Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållninghälsa,beteende,kosthållningkattmat
Läst 127 ggr
Ninja12
0

Katt spyr mat och/eller gräs

Min katt har på senare tid (kanske senaste månaden eller två) spytt då och då, ibland är det torrfoder och ibland mer gräs. Har använt samma torrfoder medans jag ibland varierar blötmat men detta verkar hon inte spy upp så tror inte det kan vara orsaken.

Lite info, hon är en vanlig huskatt på ungefär 4,5 år, väger cirka 4,5 kilo och var ensamkatt de första 2,5 året jag hade henne men skaffade en kattunge på cirka 4 månader i slutet av 2023.

Kan det vara att hon stress äter p.g.a min andra katt? De äter från samma matskål just nu men har planer att skaffa separata med chip.

Tacksam för svar, hon ska ändå in på sin vaccination nästa månad så ska kolla med hennes veterinär då också

OberonsMatte
5

När katten kräks upp gräs beror det vanligtvis på att katten har ätit gräs. Är katten utekatt eller innekatt? Om hon är utekatt - hur länge har hon varit det? Kräks hon någonsin upp hårbollar?

Katter kräks också relativt lätt p.g.a. hetsätning och överätning, så enstaka kräkningar utan andra "symtom" har oftast helt naturliga förklaringar, dvs. att katter kan kräkas utan att vara sjuka. Katter kräks betydligt lättare och oftare än människor.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-09-14 19:02 av OberonsMatte
Uppkatten
5

Att äta från samma matskål som en annan katt innebär stress för många katter. Varje katt ska ha sin matskål och katter bör ha möjlighet att äta åtskilda (t.ex. i olika rum). Enligt föreläsningar jag lyssnat till nyligen.

Misstänker du stress så kan du testa att ha Feliway optimum i vägguttaget.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.