Katter iFokus

Katter

Läst 375 ggr
Ckiara
0

Urinsten hos katt

Hej!

Vad är er erfarenhet av urinsten hos katt?
Har en kastrerad ha katt som nu dag 2 endast kissar mindre pölar vid varje toabesök, som också är fler till antal än vanligt. Äter som vanligt, dricker som vanligt.

Pratade med veterinär och eftersom att allmäntillståndet var ok och att han faktiskt får ut något kiss iaf så kunde vi avvakta med ett besök.
Han får nu Purina PRO Plan Veterinär diets Urinary och massor med tillgång till vatten.

Vad är er erfarenhet? Vad kan jag göra mer för att underlätta för honom?

Fridaaaa
0

Katter är duktiga på att dölja, byt veterinär

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
2

Hade du frågat för några veckor sen så hade jag inte haft några dåliga erfarenheter…
Men vi fick ta bort mormors ena katt akut härom veckan, då blåsan spruckit pga kristaller.

Jag hade bokat ett besök så veterinären får klämma igenom katten och spola vid behov

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

OberonsMatte
1

Hur gammal är katten?

Den vanligaste orsaken till symtom från de nedre urinvägarna är så kallad idiopatisk cystit, d v s en inflammation i urinblåsan utan känd orsak. En sådan inflammation är obehaglig för katten, men inte livshotande. Vid inflammation kissar katten liten mängd och ofta och det innebär att urinblåsan aldrig hinner bli full.

Vid urinstopp är urinblåsan full och det är det som kan bli livshotande.

Om katten inte ens verkar besvärad själv skulle jag ha avvaktat och utgått ifrån att urinträngningarna beror på en mindre irritation/inflammation.

Sajtvärd Katter iFokus

Ckiara
2

#3: Hej,

Han är 2,5 år gammal!

Ja så kan det förvisso också vara. Han tycker så klart att det är lite jobbigt på toan vissa gånger men annars äter han och dricker som vanligt och leker då och då med sin syster, varken mer eller mindre än vanligt.

Jag avvaktar till imorgon. Skulle det bli värre eller inte alls bättre så bokar jag omgånde en tid.

MonicaLagerquist
0

Att katter har gott om tillgång till vatten är inte samma sak som att de dricker

Jag skulle ge vätska i maten och se till att katten verkligen får i sig vatten

Stolt ägare till tre La permer

91Marran
0

Vår ena katt har koncentrerad urin. Vi ger Hydra Care som vi blandar i den vanliga blötmaten. Då får de i sig mer vätska.

Mvh
Mig

[solljust]
2

Mitt råd är åk direkt till en veterinär öppen dagtid eller natt för är det stopp i urinkanalerna kan det betyda döden och det här är en hemsk död för katter att möta om det är ett urinstopp det är en smärta utan dess like så ta snarast kontakt med veterinär och oavsett tid på dygnet agera NU ❤vänta inte är mitt råd.

OberonsMatte
1

#7: Ja, när urinblåsan är full utan att katten kan kissa är det akut, men det verkar inte vara fallet här.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
1

#8: En blåsa kan fyllas snabbt så det här väntar man inte med.

OberonsMatte
3

#9: När en katt har akuta urinvägsproblem brukar det inte handla om "pölar".. Som framgår i trådstarten har TS haft kontakt med veterinär som av beskrivningen inte heller tyckte att det lät superakut. Även om man åker in akut mitt i natten kommer samma bedömning göras på plats i väntrummet.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
4

#10: Förhoppningsvis är allt bra med TS katt och allt går bra där men jag själv så fort det kommer till urinvägarna oavsett det är små pölar oavsett jag känner om blåsan är fylld med urin eller inte så slår jag på blåljusen det är råd jag fått från veterinär och alltid lyssnat till vilket också räddat livet på en av dom jag har idag då var han bara kattunge jag hade precis hämtat honom och han visade tecken redan i lådan på väg hem från den jag köpte honom av. Idag är han 14½ och har aldrig vart sjuk efter det peppar peppar han börjar bli lite till åren.

Det visade sig vara urinsten han hade haft fri tillgång till hundmat vilket säger en hel del och jag är innerligt glad jag lyssnade på veterinär rådet jag fick många år år tidigare att åka bums om jag ser nåt sånt här och jag åker hellre en gång för mycket än att våga riskera något med tanke på urinstenar rör sig och kan snabbt täppa till urinrör.

Det har vart fler jag haft med urinsten samt incidenter men så ung som den katten var bara kattunge och få hundmat fri tillgång det var bäddat för att ställa till det för honom lilla gubben. En katthona var på djursjukhuset efter en förmodad påkörning hon hade smitit ut jag har innekatter då hade dom min tillåtelse att avliva katten om hon for illa om dom såg det här går inte bra oavsett natt eller dag så hade dom mitt tillstånd och hon visade inga tecken dom trodde hon skulle repa sig men så sprack blåsan och där är jag tacksam att dom kunde agera snabbt för det är en fruktansvärd smärtsam död när en blåsa spricker men det vet du redan om du är väl insatt i det här det har jag sett av det du skriver.

Men absolut OberonsMatte du har helt rätt samma bedömning kan göras i väntrummet men det är också väldigt individuellt från veterinär till veterinär och TS har agerat både rätt och bra så nu får vi hoppas att TS kommer in och säger att allt är bra med katten det är det viktigaste av allt 😎

• Redigerat 2024-11-09 15:19 av [solljust]
Ckiara
3

**Hej allihopa! **Tack för alla era goda råd och erfarenheter!

Vill bara kika in och berätta att vi varit hos veterinären igår. Där sitter en kristall i urinröret som jag anade. Och man kunde hitta några till i blåsan.
Vi fick tömt blåsan ordentligt och man försökte spola med kateter. Det gick inte helt igenom men man tror och hoppas stenen som sitter ska kunna lösas upp med hjälp av fodret vi nu så klart bytt till (Purina Proplan Veterinär diet Urinary).

Han har även fått muskelavslappnande och utskrivet metacam.
Det rinner ut kiss konstant så det känns ändå bra (även om jag får städa 24/7 nu :) )

Vi tar det dag för dag nu och min magkänsla säger att detta ska bli bra. Det måste det!

Tusen tack igen för att ni delat med er!

[solljust]
3

#12: Nu håller vi alla tassar för att han blir helt bra 🐾 😎