Färg och kön på kattunge
Hej! ☺️🌸
Skulle behöva lite hjälp här. En liten huskatt som jag tycker ser ut som en hona. Mamma svartsilverspotted och pappa creme & vit.
Alltså kan det bara vara en padda men tycker inte att jag ser det. Kanske är en hane ändå men ser inte alls ut som brorsorna i rumpan.
Tveksam på om det är silver oxå, eller bara en bruntabby/svartsköldpadd? Många frågor men aldrig känt mig så osäker förut 😂
Rekommenderar facebook-gruppen "Vilken färg är min katt" där får du bäst hjälp gällande färgerna.
Kön är enklast att se när de är nyfödda. Har du tidigare bilder?
Just det där strecket i mitten tycker jag ser ut som en hona. Undrar om båda kan vara honor? Här är en länk som förhoppningsvis är behjälplig:
[https://scandinavianragdoll.com/konsbestamma-kattungar/]()
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
#1: Tack för svar :)
Nja, den andra är garanterat en pojke. Det syns tydligt både i färg och bak 😆
I den gruppen blev jag nekad att fråga för det var en huskatt 😣🤷🏼♀️
- Redigerat 2025-01-21 15:30 av plattkatt
De svarar på färg oavsett katt men det får bara inte stå "blandraser" med eftersom raskatter är endast stambokförda katter.
Det ska endast stå huskatt samt att man inte frågor kring "eventuella raser" för det godkänns ej.
Dessa inlägg är nya t.ex.
- Redigerat 2025-01-21 15:41 av trissmillion
#4: Okej, då förstår jag. Huskattsavel uppmuntras inte i de flesta sammanhang eller grupper vilket jag gissar på att detta är? Om du inte köpt två syskon? Kanske finns det någon kunnig här som är villig att hjälpa dig.
Tycker iaf att det ser ut som en svartsköldpadds hona men jag är ingen expert på färg och har själv maskade katter.
Lycka till! :)
- Redigerat 2025-01-21 15:53 av trissmillion
Jag tycker att båda rumpbilderna ser ut som hanar.
Sajtvärd Katter iFokus
#9: Fast syns det inte ännu tydligare på den bilden att själva könsöppningen är en rund prick (som hanar har) - inte ett streck (som honor har)?
Sajtvärd Katter iFokus
#10: Jag tänkte mer att hanar har pälsbeklädd hud mellan anus och könshålet. Denna katt har en strimma naken hud mellan anus och kön vilket indikerar hona. Det är även mycket längre mellan anus och könsingången på hanarna i kullen.
Jag känner mig mer osäker på könet pga att jag inte hittar något rött på kattungen som säger att det är en sköldpaddsfärgad katt.
De föräldrarna kan bara ge sköldpaddsfärgade honor 🙈😆
Hur gammal är kattungen?
Sajtvärd Katter iFokus
#12: 4 veckor ☺️
#9: Fast under magen ser det ju cremefärgat ut tycker jag
#11: Tycker nog att det ser ut som en hona men i värsta fall kan du alltid få hjälp av veterinär när du chippar och vaccinerar kattungarna vid 8 veckor :)
#15: Ja de kanske kan hjälpa till med könsbestämningen men tror de går bet på färgbestämlngen 😆🙏🏼
Jag har en familj som vill köpa kattungen om det är en hona, och de väntar å väntar på ett svar jag inte kan ge dem just nu 😣🙈
#16: Förstår. Har du nån veterinärklinik i närheten du skulle kunna gå förbi och fråga kanske för att vara på säkra sidan? :)
#0: Kan du inte skriva här när du däkert fått reda på om det är hane/hona, skulle vara intressant !