Katter iFokus

Katter

Läst 990 ggr
Fridaaaa
0

Omplacera eller avliva?

Sia kissar fel igen.

Vi har catmist hela tiden i uttaget.
Sprayat med sånt spray med.
Har 4 lådor, utan tak och rensar lådorna dagligen och hon kan gå ut.

Känns hopplöst
Hon har varit hos veterinären och är helt frisk

Hon kom hit för 2 år sedan, okastrerad, då 2-3 år gammal. Hade kissat fel i förra hemmet med. Det blev bättre ett tag efter kastrering men sedan har det kommit och gått

Kan det vara invant beteende?

Känns som att hon gör det så fort vi ändrar på någonting här hemma. Nu sist var det ny säng och ändrad plats på soffan.

Vad ska man göra? Vi har inte hur många rum som helst och inte hur många valmöjligheter som helst.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lockar
0

Jag har en katt som började kissa utanför lådan. Efter tag så fick jag Reconcile till honom. När han började ta dom så började han kissa på lådan igen. Fick äta det ett tag och nu tar han ingen medicin och det fungerar bra.

Mitchika
6

Du skriver att hon verkar göra det så fort som ni ändrar på någonting i hemmet. Det låter som att hon är en väldigt känslig katt som reagerar oerhört starkt på förändringar. Om det är hållbart för er eller inte kan bara ni avgöra, men jag hade inte avlivat en sån katt.

Jag hade letat efter ett nytt hem och varit ärlig med kattens svårigheter med förändringar. Ni har väl andra djur och barn? Hon kanske skulle må bättre som ensamdjur i ett hem utan barn med minimala förändringar?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Fridaaaa
0

#1 Reconcile - vad är det?

#2 Ja det är det vi med misstänker och reflekterat över.
Det är inte hållbart, vi måste kunna möblera om, skaffa nya möbler osv.

Vi har försökt hitta men ingen som nappar :( och börjar kännas väldigt jobbigt och frustrerande.

Ja vi har barn och andra djur. Hon trivs bra med sällskap av lugn katt, tror inte hon trivs som ensamkatt helst, utan med annan lugn katt, däremot ett hem där det inte sker så mycket förändringar och så. Men jättesvårt att hitta ett sånt verkar det som :( Även skrivit i annonsen att det inte ska vara med barn.

• Redigerat 2024-11-12 09:50 av Fridaaaa
lockar
0

Det är lugnade tabletter för djur

Fridaaaa
0

#4 Receptfritt? För veterinären ville inte skriva ut något.

lockar
0

Måste skrivas ut av veterinär

Mitchika
0

#3: Jag förstår. Det är verkligen ingen lätt situation och som du skriver måste man kunna möblera om och skaffa nya möbler, speciellt när det är barn med i bilden. Jag håller tummarna för att det dyker upp personer under dagen med bra tips som kan hjälpa er alla i någon form.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Uppkatten
10

Ta kontakt med en erfaren kattbeteenderådgivare.

Självklart avlivar man inte en ung och i övrigt frisk katt. Här är det i så fall en noggrant genomtänkt omplacering som gäller.

Att en katt felkissar innebär inte att den per automatik kommer att felkissa i ett annat hem.

Notera att avlivningshot inte är OK på sajten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[solljust]
5

#0 Det här är inte en enkel sak att gå igenom jag har gjort det själv med en av mina katter han finns inte med mig idag men det på grund av sjukdom och ålder inte pga felkissande och jag kan bara instämma med vad Uppkatten skriver man avlivar inte en ung och i övrigt frisk katt och en kattbeteenderådgivare jag tycker ni absolut ska kontakta en sån.

Jag tog kontakt med en men för Noah var det inte lämpligt men hon var suverän och oerhört insatt i sånt här även om det inte hjälpte min Noah men hon visste verkligen vad hon talade om och gav råd som ändå förbättrade för honom men sitt kissande slutade han inte med och Noah fick vara kvar in i det sista jag kunde aldrig ens tänka tanken att ta bort honom för han gjorde inget fel han försökte istället visa mig att något VAR fel och min innersta önskan var att jag på något vis tillsammans med veterinärer och kattbeteenderådgivare skulle kunna nå fram till vad det var som gjorde att Noah kissade som han gjorde.

Noah felkissade aldrig han var den skötsammaste fina katten man kan tänka sig och en katt felkissar aldrig det är vi ägare som inte förstår dom varför dom får det beteendet och det är just det vi ska ta reda på med hjälp av utbildade människor ibland kommer vi tillrätta ibland inte som jag med min älskade fina Noah men han fick leva sitt liv fullt ut jag accepterade det här och allt blev en rutin Noah kissade jag tog reda på för det är faktiskt så att jag tog hand om honom som liten och jag hade mitt ansvar att ta hand om honom under hans hela liv precis som han var jag svek honom inte en sekund.

Noah var nöjd med sitt liv han var harmonisk och älskade mig han älskade dom andra katterna och han gick på lådan skötsamt men han hade det här beteendet han kissade av en orsak vi aldrig kom tillrätta med men han fick leva sitt liv fullt ut och som förälder till katt eller andra djur vi måste ha sånt här med i beräkningen att det kan hända och vi är skyldiga djuren att se om dom i alla deras situationer och vi sviker inte barn varför ska vi svika djuren om dom har problem som dom vill tala om för oss ??? för det här är ett sätt för en katt att berätta att något stressar och är fel i hemmet.

Att skriva omplacera eller avliva snälla Frida du har tagit ansvar för ett liv du har skyldigheten och ansvaret att göra det fullt ut och kan du inte göra det se till att katten får ett nytt hem som kan acceptera dom här behoven som katten har för han kanske inte slutar kissa men får jag läsa att du avlivat ja då kan jag bara känna sorg över att du inte tagit ditt ansvar som djurägare för man hotar inte med sånt och sajten tillåter det inte heller och vet du lite surt nu jag hade faktiskt högre tankar om dig än att hota med avlivning usch vad lågt 😢

Fridaaaa
4

#8 Nej det vet jag? Men svårt att hitta ett bra hem med som förstår henne. Och frågan är om det fortsätter i nya hemmet eller inte, man vet inte, man pendlar liksom emellan när man sökt hem men inget napp samt försökt allt det man kan göra i 2 år. Så du behöver inte låta så dömande i din kommentar, det är jobbigt nog som det är med detta just nu, så är det sista jag behöver just nu.
Det är inget avlivningshot heller. Utan en fråga, inte samma sak.

#9 Jag tar ansvar också. Jag skulle inte avliva henne om det inte är absolut sista alternativet, så du kan skippa dömande, detta är jobbigt nog som det är för alla parter, så det är liksom det sista jag behöver uppslängt i ansiktet! Snällt att sparka på den som redan ligger ner liksom, eller inte. Vi har letat länge men inte haft något napp. Folk som nappar är såna med barn, och inte alls det livet som passar henne, och nej vi har inte försökt bara kort tag. Att leta nytt hem och göra allting man kan göra, men det inte hjälper eller man inte hittar, det är dock att ta ansvar, Avliva en katt som inte trivs när man gjort precis allting man kan, är inte oansvarigt utan för kattens skull, men som sagt är det absolut inte förstalternativ självklart, varför inte ta reda på saker och fråga istället för att anta och döma?! det blir bara extremt fel. Och det är inte att hota.

Fridaaaa
2

Här är man helt förtvivlad över detta och så ska folk komma med dömade kommentarer utan att fråga och ta reda på saker först! Trodde jag skulle få hjälp och stöd - nej då får man påhopp och dömande kommentarer. Fy sjutton säger jag bara! Hur kan folk ens sjunka så lågt och sparka på den som redan ligger ner. Mår ni bra av det själv? Ärligt?! Hur kan man ens bete sig på det viset. Och att man har mage att förvränga ett inlägg och hävda saker som inte ens skrivit, ärligt, sppppyyyyyr på sånt vidrigt beteende!

Jag ÄLSKAR DENNA KATTEN! Och jag mår SKIT över denna situationen!!! Det sista jag behöver är folk som DÖMER och HOPPAR PÅ! Jag vill inte omplacera henne, jag vill inte avliva henne. Jag vill ha henne här hos mig men vi har insett att detta livet helt enkelt inte passar henne men inte fått napp på passande hem. Vi har sökt länge. Alla här hemma mår skit över detta. Så snälla folk, tänker efter innan ni kommenterar. Och snälltolka istället för att fultolka. Jag mår riktigt skit av detta just nu, då jag verkligen älskar henne.

Fridaaaa
3

Bara hittat SUSANNE HELLMAN HOLMSTRÖM som beteenderådgivare och är inget fan av henne. Har följt och tittat på jackson galaxy videos och följt det vi kan följa. Mer kan jag inte göra på den punkten. Vi har catmist i uttagen, hon har fått catmist-tabletter, vi har testat med olika lådor, placerat dem på olika ställen där vi kan testa att placera dem. Hon är checkad hos veterinären.

Hon är en känslig katt. Så fort vi möblerat om tex så börjar det. Och det går inte att ha det så. Vi kan inte leva låsta utan att ens kunna köpa en ny möbel eller ändra något i hemmet, det säger ju sig själv. Vi har verkligen gjort allting med henne som vi just nu kan göra. Jag älskar henne och vill verkligen att det ska fungera liksom

Uppkatten
5

Susanne Hellman Holmström är dock certifierad kattbeteenderådgivare och 90 % av kattägarna som hör av sig till henne vill ha hjälp med just kissproblematik. Så nog lär hon vara både påläst och ha erfarenhet av just detta, tänker jag. Hon höll f.ö. en föreläsning om felkissningsproblematik online för bara några dagar sedan. Hoppas att du hade möjlighet att lyssna till den. Den var gratis i samarbete med Feliway. Även om man inte är "ett fan" av någon så kan det ändå vara värt att lyssna/överväga/prova utifrån den personens kunskap och erfarenheter (av väldigt många katter). Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[solljust]
5

Frida !

Klart du mår dåligt över det här det gjorde jag med min Noah också det var oerhört jobbigt men han i sin tur mådde dåligt över något samma med din katt så att vi reagerar och dömer som du skriver du måste förstå att vi tänker på katten här och rubriken omplacera eller avliva det sista ordet skapar självklart oro hos oss läsare.

Ingen ifrågasätter din kärlek till katten men ordet avliva då reagerar man starkt och här handlar det om att rädda liv och skapa en tillvaro som fungerar för katten och jag om någon vet hur jobbigt det här är när en katt inte kan uttrycka sig för det finns en orsak varför dom gör så här och kan man nå fram till orsaken då kan man få bukt med detta beteendet.

Den här damen hade jag kontakt med hon var jättebra på sitt och min egen veterinär tipsade om henne och hon har hjälpt många sen är det så klart individuellt hur katter reagerar Noah släppte inte beteendet men det blev bättre för honom och han gick ju på lådan så den skötte han galant men hade behovet av att markera sig på alla andra möjliga ställen.

Kolla in Anyas sida kanske kan hon ge dig råd.

https://www.beteendeveterinaren.se/

Välkommen till Beteendeveterinären; Anya Thörnqvist! Gå gärna in på Facebook-sidan för uppdaterad information eller ring 070-2984288 under telefontiden torsdagar kl 15-18. Beteendeveterinären på Facebook Har du problem med att din katt kissar eller bajsar inne på fel ställen? Har du problem med att dina katter inte kommer överens? Är din katt aggressiv mot människor eller…
Fridaaaa
2

#14 Det ska vara tillvaro som fungerar för katten OCH oss, inte enbart katten dock. Och vi kan inte riskera att hon kissar i sängarna, vi har inte dörrar in till sovrummen, just nu måste vi ha för med galler så fort hon är inne, vilket är meckigt, speciellt för sonen. (nej dörrar är inget alternativ av olika anledningar) och vi bor inte så stort, så att spärra av 2 rum helt för henne för att inte riskera sängarna = innebär kök, hall, och badrummet kvar som yta inomhus.

Det är erat VAL att tolka texten på det sättet, istället för att se det ur tex mitt perspektiv, ni ser det enbart från ERAT perspektiv, vilket blir enormt fel. Vi har sökt hem till henne ett bra tag men inget napp och varken vi eller hon mår bra av att leva med detta. Hon behöver komma till ett hem som är lugnt och med så lite förändringar som möjligt och som har bra kunskap samtidigt vilket är väldigt svårt att hitta. De som nappat har inte uppfyllt kraven för att hon ska kunna ha det bra.

Oj vad dyr hon var. 3000 kr är mycket pengar. Får fundera på det. (vi ger allt för henne men 3000 kr är väldigt mycket pengar för enbart samtal, veterinärer har redan undersökt henne, så redan lagt mycket pengar på det)

Ingen som vet som är via nätet via text? Dvs inte telefonsamtal?

Pyttelite
1

Vad gör man om innekatten som brukar gå på lådan utan problem, plötsligt börjar kissa på andra ställen? Vad kan det bero på? Och vad kan man göra för att hjälpa sin katt? Veterinär Sara Klinga Myr och katten Mario gästar Nyhetsmorgon och reder ut saken.

Titta på inslaget här:

https://www.tv4.se/artikel/30X8zeiU21wSyLGJJ1rrll/sa-far-du-din-katt-att-kissa-i-ladan

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Nyheter från TV4: Så får du din katt att kissa i lådan
[solljust]
4

#15: Beteendeveterinärer kostar och 3000 personligen upplever jag det inte dyrt men ok där är vi olika och jag tycker det är jättebra att du är noga med val av hem för henne och har krav på en ny ägare som förmodligen också kommer att få uppleva det här med katten.

Jag vet inte vart du bor men olika djursjukhus brukar ha rehabilitering för djur nu vet jag inte om dom hjälper med sånt här och jag tänker om ett djursjukhus skulle kunna ta emot för en tid och hjälpa Sia till rätta jag vet inte hur dom gör men det kan vara värt att kolla upp.

Sängar ja det kan vara ett bekymmer jag bor stort på 8 rum men Noah fick röra sig fritt precis som dom andra katterna han hade bara stressats mer av att jag begränsade honom och känt att han blev särbehandlad så jag skaffade såna här till sängar.

https://www.ikea.com/se/sv/p/grusnarv-vaetsketaett-madrasskydd-30522135/

Nu köpte inte jag från just Ikea jag bojkottar Ikea men det finns på fler ställen men tror dom är billigast och jag köpte massor som jag snabbt kunde byta med när Noah hade gjort sitt och dagtid spände jag det där över täcket och kuddar som ett överkast på så vis kunde jag rädda att han under dagen kissade i sängen nattetid hade jag det på dynan.

Det luriga med Noah var han kissade ytterst sällan i sängen på natten men det förekom på dagtid och madrasskydden är kanonbra tvättbara och köper man några så har man ombyte mellan tvättarna.

Hoppas allt löser sig för Sia så hon får ro och att ni hittar ett passande hem som känns rätt för er där hon blir rätt mottagen och förstådd i det här men ett tips kolla även om något djursjukhus tar sig ann sånt här jag vet inte om dom gör men flera har bra rehabiliteringar för djur och det är värt att kolla upp.

GRUSNARV vätsketätt madrasskydd, 90x200 cm Det här tunna, vattentäta madrasskyddet hindrar vätska från att tränga igenom, vilket håller din madrass fräsch och fläckfri. Det sitter stadigt på plats och kommer att addera år till madrassens livslängd.
OberonsMatte
9

Hur ser rutinerna för utevistelse ut? Är utevistelsen begränsad på något sätt? Förekommer felkissande inomhus även när katten har möjlighet att kissa utomhus?

Hur såg förutsättningarna ut i det förra hemmet (där felkissande också förekom) och på vilket sätt förbättrades förutsättningarna när hon flyttades till dig?

Det kanske var en nödlösning att du tog över katten, men det är inte rättvist att placera en felkissande katt i en ganska trångbodd barnfamilj där det även finns befintliga katter (och andra djur?) och förvänta sig att katten aldrig kommer återfalla i felkissande.

Förutom de stessfaktorer som finns inomhus är även fri utevistelse en vanlig stressfaktor som kan trigga revirhävdande och oro. Både p.g.a. upplevelser och dofter från helt främmande hot och p.g.a att samhörigheten inom den befintliga kattgruppen riskerar att försvagas så att även tidigare kattkompisar upplevs som hot. Spänningar mellan katter behöver inte betyda uppenbara konflikter i form av slagsmål utan kan lika gärna visa sig som lågintensiva psykningar (där katten kanske inte vill - eller "får" - använda gemensamma lådor).

För att utesluta påverkan från andra katter bör felkissande katt i första hand placeras som ensamkatt. Om felkissande sker inomhus trots möjlighet att kissa utomhus bör katten även hållas som innekatt (med full kontroll över sitt eget revir och med tillgång till helt egen optimal lådsituation).

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
12

#0 Jag läser rubriken och dina inlägg som att du har gett upp. Själv så tolkar jag rubriken omplacera eller avliva som att det ligger ett avlivningshot över katten, och tror att många andra gör det också..

Hur är hon med folk? Är hon duktig på att jaga? Jag tänker att om hon är känslig för förändringar kanske hon skulle trivas bäst som stallkatt någonstans där hon ändå blir omskött av stallägaren varje dag. (Jag har själv jobbat i ett sånt stall.) Skulle det kunna vara en tanke för henne?

Men jag måste ändå säga att skriva att man funderar på att avliva en frisk och ung katt och sen bli upprörd över svaren man får, tycker jag inte är okej.. Däremot ska man naturligtvis få fråga om t.ex. felkissande utan att bli påhoppad. Men snälla Frida, det är ingen i tråden som hoppat på dig för det utan för att du indirekt hotat med avlivning..

• Redigerat 2024-11-17 12:43 av [Gunvaldsmatte]
Fridaaaa
0

Fortfarande ingen som nappat på henne. Hon har inte kommit åt att kissa fel men skapar stress att man hela tiden måste spärra av så fort hon är inomhus.

[Gunvaldsmatte]
3

#20: Försök att minska stressnivån, det känner katten av.
Du har fått flera bra tips på hur man med enkla medel kan göra ev skada mindre vid felkissande. T.ex. madrasskydd och beteendevetare. Men det kanske inte duger för dig???
Noterar även att på 13 dagar så har du fortfarande inte svarat Oberonsmatte..

Fridaaaa
0

#21 Tro mig, det gör vi redan.
Madrassskydd har vi men då blir det tvättande varje dag plus täcken. Vi vill inte att hon ska få chansen att kissa i sängen öht. Och madrasskydd kan läcka igenom, det har vi varit med om. Så ta reda på saker istället för att vara spydig.

Redan pratat med en som bara rekommenderar feliway, fler lådor och annan sand, vilket redan är testat.

Jag har inte varit inne på tråden, liiiite svårt att svara när man inte fått avisering att det är besvarat i tråden - eller hur? Ett stort tips: Ta reda på saker innan du kläcker ur dig saker tack

Fridaaaa
0

#18 Vi har redan lagt upp att hon ska vara ensamkatt eller med en lugn katt hon gillar, för hon älskar vår andra katt och älskar att leka med henne och så.

Hon trivs inte som enbart innekatt. Hon var innekatt i förra hemmet, så det gjorde ingen skillnad heller. Hon kan gå ut när hon vill när vi är hemma, så ja hon kan kissa ute om hon vill. Är det bra väder är hon ute en hel del men inne på nätterna, vill inte ha katterna ute på natten. Trångt har de verkligen inte det, och som sagt ute mycket också, så gott om space.

Hon är lugnare hos oss och i förra hemmet kissade hon fel överallt, här är det enbart säng, inget annat ställe. Hon har verkligen blommat ut sedan hon kom hit för över 2 år sedan.

Hon har fri tillgång till lådorna, inga problem där sedan vi införde enbart öppna lådor, så lådorna och tillgång till dem är 0 problem. Vi har dem i 3 olika rum. Inget övervakande från de andra katterna.

Fridaaaa
3

#19 Stallkatt är big nono, hon behöver ha så hon kan komma in, jag tycker inte det är lämpligt att ha katt enbart i stallet och aldrig få komma in i hus/lägenhet , men min åsikt.

Blir upprörd när folk hävdar att det är avlivningshot vilket det verkligen inte är från min sida. Och jag älskar denna katten över alt och blir såklart arg och ledsen över att bli attackerad när man verkligen gjort allting man kan göra och det ändå inte fungerat med det allra sista. Och man inte hittar nytt hem, det gör ont i hjärtat och ännu mer ont när folk attackerar och trycker ner och håller på, det är till 0 hjälp liksom och gör det hela bara ännu jobbigare. Jag mår redan skit över att det är såhär och behöver inte få mer skit på mig.

91Marran
1

#24: Jag förstår att du blir upprörd. Du gör vad du kan och har testat allt.

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

Vi har 3 stora lådor som rensas dagligen på 3 olika ställen i huset. (testat fler ställen i huset som det går att testa). Vi har testat 4 lådor, men ingen skillnad.
Hon kissar fel om vi har kattströ eller pellets (förstår henne)så är sand som gäller.
Vi har öppna lådor.

Catmist i uttaget (testat feliway men ingen fungerade sämre än feliway)

Hon kan gå ut också när vi är hemma
Inne på nätterna

Är just när det blir ändringar i hemmet, tex nya/andra möbler, ommöblering mm.
Vi kan inte leva ett liv där det sker 0 förändringar inomhus liksom.

Är ENBART i sängarna hon kissar fel, inga andra ställen.

[solljust]
14

#22: Ursäkta mig Frida nu kanske jag är en böld där bak men jag tycker verkligen inte att Gunvaldsmatte är spydig tvärtom du får så många råd i hela tråden men förkastar allt och det spelar ingen roll om du frågar om katter eller något helt annat på andra sajter det duger aldrig det folk ger dig tipps om och det är jäkligt tröttande.

Ta dom här överdragen dom var hur bra som helst när min kattkille hade sitt kissande och dagtid bäddade jag över hela sängen kudde täcke allt det fungerade så ta emot råd istället för att se fel på allt och ja det är stressande så kände jag första dagarna men jag visste att är jag stressad stressar jag katten i min tur dom tar in våra känslor så starkt så försök släppa stressen bara agera lugnt och fint torka upp gör rent det är det bästa vi kan göra.

Alla är vi medvetna om att katter ofta ogillar förändringar men en del katter bryr sig inte så det är väldigt individuellt och har man en katt som inte gillar förändringar varför förändra borde inte katten komma först ? vi tar ansvar för ett liv jag gav inte upp min katt jag accepterade att han hade svårt med det där det är min skyldighet som kattägare.

Omplacera ja det är en god tanke men det innebär också förändringar som kan öka på hennes beteende och jag tvekar inte en sekund på att du inte älskar katten men snälla ta råd slå inte bara ner på det vi försöker dela med oss av för vi vill också att hon ska komma tillrätta med sitt kisseri och blir fri det som är orsaken till att hon gör det här.

Jag är obekväm nu jag vet men det bryr jag mig inte om och uppriktigt frågar man om råd så vill man väl ha råd och det kan omöjligt vara fel på alla tips och tankar som du fått i den här tråden från medlemmar som bryr sig och verkligen vill hjälpa till lite skärpning där tack från din sida.

[solljust]
10

#26: Om det nu är ENBART i sängarna hon kissar ja men ta då mitt tipps om överdragen som fungerar och dom finns i olika storlekar så gör hon på natten kan ni själva ligga under överdragen i rena sköna täcken och kuddar som inte blir blöta samtidigt som ni har utrymme att röra er och här får du ju tänka lite själv också för lösningar finns om man bara vill sen är det bara att tvätta om olyckan vart framme ska det vara så svårt ? du har det väldigt enkelt i jämförelse med vad jag hade med min katt där var det överallt i hela huset och hela tiden så det vore väl fasen om du inte kan ta till dig tipps och lösa det här kom igen nu lösningar finns så var inte så låst och negativ.

Fridaaaa
4

#28 Har som sagt sånt drag men kissas på täcken med, och de hjälper inte speciellt bra, läcker igenom om man inte tar det direkt. Så nej de är inte pålitliga enligt våra erfarenheter. Och det uppmuntrar bara henne till att fortsätta att kissa i sängen,bättre att förhindra henne att utföra det helt och hållet, annars är det bara svårare att få henne att sluta /minska med det. Blir tvärtomeffekt bara för hennes del, blir till hennes fördel. Så ta reda på saker istället för att själv vara negativ. Varför ska jag ta åt mig tips som inte är lösning och som inte gör det bättre? Att spärra av till sovrummet är bättre än att tvätta ofta/dagligen och ändå riskera sängen eftersom de inte är helt täta (vi har testat 3 olika märken sedan tidigare när vi hade förra sängen och ingen var 100% tät, kom igenom ändå

#27 Jag säger nej till det vi redan testat eller redan testar. Förutom då att placera henne i ett stall, för det är inget jag vill göra med henne, det skulle hon vantrivas med. Tänker inte göra saker och ting sämre för henne.

Återigen: VI har sånt drag men det är INTE 100% tätt och vi har testat 3 olika, bland annat det från IKEA; och det läcker igenom om man inte städar undan det direkt. Upptäcker man det efter en stund = kommit rakt igenom plus då att det gynnar henne till att fortsätta med det. Bättre att förhindra att hon kan göra det, annars kommer man aldrig minska/bli av med beteendet. Då är det bättre att spärra av helt till sovrummet när vi inte kan ha 100% koll på henne i sovrummet.

Många tips som sagt är vad vi redan kör med eller redan testat som inte fungerar. Tar gärna emot NYA råd, men det har inte tillkommit än så länge mer än beteendevetare. Inga andra är nya.

Vi kan inte skippa att möblera om vid behov eller köpa möbler vid behov, det säger ju sig själv. Tror ingen vill leva med konstant samma saker i 15-20 år. Så tänker inte vi leva i alla fall och begränsa sig extremt mycket. Och den dagen vår hund går bort, kommer vi skaffa ny hund, då vi inte vill vara hundlösa. Barn växer och ändrar i sina rum, möbler går sönder eller blir slitna, man ska renovera osv. Sånt kan man liksom inte bara skippa i 15-20 år, det säger ju sig själv - eller hur?

• Redigerat 2024-11-30 16:34 av Fridaaaa
91Marran
1

Dålig ide kanske. Men testa att lägga en filt i en kattlåda?

Mvh
Mig

[solljust]
14

#29: Det är ju högst märkligt att dina överdrag läcker medan mina höll tätt i flera timmar om natten tills jag vaknade och kunde slänga dom i tvätten 🤔

Sen kan du lägga ner orden att jag är negativ sånt funkar inte med mig som är den mest positiva människan man får leta efter och försöka föra över ditt eget på mig såna knep går jag inte på.

Varför ska jag ta åt mig tips som inte är lösning och som inte gör det bättre?

Men varför frågar du om tips om du inte vill ha dom 😮

• Redigerat 2024-12-01 03:46 av [solljust]
Fridaaaa
0

#31 Vet flera andra som upplevt samma inte bara jag.
Som sagt haft från 3 olika, och läckt igenom.

Vill ha tips, men som sagt tar inte åt mig tips som gör det sämre, då jag är ute efter som gör det bättre, så säger ju sig själv kan jag tycka att jag inte vill ha tips som gör det hela sämre. Jag vill inte att hon ska få chansen att kissa i sängen, det uppmuntrar bara beteendet, och tänker inte riskera sängarna, blir äckligt till slut och inte vidare kul att tvätta lakan, täcken och kisslackan flera gånger i veckan som det kan bli och riskera att det läcker igenom. Jag vill FÅ BORT beteendet liksom. Det gör man inte genom att låta katten ha chansen att utföra ett sånt beteende, tvärtom.

Du har skrivit negativt i alla fall och du själv påstår att jag är negativ, vilket jag inte är, är precis som du sällan negativ utan främst positiv så du kan lägga ner det från din sida också. Så att föra över ditt egna på mig fungerar inte på mig ;)