Katter iFokus

Katter

Läst 502 ggr
SaPe
0

Rastlös kattmamma

Har en kattmamma som nu fått sin andra kull. Både med förra kullen och denna så visar hon ett lite rastlöst och svårtolkat beteende.

Vi har ungarna i en bolåda under sängen i sovrummet. Den enda plats hon accepterat. Dock har hon igen börjat bära runt på ungarna. Hon tar bara en unge (av 3) och bär ut den och lägger sig med den mitt på golvet. Eller under matbordet eller någon annan stans i närheten.

Ungarna är bara knappt 3v så de är ju små och kan inte gå nånstans själva.

Vi har provat göra en till bolåda som vi ställer där hon lägger sig med den ena ungen och sen lägga alla 3 hos henne där. Men det fungerade bara en stund.

Vi har också provat låta henne vara och se vad som händer men vi vill ogärna låta de små ligga öppet mitt på våra relativt kalla golv någon längre stund.

Så nu löser vi det genom att öppna och släppa in och ut henne från sovrummet men ha dörren stängd så hon inte kan bära ut småttisarna.

Hon går konstant runt och gnäller och jamar vare sig ungarna är i bolådan i sovrummet eller om hon har dem ute i vardagsrummet.

Det verkar som att det här beteendet bara uppstår när vi är hemma. Vilket vi är nu när det är julledigt. När vi var på jobbet innan jul så höll hon sig och ungarna i bolådan i sovrummet fast dörren var öppen hela dagen.

Vi vill ju ogärna stänga in henne men detta släpade och jamande gör oss tokiga när vi inte vet hur vi ska göra henne nöjd.

Tarotstollan
3

Dags för kastrering skulle jag tro.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SaPe
1

#1: ja hon ska inte ha fler kullar det är redan bestämt sedan tidigare. Du har ingen annan input i frågan?

MonicaLagerquist
2

Testa att byta bol¨da Kattmamman kan vulja flytta ungarna för att det inte ska dofta så starkt där hon har ungarbna

I det vilda gäller det att skydda de små

Bädda rent och byt bolåda

Stolt ägare till tre La permer

Tarotstollan
0

Hon kanske vill ut och para sig igen, tyvärr.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

SaPe
0

#3: vi har bäddat rent. Vi har provat etbjuda flera olika bolådor och platser men det är bara under sängen som hon vill ha dem.

Upplever inte detta som 'byra bolåda' beteende för hon bär ju inte alls ungen till någon ny skyddad plats utan lägger sig helt öppet och påkallar vår uppmärksamhet väldigt tydligt.

Hon löper inte. Det är inte den typen av jamande.

OberonsMatte
2

Jag vet inte om jag kan tillföra något direkt råd, men jag tycker att det är så spännande med katters beteenden så jag måste ändå skriva vad jag tänker om det här.

Är hon helt tyst när hon bär på ungen eller jamar hon då?

Jag är inte uppfödare och alla mina katter kastrerades utan att användas i avel, men en del av det du beskriver påminner om min honkatts vana att minst en gång om dagen bära ut en stor toarulle från badrummet som hon sedan lägger mitt i vardagsrummet. Medan hon gör det jamar hon på ett speciellt klagande/gnällande sätt och det känns som att beteendet handlar om en instinkt som har med moderskap att göra. En av mina tidigare honkatter hade samma beteende, fast med en särskild leksaksmus som hon oftast la sig med under köksbordet eller under en pall i köket (efter att ha gått en särskild runda med den i munnen).

Min teori är att mina honkatter uppvisat instinkten att "komma med byte" till en förmodad kull. Det har inte varit till mig eller någon av kattkompisarna utan varit något de gjort nästan i trans och för sig själva. Även dagtid när jag inte varit hemma eller på natten när jag legat och sovit i ett annat rum.

Eftersom katter kan styras av sådana djupt liggande instinkter och beteenden (oavsett om beteendet är relevant eller inte) kanske din katt har ett liknande beteende som triggas av - men också blir extra förvirrat av - att det finns en verklig kull. Istället för att bära på och visa upp potentiella byten för kullen bär hon iväg en unge och visar upp den "för någon" (kanske dig/er eftersom beteendet triggas av att ni är hemma?).

Har din honkatt visat beteendet "bära runt och lämna byten" när hon inte haft kull?

Sajtvärd Katter iFokus

SaPe
0

#6: intressant! Ja hon jamar när hon kommer med ungen. Hon leker också lite med den fast inte lika brutalt som ett byte.
Ja hon kommer också till oss med byten när hon inte hade ungar och fick gå ut.

Kanske är det så att hon är lite understimulerad nu när hon inte får gå ut och leta möss och fåglar. Vi leker med henne men inte hela tiden såklart.

Kanske det blir lite kortslutning i huvudet på henne när modersinstinkten krockar med jaktinstinkten. Ska fundera lite på hur vi bäst tillfredsställer det.

Tack!

Vixxen
0

Hon kanske vill att ni tar hand om ungarna ett tag medan hon behöver göra annat som att äta eller gå på lådan.

trissmillion
0

Mina katter har uppvisat ett liknande beteende när kattungarna varit 1–3 veckor gamla. Nu har jag endast innekatter, medan ni har utekatt, men jag tycker ändå att beteendet låter ganska normalt.

En sak jag tydligt har lagt märke till är att detta beteende oftast börjat efter att en utomstående har varit på besök. Till exempel, om min bror varit förbi under dessa känsliga veckor, började katt mammorna flytta runt kattungarna några timmar/dagen efter. De är inte alltid så bra på att hitta de bästa plasterna för omplacering tyvärr lol. Men min erfarenhet är att det brukar ge sig efter fjärde veckan, när kattungarna inte längre upplevs som lika "sköra".

Har ni kanske haft släktingar eller vänner över under jul, eller någon som velat titta på kattungarna, och märkt att beteendet började efter det?

Om ni har en djurhage rekommenderar jag att ni placerar kattungarna där, så att kattmamman kan hoppa in och ut, medan kattungarna hålls på plats. Detta har hjälpt mina honkatter att lugna ner sig. Jag använder en djurhage som liknar denna:
[https://djurslottet.se/products/furry-fiesta-portabel-lekhage?variant=46736184770908&country=SE¤cy=SEK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAg8S7BhATEiwAO2-R6rscSE1R5zvetOXvBFx7KpzX4DX4E-mkaTIoe8wPnUg927Qcai8rcRoCC2IQAvD_BwE]()

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

Upptäck vår bäst i test hundtält / katt tält - Perfekt för både inomhus och utomhus. Finns i färger Grå och Brun i storlek M och L - Passar både stora och små katter & hundar. Beställ din hundbur & hundkoja idag hos oss på Djurslottet.
OberonsMatte
6

#7: Måste bara fråga angående utevistelsen… Eftersom det är en avelshona var det väl kontrollerad utevistelse det handlade om för hennes del?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
2

Jag är ingen uppfödare, men intresserad av avel och sånt.
När du skriver att jaktinstinkten krockar med modersinstinkten nu när hon inte får jaga möss och fåglar, så undrar jag om hon är utekatt som kan para sig med första bästa hane eller om kullarna varit planerade?
Vad var tanken med hennes andra kull, när hon uppvisade samma beteende med sin första?

SaPe
0

Det är kontrollerad avel med stamtavla. Mina katter har möjlighet till utevistelse när de inte ska paras. Nu var jag nyfiken på varför den här honkatten gör på det här sättet. Min förra honkatt gjorde inte det.

Den här honan fick sin första kull hos mig som fodervärd. Jag tänkte att beteendet kanske hade att göra med att hon då var oerfaren, men uppenbarligen inte.

Jag uppskattar all input som kan förklara beteendet men egentligen kan vi bara gissa antar jag.

Uppskattar om vi håller oss till ämnet.

OberonsMatte
10

#12: Möjlighet till utevistelse är fint, men det är väldigt stor skillnad på kontrollerad utevistelse och okontrollerad utevistelse. Särskilt för okastrerade katter. Kontrollerad avel är inte förenligt med okontrollerad utevistelse, men det kan ändå vara bra att förtydliga det så att ingen tror att du släpper ut en fertil avelskatt hursomhelst.

Sajtvärd Katter iFokus