Katter iFokus

Katter

Läst 141 ggr
Mattetilltvå
4

Livet går vidare

Nu är det två veckor sen vi lät våran ena älskade katt somna in för evigt. Det var pga av sjukdom och jag har skrivit om det i annan tråd. Sorgen och saknaden är stor och det känns som vi aldrig ska komma över det men livet måste gå vidare. Här hemma finns brorsan Lukas kvar och nu gäller det att göra det så bra det går för honom. Han är snart fem år och det var hans kullsyskon som nu inte längre finns med oss.De var mycket tajta och trivdes ihop och även om de ibland mätte sej mot varandra så älskade dom varandra. Jag har läst en del om katter och sorg och är övertygad om att Lukas sörjer/saknar sin bror. Värst var förståss första veckan. Jag var hemma med han i fem dagar och han var mest runt fötterna på mej. Han jamade och letade och det märktes att han var orolig. Lite bättre nu. Han har alltid varit lite försiktig och lite tillbakadragen men jag hoppas han ska ty sej till oss nu. Vi försöker att aktivera/leka mera med honom när vi är hemma men tyvärr måste han ju vara själv när vi jobbar. Jobbar dock bara deltid så inte jätte långa dagar ensam. Vi har inga planer i nuläget att köpa någon ny kompis till honom. Det rekomenderas att man väntar ett halvår innan och jag är heller inte säker att han skulle vilja ha någon ny kompis. Han är innekatt med egen balkong men tänker så småningom prova om han skulle vilja gå ut i sele. Som sagt är han väldigt försiktig så vi får se hur det går men tänker att det kan berika hans liv om det fungerar. Skulle bli glad om nån vill berätta hur ni gjort i samma situation när en av två katter dött. Har ni skaffat ny kompis och om inte, hur har det gått för den katt som blivit ensam? Har varit i med om detta tidigare med två andra katter som också var syskon och valde då att inte skaffa en ny kompis och det har rätt beslut den gången.Men det är ju olika från individ till individ vad som är bäst så klart. Jag tar gärna emot tips på vad jag bör tänka på och hur jag kan göra livet så bra det går för Lukas.( Kan ju tillägga att vi använder feliway i kontakten, för det kommet säkert nån tipsa om)

UlrikaD
2

Min 8-åriga katt blev ensam när hennes kompis dog i cancer. Han fanns här när hon föddes så hon hade aldrig varit ensam.
Jag hade aldrig haft en ensam katt innan så det kändes inte rätt. Men sorgen slog så hårt att jag kunde bara inte tänka mig att skaffa en annan katt. Jag är hemma hela dagarna och även om min katt blev väldigt mycket mer "mammig" så kändes det som det funkade ändå. Tog över ett år innan jag kände mig redo för tillökning. Och då märkte jag hur mycket hon saknat någon. Hon levde upp på ett helt annat sätt. Nu har det gått lite mer än 1 1/2 år och för mig var det 100% lyckat.

Mattetilltvå
1

#1: Vad fint att läsa att det blev så bra med ny kompis! Tack för att du delade din historia.