Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 214 ggr
[Gunvaldsmatte]
2

Kan pusta ut

Kontaktade Agria-veterinären för att Sigge var hängig på morgonen idag. Fick bra rådgivning och han är på bättringsvägen, men kommer ändå ringa veterinären på måndag och se vad de säger..

OberonsMatte
1

Skönt att han redan är på bättringsvägen och hoppas att det bara var något tillfälligt han drabbades av. Var det några mer konkreta symtom än bara hängighet?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
1

#1 Frukosten hade han inte ätit, hängig och ville gå undan.. Så inte jättetydliga symtom.. Men olikt honom, han brukar vara framåt och gosig "farbror" till "lillebror".
Normalt äter han all frukost 06.00-07.15, men 8.45 hade han inte rört maten.. Med hjälp kom han igång att äta 12.00, vid middagen 17.15 hade han ätit upp. Hoppas middagen är slut vid frukostdags.
20.05 Ligger på fotöljen och putsar "lillebror"

[Gunvaldsmatte]
1

Fick rekommendation att ge skonkost och extra gott för att han skulle komma igång med ätandet, så skulle jag återkomma om han inte skulle komma igång med att äta till lunchtid..

[Gunvaldsmatte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Sigge äter på sin vanliga matplats igen. Fortfarande skonkost (Hills i/d)
Bara några bitar kvar..

[Gunvaldsmatte]
1

Har ringt till nyöppnade veterinärmottagningen (fast personalen har lång erfarenhet) och eftersom Sigge blivit såpass mycket bättre bestämde vi att vi "nöjer" oss med en allmän hälsokontroll, främst med tanke på ålder och hans brors sjukdomshistorik..
Vi ska dit strax före lunch.

OberonsMatte
0

#5: Fantastiskt att du fick tid så snabbt samma dag, dagen före Julafton dessutom! Hoppas att allt verkar bra vid hälsokollen. Vad var det hans bror drabbades av?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
0

Han hade astma i flera år (var 3 år när han fick diagnosen) och sen var jag tvungen att avliva han när njurarna började ge upp. Gick inte att fortsätta med medicineringen han behövde för att slippa hosta blod, så det fanns bara ett alternativ. Vill verkligen hålla koll på Sigge så inte han blir dålig.. De kom ifrån samma vanvårdshem ifrån början och hade tur att det fanns kattvänner som gjorde att de fick komma in på ett katthem..
Men det är helt otroligt att han får komma in idag, men de kunde inte lova att de hinner analysera blodproverna idag.., för de jobbar kort dag.

OberonsMatte
2

#7: Då förstår jag att du är extra uppmärksam på Sigges mående för säkerhets skull. Skönt att du fick tid redan idag så kan du förhoppningsvis släppa oron kring det nu under helgen.

Jag brukar inte vara lika snabb med att kolla upp saker, men om det faktiskt behövs eller inte vet man bara i efterhand. Hoppas att undersökningen (och så småningom även provsvaren) ger de lugnande besked du behöver.

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
1

Har kommit hem från veterinären nu. Det känns skönt att jag kollade upp det, trots att det inte var något. Men vi var överens om att det var lika bra att kolla med tanke på Viiru. Magnus gjorde en ordentlig koll inkl blodprover och alla värden var bra.
I vanliga fall hade jag "avblåst faran" när en katt återhämtar sig så snabbt, men med Viiru i färskt minne skulle jag absolut inte vilja att samma sak hände med Sigge.
Jag ska sakta gå tillbaka till hans vanliga mat. Lagom hull och trevlig katt blev det muntliga omdömet. Men "lillebror" blev så kelad med så man kunde nästan inte tro att Magnus ville gå hem från jobbet idag.. ("Lillebror" fick sitt pass, så är det också klart.)

• Redigerat 2024-12-23 14:07 av [Gunvaldsmatte]
OberonsMatte
1

#9: Vad skönt att allt var bra! 👍

Sajtvärd Katter iFokus