Adopterat en mycket skygg katt
Jag och min dotter har precis adopterat en tvåårig katthane från ett katthem. Han har bott där med sina syskon, efter att ha räddasts från ett dåligt hem. Han är lugn men mycket skygg. Vi har honom i ett separat rum och vi har satt fram vatten, torrfoder och blötfoder (samma sort som han ätit på katthemmet). Han låg kvar i sin transportbur hela dagen igår, men vågade sig ut i rummet under natten och har kissat i lådan.
Vi låter honom få lugn och ro, och han får ta tid på sig att lära känna sitt nya hem.
Men han har inte ätit något och detta oroar oss mycket? Han har inte ätit något på ett dygn, är detta normalt?
Oroar vi oss i onödan? Är det bara att ha tålamod?
Ja, det är normalt, men han bör komma igång att äta under dagen idag, annars bör ni kontakta katthemmet för råd och hjälp.
Att svälta längre än ett dygn är inte bra för katter, deras lever kan börja ta skada.
Det låter som att ni tänker rätt kring att låta honom landa i lugn och ro, och det är bra att han har vågat sig ut för att kissa.
Vad ni kan prova är:
1) att köpa Feliway Optimum och sätta i vägguttaget (ger stressreduktion)
2) att strö fortiflora över blötmaten (får de flesta katter att börja äta)
3) det är viktigt att blötfoder inte får stå framme länge. Ofta rekommenderar man att det inte får stå framme mer än någon timme, sedan kan det börja lukta dåligt för katten, som då inte vill äta.
4) fodret bör stå så att katten kommer åt att äta det från sitt gömställe.
5) prova olika typer av blötfoder, t.ex. sheba, Purina Gourmet Gold etc för att se om ni hittar något som kisse vill smaka på.
6) tonfisk (avsedd för katter) eller nykokt torsk får ofta aptiten att vakna.
7) börjar inte katten äta under dagen: ta kontakt med katthemmet i första hand. Man kan också kontakta veterinär för diskussion, då det finns t.ex. aptitstimulerande läkemedel för katt (svårt dock att få i en skygg katt något sådant).
8) prova att placera några torrfoderkulor framför katten och se om den vill äta. En del katter blir triggade att jaga om man sprätter iväg några torrfoderkulor som landar i kattens närhet, och äter då upp dem. En del stressade katter äter hellre om de matas med mat på t.ex. en tesked, men det gäller sällan de skyggaste katterna.
Ja, som du hör är det ofta en del trixande med maten i början, sedan en katt flyttat, och det hela brukar vara stressrelaterat.
Se till att där är lugnt och att det finns flera gömställen för katten att förflytta sig mellan. Lämna kisse ifred så mycket som möjligt de första dagarna, och låt honom utforska på egen tass.
Men som sagt: han behöver börja äta inom 12-24 timmar. Erbjud många sorters god och väldoftande mat - men bara någon/några sorter i taget, och låt inte blötmaten stå framme någon längre stund (uppdatera i så fall maten med ny portion).
Även om kissen har ätit en sorts blötmat på katthemmet så kan man få byta sort i det här läget, (d.v.s. förutsatt att katten inte har någon känd foderallergi) eftersom det är viktigast ATT katten äter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2024-08-03 12:39 av Uppkatten
Hej!
Tack för tips!
Han har knaprat i sig lite torrfoder nu och vi är så lättade!
Vi ska prova med en annan sorts blötfoder idag och hoppas på att han vill äta det. ❤️
Är det helt omöjligt för er att även ta ett av hans syskon? Har man två katter som trivs med varandra behöver man inte vara så orolig för dem om man är borta på dagen. Jag förstår verkligen om han blir deprimerad av att förlora sina syskon. Kanske han inte skulle vara lika skygg heller om han hade en bundsförvant.
#2 Det låter som ett bra steg framåt! 😊 Uppdatera gärna med hur det går.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hej Sindri!
Han var väldigt tillbakadragen och skygg även på katthemmet. De trodde att han skulle må bra av att inte behöva dela uppmärksamhet med andra katter.
Jag jobbar hemifrån så han kommer att ha sällskap ❤️
Men det har bara gått ett dygn så vi låter honom få anpassa sig i sin egen takt.
Vi har inte möjlighet att adoptera fler än en katt.
Det diskuteras ofta huruvida skygga katter mår bra av kattkompisar eller inte, och åsikterna går isär.
Hade det varit kattungar så håller jag med om att en kattkompis varit bra.
En del framhåller att skygga katter bör få bo ihop med en tam kattkompis.
Andra framhåller att många skygga katter snabbare blir människosociala om de slipper konkurrensen av andra katter.
En del menar att en skygg katt kan "hållas tillbaka" i sin utveckling om man har en skygg katt till. Andra menar att skygga katters utveckling inte påverkas av skygg kattkompis.
Så ja, det finns många åsikter, men erfarenheterna verkar gå isär.
Själv adopterade jag två skygga kattungar (ihop). Den ena blev mattes knäkatt inom typ 3 veckor, den andra är fortfarande en "egen" sort efter typ 13 år…. (men allt gosigare och en mycket älskad katt!).
- Redigerat 2024-08-03 14:14 av Uppkatten
Adopterade två katter. På fem år om jag minns rätt. De var skygga trots att hon i det förra hemmet sa att de inte var det och att hemmet hon lånade ut dom till innan oss gjorde fel i hanteringen. De hade ett trevåningshus. Kattlådan längst ner och maten längst upp. De gick och bar katterna hela tiden. Hon sa att de fick vara där två dagar. Det skulle ha gjort dem skygga.
Föreningen höll inte med om att de var skygga och ville inte att vi skulle behålla dem. En kollega sa till mig att "våra" katter ligger ute till adoption. Jag ringde upp och sa att jag vill ha kvar katterna och att de inte fick sära på dem. Fick till svar, vill ni det? Nu är de ju tama och redo för nytt hem.
Hade den skyggaste katten inte fått med sin kompis så hade det inte gått bra alls. Han behöver fortfarande sin kompis. De är bröder.
Jag hade testat med en kompis och sett hur det går. Går det inte bra så kanske du kan återlämna kompisen till katthemmet?
Mvh
Mig
Tror det beror mycket på hur katten själv är. Har haft ett par skyggisar vid olika tillfällen, och jag har alltid haft en kompis till dem. Den första jag hade var mer som en kompis till min andra, översociala, katt så hon var mer hans katt än min.
Hon blev aldrig helt bekväm med mig även om hon blev 15 år, men hon blev mindre och mindre skygg gentemot mig under årens lopp, och hon undvek mig inte. Det var bara det sista halvåret som jag kunde ta upp henne i famnen utan att hon protesterade, men det hände ibland att hon kom upp och lade sig i mitt knä lite då och då - om jag bara lät bli att klappa henne.
Redan från början praktiserade jag dock metoden att när jag satte ner matskålen så strök jag henne över ryggen "i förbifarten", och det accepterade hon. Så hon vande sig så sakteliga vid att jag rörde vid henne, men något direkt kelande blev det inte.
Däremot kom hon nästan aldrig fram när jag hade besök. Det var bara ett fåtal personer hon visade sig för. För det mesta gick hon och gömde sig så länge gästerna var kvar.
Den katt jag har nu är också lite skygg, men efter 14 år accepterar hon mig och jag kan både kela med henne och ta upp henne, men bara korta stunder. Hon går också och gömmer sig när det kommer besök, förutom en kompis som varit här rätt mycket. Honom accepterar hon numera utan vidare, och beter sig som om han "hör till familjen".
Fick henne och hennes kusin ungefär samtidigt, och de gick bra ihop. När kusinen dog så tänkte jag skaffa en ny kompis till henne. Det dröjde dock och till slut insåg jag att hon trivdes bättre som ensamkatt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Lita på ditt katthem! Katthemmen har ofta god koll på de olika katterna.
Hej alla!
Tack för era kommentarer!
Vi har pratat med katthemmet och de tror att han bara behöver få tid på sig. Tydligen är det vanligt att katter inte äter, eller äter väldigt lite när de är stressade.
Men vi oroar ju oss ändå ❤️
Jag uppdaterar så snart jag har något att uppdatera med.
#11 Det är ett mycket gott tecken. Ge det tid. Ett bra tips är att undvika intensiv ögonkontakt, och att ni sitter på golvet/sitter på huk hellre än att stå upp vid umgänge med katten. Och att ni aldrig "tränger" kissen i onödan.
Fin kisse! ❤
#5: Okej, då mår han kanske bäst att vara ensam katt. Jättebra att du jobbar hemma så att han kan vänja sig vid dig i sin egen takt.
Det finns många tips här om hur man handhar skygga katter, men alla katter är ju olika. Han kanske aldrig blir den gosekatt ni helst ville ha, men man man kan ha mycket utbyte av en katt ändå. Lycka till.
#11 Men vad roligt. Han är ju jättefin. En av mina söner har en hittekatt. Hon är jättefin och vill gärna gosa (efter tre år), men hon kommer helst bakifrån och smyger sig in i knät. Hon gillar inte heller att man tittar rakt på henne.
- Redigerat 2024-08-03 20:48 av Sindri
Hej igen!
I natt har vi hört honom knapra på torrfoder igen, men vi vet inte hur mycket han har ätit.
Och han har gått på lådan ❤️
Det låter superbra.
Vill ni veta mer om hur mycket han äter så kan ni börja väga torrfodret, för att få en bra bild.
För att se att katten överhuvudtaget äter så är det bra att fylla skålen helt full (ända upp till kanten, stryk bort ev. överskott så att ytan blir plan). Då ser man väldigt lätt huruvida katten äter, eftersom snart sagt ingen katt kan äta från full skål utan att spilla lite eller utan att fodermängden minskar i skålen.
Man kan också sätta en baby watcher i matskålens närhet för att höra bättre, eller varför inte någon typ av kamera som filmar.
Hur som helst: det viktiga är att han är igång och äter. Det normala är att matintaget successivt ökar upp till mer normala nivåer.
Du skriver att han har gått på lådan. Har han kommit igång och bajsat också då? Man brukar ha som riktlinje att katter bör bajsa senast inom 2 dygn.
Det låter som om han är på god väg att acklimatisera sig. 😻
Glöm inte vattnet bara. Det är viktigt att han dricker om han äter mest torrfoder.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Update!
Han har ätit mer torrfoder nu och vi är så lättade! ❤️
❤❤❤