Flytta skygga katter till hund
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenheter av att flytta skygga katter till ett hem med hund. Jag och min kille planerar att flytta ihop. Han har en jakthund på 6 mån som inte har erfarenhet av katt och jag har två "hittekatter" på 7 år som har bott hos mig sedan de var ett halvår. De har gjort oerhörda framsteg sedan de kom hit, men är fortfarande rädda för allt och alla utom mig & min kille.
Jag är nu oerhört orolig för hur det ska gå att flytta dem till ett nytt hus som har hund.
Vill gärna ha tips & tankar på detta. Jag vill ju såklart leva med min partner men katterna är två av de viktigaste individerna i mitt liv så jag hade heller inte mått bra i ett hem där katterna inte är trygga.
Hundar är ALLTID en källa till stress för katter, men katter kan ofta vänja sig vid familjens hund, så att det kan fungera bra.
Jag har själv två skygga hittekatter och skulle tveka inför att placera dem ihop med hund, eftersom skygga katter ofta är så beroende av att allt är samma-samma-lika-lika, förutsägbart och lugnt.
Vill man ändå försöka så får man nog tänka sig en lugn och långsam introduktion, och då ha djuren åtskilda i början (kanske med en ordentlig nätdörr mellan dem) o.s.v.
Räkna med att det kan ta flera veckor (redan utan hund!) för skygga katter att finna sig till rätta i en ny bostad.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 tack för svar! Ja det är de tankegångarna som jag går i just nu. Kattmammahjärtat värker bara av tanken av att flytta dem från deras trygghet. Vi får försöka ta det lugnt och ett steg i taget om det blir aktuellt