Gå i koppel
Jag har en innekatt som jag går ut med i koppel varje dag.
Efterlyser tips på hur jag ska få henne att gå mer än hon gör. Vi står mest still.
Det vore bra om hon rör sej och får motion när vi är ute.
Är hon van vid att gå ut i koppel och är hon trygg med det? Hur gammal är hon?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur ser omgivningen ut som du går med din katt?
Katter vill inte gå på öppna ytor som stora gräsmattor.
Finns det någon spännande miljö du kan ta din katt till?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

#1: Hon är trygg i kopplet 😊
Blir glad när jag tar fram det och hon förstår att vi ska gå ut.
Vi går ut i vår trädgård och på gården mellan grannhusen. Vi går också på gångvägar i närheten.
Jag behöver bära henne på väg bort - sen hittar hon hem själv.
Vi har också gått i skogen. Samma där - jag bär bort och hon går tillbaka.
4,5 kg katt är tungt 😂

#3: När vi går ut sent och det är mörkt går hon snabbt åt alla håll och inget bärande behövs.
Men jag tycker det är otäckt att vara ute på kvällen så undviker det 😒
Min erfarenhet är att katter är så olika.
Jag har haft en katt som promenerade ganska bra men då var hans hundkompis med.
Andra katter har mest velat utforska omgivningen långsamt.
/Maria
Jag har en ryggsäck avsedd för små hundar/katter så jag kan ta mig enklare till passande ställen.
Katter är mycket säkerhetsmedvetna och är dessutom skymningsdjur så de vill gärna vara aktiva i områden vi människor inte gärna håller till i och på tider som inte alltid är bekväma för oss.
Att gå på koppelpromenader med en katt har inte så stort fokus på motion utan på intryck, dofter osv.
Ta med en bok eller lyssna på en app så kissen får kolla på det den är intresserad av.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Min ena koppelkatt patrullerade samma runda i typ 17 år. Var ute 45 minuter varje kväll med uppehåll när det var snö.
Min andra koppelkatt ville inte ut lika regelbundet, och satt helst stilla eller rörde sig i sakta mak. Men hade säkert lika stort utbyte av utevistelsen. Då och då gav han sig till att jaga spöken på gräsmattan och studsade runt på alla fyra.
Om du vill att katten ska röra sig mer ute så kanske du kan ta hjälp av kattleksaker, typ ett fleeceband som hon kan jaga. Min ena katt fick ofta jaga långa torra strån som jag bröt av - oj, vilken fart det blev då!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.