Katter iFokus

Katter

Läst 135 ggr
Chelsea123
2025-01-07 12:37
0

Material på soffa

Hej!
Vi är sugna på att köpa en Sweef soffa, det blir nog en ”Björnen” och den finns inte i så många material val, utan antingen en Manchester eller sammet. Vilket tror ni är mest tåligt mot kattklor och klös?☺️

Sindri
2025-01-07 13:08
0

Lite beroende på vilken typ av manchester det är skulle jag ändå gissa att det syns mindre på det.
Klöser katterna överallt på soffor eller är det nedanför armstöden, som verkar vara det vanliga stället?
I så fall skulle jag fråga om det går att få en extra bit uppsydd som passar där. Eller armstödsskydd som går ner till golvet. De kan ni trä på till vardags och ta bort när ni får gäster.
Är någon av er sykunnig kan ni annars fixa något sådant själva.

Vixxen
2025-01-07 15:33
0

Absolut inte sammet. Det drar till sig mycket päls.

Mattetilltvå
2025-01-07 17:11
0

#0: Men alltså,katterna ska väl inte klösa på soffan? Ställ klöspelare/ställningar i vardagsrummet så går katterna på dem istället. Jag har då aldrig haft problem med att dom klöser på soffa eller säng men jag har ställningar i varje rum.
Däremot så skulle jag välja en soffa i tyg som inte suger åt sej katthår för det skulle jag bli tokig av 😅

Sindri
2025-01-07 17:43
2

#3: Alla katter är olika. TS vet uppenbarligen att dennes katter kommer att klösa, så bra att tänka efter före.

Kattpatrullen
2025-01-07 21:35
1

#3: Vi har så många klöspelare, -brädor och träd med bra klösmöjligheter men våra klöser allt gärna på möblerna också. Den ena mest när han vill ha uppmärksamhet eller är på allmänt bushumör, den andra helt enkelt när hon känner för det. En annan av våra kära små (som tyvärr inte är med oss längre) klöste allra helst på vår soffa eller köksstolar i läder. Jag tycker det är klokt av TS att ta höjd för alla eventualiteter och vara realistiskt med att soffan skall hålla för alla familjemedlemmar.

TS: Sammet har funkat väldigt bra för oss med tanke på hållbarhet mot klor och klös och rivig lek. Dock är det precis som andra påpekat en katthårsmagnet. Funkar dock i min erfarenhet väldigt bra att rolla av (så länge den är slät och inte med "knappar"). Har aldrig haft manchester så kan inte jämföra tyvärr.

Chelsea123
2025-01-07 21:44
0

Tack allihopa för svar!
På vår nuvarande soffa så har vi inte haft något jättestort problem med att katterna klöser på soffan, men dom kan få ”flipp” och racea omkring med klorna ute i soffan ibland vilket jag misstänker kan skada sammet eller Manchester soffor🤔 det är klurigt det här!