Katter går ihop?
Har två han katter på 11år. För några år sedan tog vi hand om en han kattunge. Det funkade inte med ena katten. Kattungen gick bort och vi skaffade hund. Sambon tror att det var könet hane som var problemet. Kattungen kom vid 10v då han hittades ute helt ensam.
Nu vill vi skaffa en kattunge igen. Som ska gå ihop bra med hunden. Sambon vill att de ska kunna ligga ihop och eventuellt gå promenader tillsammans.
Hittade en vuxen hane som var jätte hundvan och i en ras vi kan tänka oss. Men sambon vill inte för att de är en hane.
Hur ska vi tänka?
Mvh
Mig
#0: Jag tror inte det har att göra med om det är en hane eller hona om det är kastrerade djur. Att ta en vuxen katt som är hundvan kan gå bra eller inte. Den är hundvan ja, men inte van din hund. Finns inga garantier för att de kommer bli såna polare som ni önskar tyvärr. Alla är individer och det blir som det blir.
#1 Precis så är min erfarenhet också.
/Maria
De två 11 åriga katterna kommer med stor sannolikhet inte att uppskatta att få hem en galen kattunge (även om det finns undantag förstås). Kattungen mår därtill sannolikt bäst om det finns en yngre lekfull kattkompis i hemmet.
Katter blir generellt stressade av hundar, det liggger i sakens natur. Många katter vänjer sig vid familjens hund, men stressas fortfarande av andra hundar. Att vara van vid en hund betyder inte att vara van vid hundar generellt.
Om ni inte är säkra på att era katter verkligen vill ha en ny stökig kattkompis där hemma så bör ni nog tänka ett varv till.
Ni har alltid störst ansvar gentemot de katter ni redan har, så att de känner sig trygga och har det lugnt och bra - på sina villkor.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad tros om en äldre "lekfull" katt? Den katten som hade problem med kattungen har ett stort behov av att leka med den andra katten som inte alltid vill. Han är svårlekt med oss människor.
Mvh
Mig
Tar man in en tredje katt så finns det alltid en risk att man förstör relationen mellan de båda katter man redan har.
Är den nya katten kattsocial? Eller är det en katt som trivs bäst utan andra katter i familjen?
Ni måste också fundera kring om ni har utrymme för en katt till (vilket ofta innebär fler kattlådor, klösträd, gömslen, fler vatten- och matskålar o.s.v.). Många katter trivs inte om utrymmet är alltför begränsat (d.v.s. många katter vill kunna undvika varandra).
Man måste också fundera på om ekonomin tillåter en katt till, särskilt när två av katterna är äldre och veterinärkostnaderna har stigit så.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Den är van vid andra katter som varit på besök och varit social med dem.
Vi har ett tvåvåningshus där övervåningen är hundfri. Det finns många ställen att ligga på och ställen att gömma sig. Många klösträd. Vi har en stor björkstam att kloa på med liggplatser.
Där uppe har vi kattlådor, mat och vatten.
Nere finns vatten, liggplatser, ställen att klösa på. Det ska till en/två kattlådor nere om det kommer in en till katt i huset.
Mvh
Mig
Jag har väldigt mycket sparpengar så ekonomin blir inga problem.
Mvh
Mig
Den förra kattungen lärde vi att bara äta sitt torrfoder. Han fick äta blötmaten som de andra åt.
Han lärde sig snabbt vilket var bra för han behövde special torrfoder för magen.
Han fick sitt foder på en annan plats än de andra.
Nu har vi en automat som låter när den släpper ut torrfodret. Den kan ju lätt bli lockande.
Hur många har lärt sina katter det?
Hur har ni gjort?
Mvh
Mig
Vi hade en kattunge på g för ett tag sedan, men blev blåsta när vi betalat tingavgiften.
Nu ska vi till veterinären med katterna. Den ena ska vaccineras och den andra ska kolla upp nysningar. Så vi avvaktar ett bra tag. De måste bli friska och vara friska ett tag innan vi kan börja tänka igen.
Sambon har sagt att jag inte får sitta på blocket förens den 8 februari. Så att jag tar det lugnt och inte jagar upp mig för mycket positivt. Mår inte hundra psykiskt så måste försöka hålla mig på en jämn nivå.
Mvh
Mig