Katter iFokus

Katter

Läst 215 ggr
kodentillporten
0

Stresstvättande

Hej!
För ungefär ett år sedan flyttade en 10-årig kattdam hem till mig. Tidigare ägaren brättade att katten i samband med att kattkompisen gick bort börjat tvätta sig överdrivet (av ångest/stress). Under tiden hos mig gick hon från en osäker katt till (dock endast med mig) en extremt pratglad kelgris som ska bara med överallt. Det överdrivna slickandet har minskat drastiskt men fortfarande nästintill kal buk och inre bakben. Medicinska skäl är uteslutna, jag arbetar hemifrån så det blir flera lek och kelstunder under dagen och klätter-möjligheter och leksaker har hon fullt av. Har läst en del om feliway men inte skaffat, någon som har erfarenhet av det? Eller haft katt med liknande problem som de fått bukt med?

OberonsMatte
2

Jag har haft en katt som i perioder under några år slickade bort päls från mage och insidan av låren. Eftersom hon slickade så mycket att huden blev sårig behövdes trattkrage för att ge huden en chans att läka. En påtvingad tvättpaus bröt oftast själva (o)vanan att tvätta överdrivet mycket, så att pälsen kunde fortsätta växa ut trots att tratten inte längre var på.

I min katts fall tror jag att beteendet började p.g.a. understimulans, men sista gången hon slickade bort päls var när hon förlorade sin jämngamla kattkompis och fick en ny - som hon visserligen gillade, men som var lite för ungdomligt busig för henne. När jag skaffade katt nr 3 (så jag hade en äldre och två unga) slapp min äldre katt bli utsatt för oönskade lekförsök och då slutade även tvättmanin.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-01-23 18:53 av OberonsMatte
kodentillporten
0

#1: I början när hon kom hit var hon lite sårig men inte längre. Hur länge hade hon på tratten? Var det dygnet runt? Är det tratten du menar var påtvingad paus?
Har försökt i några veckors tid att få henne att ”vakna upp” när hon hamnar i tvättmani genom att knäppa med fingrarna, vissla och liknande vilket får henne att sluta för stunden.

Kattkompis är tyvärr inte aktuellt för tillfället då jag bor i en ganska liten lägenhet med en dum planlösning för flera katter.

New2ragdoll2
0

Vi hade en adoptivkatt som slickade bort pälsen på utvalda områden.
Han slutade med det så småningom när han väl hade stadgat sig i vårt hem.
Tratt fick också en god effekt.

kodentillporten
0

#3: Hur länge hade han tratt? Hade ni den dygnet runt?

OberonsMatte
1

#2: Min birmafröken Miranda fick ha tratt tills såren hade läkt helt och den pausen var oftast tillräckligt för att bryta beteendet. Tack vare tratten blev hon liksom tvungen att vänja sig av vid att tvätta magen i tid och otid. När det blev sårigt blev hon extra benägen att tvätta där, så det blev som en ond cirkel när hon fortsatte tvätta ännu mer p.g.a att huden kändes konstig och sårig.

När jag visste att jag visste att hon skulle vara upptagen med annat och vara under konstant uppsikt kunde jag ta av tratten, men däremellan åkte den på. Särskilt viktigt att tratten var på under natten och när jag inte var hemma. När hon väl vande sig vid tratten försökte hon inte ens ta av den längre, så den kunde sitta jättelöst.

Sajtvärd Katter iFokus

kodentillporten
0

#5: Får se om vi testar med tratt eller inte. Då hon visar missnöje (jag behöver jobba, gäster kommer mm) genom att kissa i sovrummet får tratt bli sista utvägen. Men tackar för svar!