Öva innekatt att gå ute
Hej! Jag har en katt som hade en jobbig start i livet och därför kom till ett katthem. Han bodde där i två år eftersom han var så skygg.
Efter att ha levt hos mig i ett år blev han trygg och social, men på grund av att jag bodde litet och fick problem med lungorna blev jag tvungen att testa och se om han var en bidragande faktor.
Han fick flytta till min mor, och efter en (enligt mig alldeles för kort) tid släppte hon ut honom. Det resulterade i att han försvann, och efter att ha letat och spridit ut lappar så fick vi ett tips som ledde till att vi fick veta vart han höll hus.
Det var sedan en lång process att få hem honom eftersom han återigen var väldigt skygg. Han hade nu varit borta i typ 4 månader. När han väl kom tillbaka så fick han flytta hem till mig igen. Han mår bra och är mer social än förut.
Jag är egentligen inte alls trygg med att släppa ut honom, men vi ska nu flytta till en liten stuga i skogen (som vi lånar lite tillfälligt av min sambos familj, så vi kan inte fixa inhängnad osv) och jag är orolig över att han ska slinka ut och springa bort. Är kluven kring om jag ska öva honom på att gå ute eller inte.
Vi har en sele som vi testat lite med när vi varit i stugan förut. Han blir lite som en annan katt när han kommer ut. Väldigt uppslukad av saker i naturen, han blir okontaktbar och även lite stissig kring ljud.
Allt detta får mig att känna att han kanske blir stressad av att vara ute, och i min värld är det ytterligare argument för att han ska fortsätta vara inomhus. Samtidigt är det också argument för att öva honom, så att han inte får panik ifall han skulle råka slinka ut.
Har ni några bra tips på hur jag bör tänka? Och om jag skulle öva honom på att vara ute, hur bör jag gå tillväga för att han ska känna sig trygg?
Jag tycker inte att du ska stressa honom med något "gå-ut-projekt". Försvinner han igen kanske han inte dyker upp mer, och både du och han far illa. Vänta tills den dag du kan bygga t.ex. en kattrastgård. Tills dess räcker ett in-nätat fönster eller en in-nätad balkong utmärkt.
Katter som farit illa behöver få lugn, trygghet och stabilitet. Inte irra runt ute och hamna i hemlöshet. Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag är tveksam till att det går att lära en i grunden skygg katt att gå i sele.
Om de blir rädda så är första instinkten att fly och det är stor risk att de sliter sig i sina försök att hitta en buske eller liknande att gömma sig under. Jag har själv två katter som har varit skygga och jag vågar inte gå ut med dem i sele.
Det kan vara svårt nog att gå promenad med en tam katt - den varianten har jag också provat.