Nytt försäkringsår - nytt pris
Förnyelsedatum för mina katters försäkringar närmar sig och i det nya försäkringsbrevet finns både en del villkorsförändringar och nya priser. Agria Birma- resp. Norsk skogkattförsäkring har blivit Agria Birma Extra och Agria Norsk skogkatt Extra. Det innebär bl.a. att det tidigare "medicintaket" och tilläggsförsäkringen TR/Forl försvinner och ingår upp till ersättningstaket i den nya försäkringen.
När man har flera katter är det intressant att se hur stora prisskillnaderna kan vara inom ett och samma försäkringsbolag (i det här fallet Agria) - trots samma valda ersättningsvillkor. 60.000 i ersättningstak, självrisk: 2.600+ 15%. Eftersom jag har 3 katter har jag 15% samlingsrabatt.
Ruben, 13-årig Birma:
6.849 kr/år (+949kr)
Milou, 7-årig Norsk skogkatt:
4.612 kr/år (+510kr)
Lotus, 4-årig Norsk skogkatt:
4.546 kr/år (+170kr)
Sajtvärd Katter iFokus
Rubens försäkring har alltid utmärkt sig som extra dyr och det bero på att han är av rasen Helig Birma som Agria anser är en s.k. högriskras. I ärlighetens namn kommer Rubens individuella skadestatistik inte bidra till att ändra den uppfattningen. Det här är vad Ruben har kostat Agria i utbetalda ersättningar hittills:
2012: 1.195 kr (minns inte varför)
2014: 18.969 kr (ersättning för hårbollsoperation)
2015: 7.506 + 7.987 kr (ersättning för inläggning p.g.a. stopp i tarmen)
2017: 23.426 kr (ersättning för hårbollsoperation)
2019: 33.804 kr (ersättning för hårbollsoperation)
2023: 6.418 kr (ersättning för blodprov + hjärtultraljud p.g.a. blåsljud på hjärtat inför TR/forl-behandling)
Förutom fast och rörlig självrisk för de veterinärbesöken har jag även fått betala för TR/Forl-behandlingar ett antal gånger eftersom han fick den diagnosen redan innan den blev ersättningsbar hos Agria.
Trots skadestatistiken visade blodprov och hjärtultraljud att han var helt frisk våren 2023 och det finns inget i dagsläget som visar att det har förändrats - trots att han numera är ganska gammal. När en 13,5-årig katt av en s.k. högriskras verkar helt frisk (och ser helt frisk ut) får man vara nöjd.
Sajtvärd Katter iFokus