Tångbett dåligt?
Hej!
Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett.
Kattungen är 5 månader men nu räknar vi med att tångbettet är permanent (det hade veten sagt vid besiktningen också)
Då är såklart frågan: är det något katten påverkas av? Både under och överbett kan ju orsaka smärta hos katten. Hittar ingen direkt info kring just tång.
Någon kunnig som vet?
Eftersom det är en växande kattunge är det nog svårt att veta säkert hur tändernas exakta placering kommer bli när allt har vuxit färdigt. Om det visar sig att vissa tänder orsakar problem kan de tänderna alltid dras ut.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Är det "så enkelt" alltså att man kan fixa det senare? För om så är fallet så skulle vi såklart göra det utan problem för kattens välmående. Så jag behöver inte oroa mig då?
#2: Ja, vid bettfel är det ju själva tänderna som kan orsaka skador/problem och om de tänderna tas bort försvinner ju även "problemet". En katt som får kattmat serverad behöver inte alla tänder (inte ens några tänder alls egentligen) för att leva ett gott liv. Katters tänder är utformade för att klippa kött från byten i sväljbara bitar, men kattmat är redan i sväljbar form.
Sajtvärd Katter iFokus
#3: tack för din input nu känns det som att jag har en klarare bild av att problemet går att lösa om det skulle behövas. Tack igen!
Bettet kan rätta till sig. Skallen och käken växer och utvecklas långsamt.
Om det visar sig att katten får problem till följd av bettfelet och ni måste operera så ha lite kapital för det. Försäkringen kommer inte att täcka detta.
#5: okej, också en sak att väga in. Vet att tand op på katt är dyrt, men jag vet inte hur dyrt. Det är ju en sak om saker händer oväntat men det är ju tråkigt att köpa katt som man redan VET kan få problem, därav min tvekan såklart, nu menar jag bara rent krasst den ekonomiska aspekten. Självklart skulle vi lägga pengarna som krävs om det skulle behövas. Men värt att tänkas på, man vet ju att risken är större med ett konstaterat fel.

#6 Jag har betalt mmellan fem och tretton tusen men det är många år sen
Stolt ägare till tre La permer
Veterinärpriserna har rusat i höjden totalt idag.
#8: det stämmer 🙈
Hade personligen kollat på en annan kattunge utan fel vid köp pga veterinärkostnaderna som ökar brutalt hela tiden. Finns ju trots allt fler katter som söker hem. Visst att en frisk katt kan bli sjuk/behöva vård oavsett men åtminstone täcker försäkringen en del då.
Trots att försäkringen hjälper till betalar man själv tusenlappar vid ett besök utöver vaccinationer så hade inte tagit den risken.
Pratar då om mini problem som t.ex. "Ta in en kattunge för att försäkra att ögat inte är skadat utan att det endast är en lätt infektion" 5 minuters kontroll av en veterinär utan några åtgärder kostade mig 3000:-, betalde ungefär hälften efter att försäkringen tog resterande. Har fler exempel på helt brutala kostnader på meningslösa besök som inte lett till någon åtgärd men ändå kostat tusenlappar.. det har blivit illa.. Bra att ha i åtanke inför ert beslut.
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2024-10-31 09:47 av trissmillion