Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratkattfrågor
Läst 142 ggr
@NN@
0

En katt på gården.

Finns en katt som drar runt på gården och jag är osäker på om han har nåt hem, jag tycker det känns sådär att "lägga sig i" ifall han faktiskt har ett hem, men samtidigt tycker jag synd om honom om det är så att han inte har ett hem.

Han är smal och går och jamar högt så det hörs in i lägenheten även om fönstren är stängda. Vi har hittat honom instängd i soprummet några gånger, vet inte om någon släpper in honom där eller om han smiter in på nåt sätt.

Han springer efter folk och kommer om man lockar på honom och är ivrig att få följa med in, så är inte skygg.

Jag vet inte vilka tecken man ska kolla efter för att kunna veta om katten kanske är hemlös, vet dock att skenet kan bedra därav min osäkerhet.
Vad tycker ni jag kan göra? Eller ska jag låta det vara? Han är okastrerad har jag sett.

[Gunvaldsmatte]
2

Om du kommer tillräckligt nära kan du se om han är tatuerad och skriva upp "koden" som i så fall finns i örat. I annat fall så kanske han är chipmärkt, men då måste man ha en chipläsare för att veta det. Du kan skaffa ett billigt halsband MED catsafe spänne och en liten id-tub/lapp och eftersöka om den har någon ägare på det sättet.
Det är ett bra förstasteg. Sen vet jag att det finns en del hittekattsfolk på hittekatter iFokus, kolla även om tips där.
IDregister finns på jordbruksverket, djur-id och sverak.

• Redigerat 2024-11-13 09:15 av [Gunvaldsmatte]
Uppkatten
2

Ser det ut som en yngre katt? Yngre katter beter sig ofta så här eftersom/när de släppts ut i för tidig ålder.

Bra om du kan få låna en chipläsare och kan kolla katten där den befinner sig. Får du fram ett nummer så kan man kolla det mot de olika registren sedan.

Tyvärr finns ofta inga "säkra" tecken på att en katt är vilse/hemlös, inte förrän katten börjar bli i riktigt dåligt skick och då kan det vara för sent att hjälpa katten.

På vilse.nu finns en massa bra tips på hur man kan tänka/göra om man hittat en katt, så börja gärna med att läsa där och se om det kan hjälpa dig vidare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

@NN@
0

#2: skulle definitivt gissa att det är en yngre katt

Tack! Ska kika på vilse