol
- Redigerat 2025-02-11 13:21 av trissmillion
Tack för svaren!!
#8:ah, bra att veta.
- Redigerat 2025-02-14 11:35 av -Meow-
#9: tack! Ja, han är renrasig med stamtavla. Ska kolla länkarna du skickat!
#0: Långhåriga raser kan behöva klippas ner 1-2 gånger per år. Det löser problemet med tovor bäst, tycker jag. Chris Christensen Buttercomb Face and Feet eller Catcomb nummer 13 är bra kammar. Finns på Cyberspace Hundcenter i Torslanda. Bada INTE när katten är tovig, det blir värre då. Bad är bra i förebyggande syfte, innan katten har blivit tovig.