Katt med IBD
Igår fick en av katterna diagnosen IBD och nu undrar jag ni som också har eller haft katt med detsamma har för råd och tips.
Vår skrutta har alltid varit glad i mat och undrar nu varför hon bara erbjuds specialfodret. Hills food sensetivities z/d. Torrfodret äter hon men mjukmaten är ej poppis.
Har inte hittat någon blötmat som mina tycker om, vilket är bekymmersamt.
Purinas hypoallergenic torrfoder är det som är mest populärt här hemma. Ser ut som kalaspuffar och luktar som något man ger till kaniner/marsvin. Typ.
Ena katten accepterar även Hills z/d torrisar.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min kisse äter just nu Katovit gastro blötmat och ibland RC gastro torrisar och funkar bra på båda. Det ska sägas dock att han inte är extremt känslig som jag vet att vissa är.
Tidigare åt han RC gastro våtfoder men efter att de ändrade sitt recept för några månader sedan så är han inte förtjust i det.
Jag har läst flera rekommendationer för Ziwi peak från folk med IBD-katter som ger sina detta med bra resultat.
Redigerat för att lägga till denna länken som innehåller mycket bra info (på engelska): https://www.ibdkitties.net/
Lycka till med smisse!
- Redigerat 2025-01-30 07:30 av Kattpatrullen
Men fungerar gastro? Min veterinär säger att det måste vara hypoallergenic för att ge bra resultat?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vår katt har (förmodad) IBD och står på kortison.
Får specialdiet som är baserad på ris och soja (torrmat från PURINA PRO PLAN Veterinary Diets Feline HA ST/OX - Hypoallergenic) samt Hills Digestive Care I/D. Den senare, Hills, ska dock fasas ut då den innehåller kyckling som ökar risken för matallergi.
Blötmaten Hills kommer att ersättas med Specific Allergen Management Plus FOW-HY…som innehåller lax (omega 3).
#3 Gastro och dess varianter fungerar inte alls. Måste vara hypoallergen precis som du skriver.
#3 För oss fungerar Gastro jättebra, men min grabb har relativt milda problem. Jag läste MASSOR om detta när han först hade sina problem och fick sin diagnos och som jag förstår det har folk haft framgång även utan hypoallergena foder. Vissa får väldigt goda resultat med olika kosttillskott (bovine colostrum t.ex.)
- Redigerat 2025-01-30 10:25 av Kattpatrullen
#4: Vår står på kortison också. Samt 1,5 pepcid fram tills återbesök.
De du nämner har jag beställt faktiskt.
#2: Tack! Jag har läst och de står mkt bra! Kanske vågar testa ziwipeak då. ❤️
#6 - Fick rådet från veterinären angående Specific-Diets.
Har din katt sura uppstötningar / kräks mkt?
Hur var era i början av behandlingen? Hon fick sin diagnos i tisdags. Kräktes på kvällen. Medicinering påbörjades onsdag morgon. Idag kom lite kräks igen men kanske inte i samma intensitet som innan.
#9 Effekten tog ett några dagar (högdos) att se.
#10: Hon står på hög dos nu, sen skulle vi trappa ned till halv tablett. Återbesök om ca 4 veckor.
Tacksam att man kan skicka sms utöver öppettider om man undrar över nåt och de svarar. ❤️
Tror det är klokt att köra enbart på hypo tills smisse känns stabil. Sedan är det viktigt om man vill introducera nya sorter/smaker att man verkligen testar en och en så man vet vad kisse reagerar mot. Så förklarade vår veterinär i alla fall.
Vår kille fick bukspottskörtelinflammation och blev i samband med det diagnosticerad även med IBD. Han hade inte problem med kräkningar utan med diarré. Han blev VÄLDIGT snabbt bättre när han fick RC gastro och han klarar många olika sorters mat så länge huvuddelen (80%) är gastro. Han är extra känslig i samband med sövning, när han får annan medicin etc.
Han fick kortison i hög dos i samband med sin akuta inflammation med medicineras inte för IBD/magbekymmer.
#12: Ja det låter klokt. ❤️
Mina katter har aldrig haft diarre' som symptom. Kräks inte. Får hypoallergent foder + vitamin B12 eftersom många katter med IBD har B12-brist, så även mina katter. De har nobbat såväl Brits som Specifics hypoallergena blötfoder.
#14: B12 läste jag om. Vad för sort ger du?
Även läst att cbd olja kan vara hjälpsamt.
Jag ger Betolvidon, enligt ett "schema" som jag fått av veterinären, och så följs det upp emellanåt med blodprover så att värdet ligger bra.
#16: ok! Får kolla med vår vet. 🙂
Vår kille blev också drabbad av inflammation i bukspottskörteln.
Fettrik diet ska undvikas. Men ser att Royal Canin Veterinary Feline Hypoallergenic innehåller 20% fett!
Jag tror att råden kring låg fetthalt i kost vid bukspottskörtelproblem fr.a. gäller hundar. Det är väldigt svårt att veta vad som är bäst vid den här typen av problem, finns lite för lite forskning - iaf lättillgänglig för oss lekmän. Det blir ännu svårare om man har en katt med flera olika hälsoproblem. Jag pratade mkt med min veterinär om detta och har som sagt läst mycket på olika IBD-sidor och det finns många olika erfarenheter att ta del av. Det viktigaste är att skynda långsamt och vara mycket uppmärksam på ev. reaktioner.
Det var intressant. Trodde mer att bukspottskörtelns problem påverkade alla djur.
Denna fanns hos Arken zoo, Brit Veterinary Diet Cat Grain Free Hypoallergenic och den åt hon direkt! Få se om den duger fortsättningsvis också.
#21: Trodde jag, hon spydde en stund efteråt. 🥺 Undrar om den faktiskt är hydrolyserad om den säljs hos Arken zoo i butik!?
Vågar bara köra med torrfodret nu.
Det här går att läsa på nätet: "Denna hypoallergena kattmat på burk från Brit innehåller hydroliserat laxprotein som är mycket smakligt för katten att äta . Ett protein som hydroliserats har gått igenom en process där det brutits ned i flera beståndsdelar. Tack vare detta, så reagerar inte immunförsvaret på det då det inte känner igen det som det protein det normalt överreagerar mot."
#23: Då ska det ju inte vara nån fara! Kanske hon fick för mkt först som hon glatt satte i sig…
Provade att ge 2-3 teskedar efter att det gått ett tag.
#20 Vad jag menade är att råden kring att kost med låg fetthalt är bra vid bukspottskörtelproblem gäller hundar snarare än katter. Iaf var det fallet när jag läste på kring detta för ca 4 år sedan. Jag påstår alltså inte att bukspottskörtelproblem drabbar hundar snarare än katter (eller andra djur).
Redigerat för att lägga till ett citat och en källa på detta:
"When dogs develop pancreatitis, it is standard protocol to hold them off food until their vomiting subsides and then to begin refeeding with a low fat diet. This doesn’t hold true for cats, however. Vomiting isn’t such a big problem in cats with pancreatitis, and research has not shown a benefit to low fat foods."
https://www.petmd.com/blogs/nutritionnuggets/cat/feeding-cats-with-pancreatitis-30271
Jag vet inte om det faktum att det (åtminstone vid tiden artikeln skrevs) inte framgick av forskning berodde på att det helt enkelt är brist på forskning eller om det fanns forskning som inte stödjer en fördel av kost med låg fetthalt. Dock är detta påståendet inte unikt för denna källa utan något jag läst på flera olika ställen tidigare.
- Redigerat 2025-01-31 23:51 av Kattpatrullen
#25: Tack för länken.
Där skriver de dock att fetthalten bör vara lagom. Min veterinär nämnde just om detta. Fett är ju nödvändigt men bör inte vara högt då det belastar matspjälkningsorganen. Samt högt animaliskt fett är inflammationsdrivande har jag för mig.
Omega 3 ska vara bra för ibs därav hög halt av lax i specific diets som nu är på ingång. Huruvida fisk ska vara bra eller dåligt för en katt verkar vara tvetydigt. Men jag ska göra ett försök.
#26 Absolut bör det vara måttligt. Det som verkar någorlunda klart är att låg fetthalt inte visat lika tydliga fördelar för katt som för hund. Jag är som sagt osäker på i vilken omfattning det beror på brist på forskning. Det finns många artiklar kring detta, och även kring utmaningen av kombination bukspottskörtelinflammation och IBD. Sammantaget verkar det vara trial and error, d.v.s. hitta det som fungerar bäst för din katt.
#27: Så kan det vara. Har börjat fasa in Specif-Diet (laxb och risprotein-baserad som sagt) och magen är ännu stabilare än innan, ta i trä. Det jag är lite tveksam inför är riset. Ris ska ju undvikas att ges till t ex barn pg a hög arsenikhalt, hur påverkar detta våra katter i längden…
Barn lever dock längre än katter, så frågan är om arsenik i den mängden hinner ge skadlig effekt hos katt???
#29: Blev lite ot men.. all arsenik, bly osv ska ju undvikas så långt det är möjligt. Speciellt när hjärnan håller på att utvecklas. Om detta gäller för katter låter jag det vara osagt men det kan ju inte vara bra att få i sig detta via maten varje dag. Nu vet jag inte hur mycket arsenik det finns i utvunnet protein från ris, men man vet åtminstone att många proteinpulver man testat (för humant bruk) inklusive de som är gjorda på sojabönor, blivit kontaminerade bl a av tungmetaller. Dvs allt som växer på jord suger åt sig, i olika omfattning,, bl a tungmetaller, (och som kossorna betar) och i slutändan tillverkar man hydrolyserat proteinpulver.
- Redigerat 2025-02-03 19:23 av New2ragdoll2
Hittade bara studier på hundar, och jag vet inte hur jämförbara de är eftersom jag inte vet hur högt risinnehåll hundmat har jämfört med kattmat. Dessa verkar dock visa att förhöjt arsenik hos hundar som äter diet med mycket ris och därför rekommenderas "varierad kost". Det verkar dock vara begränsade studier och jag hittade inget om ev. hälsoeffekter av förhöjda värden.
Eftersom hundar är omnivorer och katter är karnivorer kan man ju tänka sig att genomsnittsinnehållet av ris i hundmat är högre än i kattmat och att effekten av arsenik därför är högre hos hund än hos katt. Det kan ju dock vara annorlunda med specialkost som av nödvändigthet ofta innehåller en annan sammansättning av näringskällor.
Man får ju också väga fördelar av specialkost mot risker, en njurdiets lägre proteininnehåll med fördelar för njurarna har ju också nackdelar på andra sätt. På samma sätt är det väl då med t.ex. gastromat eller allergikost som lindrar mag/tarmproblem eller allergi men då kanske t.ex. kan leda till förhöjda nivåer av arsenik.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7363027/
https://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-in-pet-food/
#31:
Intressanta länkar.
Ja, det går ju heller i princip inte att utesluta all form av toxicitet i varken djurmat eller vår egen mat.
Fördelarna med risprotein är trots allt mångfaldiga för sjuka husdjur som inte klarar av att hantera "vanlig mat".