Vänta med riktig mat till I morgon?
Jag känner mig så himla hemsk. Jag fick inte maten jag beställt idag och den tog slut igår. Jag är sjuk, riktigt sjuk. Ont i huvudet, knappt sovit på tre dagar, feber, hosta. När jag är så här svag finns risken att jag helt sonika svimmar på väg till affären. Det har hänt flera gånger. Sist hamnade jag i gräset i spöregn och fick bli hämtad av min styvpappa då jag inte kunde resa mig trots att jag bara hade typ 100 meter hem. Nu är det snö och kallt. Känns läskigt att försöka mig på att gå. Även om jag tar bussen så måste jag ta mig till hållplatsen. Tyvärr finns det ingen som kan hjälpa mig. Styvpappa är bortrest och lillebror är på skolan. Hans pappas sambo behandlas för cancer så känns inte lämpligt att störa dem.
Det enda jag har hemma är limpa, smör, leverpastej och falukorv. Bokstavligen. Kan katterna äta kanske falukorv och leverpastej bara för idag? I morgon kommer maten jag beställt så då löser det sig ju då. Jag är orolig att om jag svimmar så kan någon ringa ambulans och då hamnar jag på sjukhuset och vem vet hur länge man är borta då. Och de gör ju ingenting heller då det enda jag behöver är sömn och mat.
Jag har gråtit av och till I flera timmar och jag vill verkligen inte att katterna ska må dåligt. Men jag är så rädd att jag svimmar om jag går.
Och sen… jag har varit så sjuk att inte kunnat bada eller duscha. Och jag stinker. Alltså verkligen stinker. Känns så otrevligt att utsätta andra för det.
Klart jag går om katterna far illa annars sen får det gå hur det går. Men jag är så jäkla rädd. 😭
Och tyvärr har vi inte leverans samma dag här. Beställer jag mat från coop eller ica så får jag den ändå inte förrän i morgon.
Hjälp hur ska jag göra? 😥
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Finns det ingen granne du kan be om hjälp att köpa lite kattmat åt dig?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Är bara två jag känner lite och de är äldre kvinnor som båda använder rullator på vintern. Och ingen av dem har bil. Känns inte ok liksom.
Ingen katt ägare i närheten som du kan låna mat av?
#3: Ingen som jag vet vart de bor. Vi har några utekatter i området men ingen aning om vart de hör hemma.
Jag tänkte samma sak som Tarotstollan.
Jag tycker att detta ska ses som en nödsituation, så jag tycker att det är helt okej att knacka på en annan granne som du inte känner och fråga. Någon vänlig själ som vill hjälpa måste finnas.
Sedan så tänker jag såhär, att om du visste att någon hade låtit bli att fråga dig om hjälp med något för att de kände att det inte var okej, hade det känts bra att höra i efterhand? Hade du inte hellre velat få frågan, även om du behövde säga nej?
De äldre kvinnorna har levt så länge nu att de säkert kan säga nej om de inte kan ta sig till affären. Att fråga skadar aldrig :)
Annars så tänker jag på Facebookgrupper om du använder det. Om du beskriver situationen så tror jag säkert att någon vill hjälpa. Jag hade gärna hjälpt, men vi bor långt ifrån varandra vad jag vet.
#5: Jag tycker det är så hemskt att besvära folk liksom. Jag vet att det är dumt. Men jag har skrivit i en fb grupp nu och hoppas inlägget godkänns och att någon i så fall kan hjälpa.
Jag kan knappt hålla i mobilen för det är så ansträngande.
#6 Jag är likadan. Vi är många som är det. Det är svårt, fastän man kan tycka att man är dum som "inte ens kan" fråga om något som man tycker är enkelt. Man får helt enkelt lära sig och få till goda erfarenheter så kanske det släpper lite :)
Hoppas att det går bra! Jag blev också jättesjuk för runt ett år sedan och orkade ingenting annat än att ligga och jämra mig och sova eller sitta och äta frukt i duschen medan det spolade varmt varmt, men att be någon om hjälp med att rasta hunden trots att 10 minuters promenad var en riktig utmaning fanns inte på tal. Nu kanske jag hade bett någon granne om hjälp om jag blev lika sjuk, men jag hade säkert känt mig jobbig ändå.
#7: Ja jag vet ju att skulle någon vara i denna sits och be mig om hjälp skulle jag omedelbart ställa upp liksom. Jag vet ju det egentligen. Men jag har skrivit i några lokala grupper och så ligger jag i badet. Kanske känns dumt att slösa energi på det men alltså jag var så stinkig att jag nästan mådde illa av min egen stank. Och man kan ju känna sig lite bättre av att åtminstone känna sig fräsch. Jag tänkte jag ger det några timmar till. Ser om jag kan få hjälp genom fb. Annars får jag ge mig ut och hålla tummarna och ta det jäkligt långsamt.
Jag funderar också på om jag kan beställa hem något käk från någon av pizzeriorna som har hemleverans. Ringer jag och frågar borde jag ju kunna beställa typ någon form av kyckling bara för sig så får katterna lyxmat i stället. Nåt utan sås eller kryddor eller så. Sista alternativet skulle ju vara att ta taxi från dörr till dörr. Men det är ju så jäkla dyrt då får jag räkna med minst 200kr enkel resa. Jag är inte gjord av pengar tyvärr.
Men på nåt sätt ska jag lösa det för kissarna så de får mat. Vet att de är redo för käk nu men också att de inte dör av att vänta någon timme extra för att se om jag kan få hjälp.
#8: Har du någon närbutik/lanthandel i närheten? En gång när min bil (som jag hade då) vägrade starta så löste de så jag fick hem det viktigaste..
I annat fall skulle jag säga att det här är en extraordinär situation, så då är det i princip att tänka att vad som helst är bättre än ingenting.. (Eller rättare sagt, sålänge det inte innehåller något skadligt.)
Kära Calcifer !
Du har det oerhört kämpigt och din omtanke om katterna är beundransvärd och min tanke blir kan du på något vis kontakta en veterinär för flera av dom säljer mat och förklara din situation så kanske dom skulle kunna göra ett undantag och leverera lite mat hem till dina katter.
Nu börjar dagen bli lite sen så dom stänger snart men hoppas du läser det här medan dom har öppet och det kan vara en utväg jag vet inte om dom ställer upp så men jag tänker det kan vara värt ett försök.
Leverpastej nja nyttigt är det så klart inte för katt men som nödlösning och ser vi på vad katter får i sig som är ute så hellre det än att dom inte har något att äta för katters inre organ är känsliga så bjud du dina katter på pastej det kan bli lite fest för dom men prova också mitt förslag om det finns någon veterinär som kan leverera hem lite mat till er så ni klarar er till i morgon.
Önskar jag bodde närmare dig nu för då hade jag fixat det direkt och ni hade haft mat för några dagar ifall den beställda maten skulle försenas 🤗
Tack för svar. Det där gick inte alls. Klädde på mig och gick ut i trapphuset och kände… nope. Tog mig innan för dörren och nu ligger kag på golvet bredvid sängen och skakar. Hann inte ens sätta mig i sängen utan benen bara försvann under mig och allt blev svart. Kan jag inte ens ta mig ur lägenheten så är det omöjligt att försöka gå. Jag kan inte. Jag ska ringa pizzerian och kolla om jag kan köpa någon slags kyckling utan sås eller kryddor och få hem den. Jag kan verkligen inte gå. Ligger kvar här på golvet en stund till…
#11: Alltså kära du ring efter hjälp för dig själv också för du mår uppenbart inte bra och ja kanske blir det ambulans men då kan du samtidigt som du får hjälp själv säga att katterna måste ha mat och få tillsyn för så här ska du ju inte ha det och att någon den vägen genom vården kan se till att katterna får mat och omsorg om du behöver vård några dagar för att återhämta dig.
Ta hand om dig Calcifer och jag hoppas från djupet av min ande att det ordnar upp sig för både dig och dina katter ❤
#12: Jag vet att det är sömnbristen och att jag ätit för lite. Jag vet det av erfarenhet. Så att åka till sjukhuset liksom… blir ingenting. De gör ingenting. Jag har blivit rätt illa behandlad där förr tyvärr så jag vill inte åka dit när de ändå inte kan göra nåt. Jag ringde pizzerian och det gick jättebra att köpa grillad kyckling utan någonting till. Det och leverpastej får det bli idag ifall ingen via fb kan hjälpa. Jag kan inte göra så mycket mer. Nu sitter jag och försöker inte kräkas. 😬
#13: Ta hand om dig också! Säg bara till om jag kan hjälpa till med något.
Katterna ska få käk och så ska jag försöka äta nåt och sen lägga mig. Får jag bara sova lite så kommer det bli bra till i morgon.
#13: Jamen se där det kan ordna sig kanon och toppen toppen av den Pizzerian säger jag fantastiska människor som ställer upp 😎
Men du måste också ta hand om dig själv det är en förutsättning för att ha hälsan och må bra och som vi ser i din tråd det berör djuren också alla tänker inte så långt men du gör och det ska du ha största elogen för att du bryr dig om katterna så himla fint av dig 😻
Ge dom nu lite göttapastej och kyckling och njut med dina fyrbenta vänner 😎
De äter nu och jag äter. Börjar redan känna mig lite mer stabil. Ja verkligen snällt av dem på pizzerian att hjälpa till. Asdyrt blev det ju haha men det får vara så. Ibland får man lösa det lite hur som helst.
🧡
Katterna äter sin mat nu och jag fick sömn. Så helt okej start på dagen.
#19: jätteskönt att läsa att det löste sig.
#20: Ja nu känner jag mig lite dum att jag satt och grät i timmar igår när det faktiskt löste sig helt okej. 😬
#21: Men du, det visste du inte då att det skulle göra..
Jag tycker att du var modig som bad om hjälp utan att veta hur folk skulle reagera. Hade jag bott närmare hade jag kommit över med lite kattmat till dig.
Samma sak hade kunnat hända mig. Nu sist "tappade Postnord bort" ett paket för mig som innehöll 30 kg kattmat..