Dr Jekyll och Mr Hyde
Hej alla.
Min katt "Månsson" är nu 14 år gammal. Jag har haft honom i tio av dessa år. Han är en hittekatt jag fick via ett katthem. Hans första fyra år är av den karaktären att jag vill nog inte veta! Han är med andra ord en feral katt. Och jag förstår mig inte på honom. Eller, ja det gör jag ju, men jag skulle vilja veta hur han tänker egentligen! Jag gör mig inga illusioner att skall bli bättre, han har ett bra liv efter sina värderingar nu, men jag undrar ofta vad som rör sig mellan den små öronen.
Mr Hyde:
Dagtid vill han inte veta av mig överhuvudtaget! På morgonen går han ut och förblir ute hela dagen. Är det riktigt skitväder tillbringar han dagen under huset. Det är krypgrund så där är både torrt och (relativt) varmt. Han kommer in ibland för att äta men är jag i huset så vänder han i dörren. Enda gången han kommer in och äter ostört är när jag sitter på kontoret med ryggen mot köket där han har sin matplats. Sitter jag still och inte rör mig så äter han, men skulle jag röra mig så snabbt ut igen.
Ute är det samma sak. Skulle vi mötas ute, på altanen eller i trädgården vänder han omdelbart och sticker in under huset och gömmer sig.
Dr Jekyll:
Så kommer kvällen och jag kryper till sängs. Det tar fem minuter max, sen har jag en svart gosig kurrande kelig kissekatt i sängen. Han sitter på mitt bröst och formligen kräver kel! Så kan vi hålla på i 5-10 minuter innan han går av mig och lägger sig bredvid mig, nära! Skulle jag vakna på vatten så vaknar givetvis katten också och det hela börjar om. Upp på mitt bröst och KELA MED MIG!.
I sängen överhuvudtaget är han hur modig som helst. Om jag skall lägga på en filt så slänger man ut filten i luften för att den skall breda ut sig över sängen. Katten flyttar sig motvilligt så långt att han inte hamnar under filten, men i övrigt bryr han sig inte. Så kommer morgonen och katten går ut och det hela börjar om.
Det skulle vara roligt att veta hur en katt resonerar. Inte ens när jag lägger upp mat kommer han och fjäskar, han håller sig på avstånd tills jag är på säkert håll. Som tidigare, jag gör mig inga illusioner att det skall förändras nu, men hur fungerar kattskrället?
Uppvisade han det där sociala kvällsbeteendet redan när han kom till dig eller är det något som utvecklats med tiden?
Min gissning är att det sociala beteende som uppvisas när du lagt dig i sängen på kvällen är en inrotad vana från kattens relation med tidigare ägare - innan katten hamnade i hemlöshet. Den vanan aktiveras vid just sänggående, men på dagtid är det vanan från tiden i hemlöshet som aktiveras. Hade katten hållits inomhus mer även på dagtid hade det skygga beteendet förmodligen släppt även då.
Sajtvärd Katter iFokus
Katten är inte speciellt skygg utan gör det en katt är van att göra dvs vakta sitt hem och hålla koll på fåglar, smådjur och annat smått och gott - han jobbar häcken av sig på dagen för att du ska få en trygg natt.
Å då jobbar han med att gosa och stoppa om dig.
Din kisse är både arbetsam och omhändertagande - ge honom en xtra räka som tack för hjälpen. 🐈⬛
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
😻😹 Ja, hur tänker en katt? 😄
Tycker mig (med saknad) känna igen drag från flera av de katter jag haft i beskrivningen. 🙂
Den "besvärligaste" vi hade en gång lärde jag mig mest av. Att acceptera, med egenheter och allt, var nog det viktigaste. Man vänjer sig, lär sig och anpassar sig å ömse sidor. 😻
Det är väl i så fall matstunden, går det att se över så han känner sig lugn och trygg där?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: @Oberons matte: Jag tror du är nära sanningen där. Att få sällskap på natten hade han med sig när han kom till mig. Men att hålla honom inomhus… aldrig i livet. Jag hade honom inomhus två veckor när jag fått honom för att skulle lära sig vad som var hemma. Det var dom två värsta veckorna i mitt liv. Jag höll på att bli tokig på hans jamande och gnällande att få komma ut.
- Redigerat 2024-09-18 22:01 av pegee
Katter kanske känner sig mer hemtama på natten? De kan koppla av när allt är lugnt (lugnare), det är mer på deras villkor och det känns tryggare med en gosestund än vad det gör på dagen?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen