Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 176 ggr
UlrikaD
0

Bortsprungen katt

Så hemskt, hoppas han hittas snart.

Katten Milo försvann – i tunnelbanan

https://www.aftonbladet.se/a/W00z4k

OberonsMatte
2

Ja, det där är så hemskt att jag t.o.m. har undvikit att följa hur det går. Att buren går sönder och katten flyr ner på T-banespåret är ett mardrömsscenario jag själv tänkt på många gånger när jag haft katterna med i kollektivtrafiken.. 😨😱😰😭

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
0

Så fruktansvärt.

/Maria

[skyggis_tryggis]
0

Vilken mardröm!

Jag har köpt spännband som jag ska använda runt buren nästa gång den behövs. Lite säkrare så.

OberonsMatte
0

#3: Ja, det är märkligt att det är så svårt att tillverka en riktigt säker transportbur! På 80-talet fanns det stålburar i kraftigt nät som inte kunde "dela" sig och med rejäl låsanordning och fastskruvade handtag. DE var säkra - och tunga, men de gjorde jag mig av med när plastburarna kom.

Problemet med det tvådelade platsburarna är att handtag och burdelar bara sitter ihop med små plastpluppar.. När katten kränger omkring i buren så räcker det med att en av plupparna inte klarar belastningen så lossnar handtaget eller så spricker buren upp direkt. Jag har varit med om att handtag har lossnat och buren öppnat sig när den dråsat i backen, men som tur är har det inte hänt på något farligt ställe.

Eftersom jag inte litar på handtagen vill jag helst ha buren fastspänd på en bagagepirra för extra säkerhet.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-07-24 17:41 av OberonsMatte
UlrikaD
1

#4 Ja, det är lite märkligt att burar som det säljs mest av har dessa små plastpluppar som ska hålla ihop allt. Det finns ju olika viktgränser på burarna men plastplupparna är i stort sett likadana.

OberonsMatte
0

#5: Ja, som med så mycket annat verkar de inte ha testat produkten med en riktig katt. Det är ju få katter som bara ligger helt still i mitten på buren när man går omkring med den,

Sajtvärd Katter iFokus

UlrikaD
0

#6 Eller hur? Min äldsta hatar transportbur och trycker in alla sina kilon längst bak. Vilket ju gör att allt hänger på plupparna längst bak. Och handtagen är ju inte jättestadiga heller.

91Marran
0

Skulle gå ut med en katt ut till bilen i en sådan plastbur i större modell. Vi bor långt ifrån staden. Det var inte långt till bilen. Hade vägarbetare utanför tomten. Katten blev rädd och fick bort gallret. Testade gallret noga innan vi gick ut. Tur att det var hemma. En skygg katt är svårt att hitta i okända miljöer. Efteråt har jag satt något runt buren när vi ska iväg.

Mvh
Mig

OberonsMatte
6

Efter drygt 6 veckor hittades 12-åriga Milo under perrongen i väldigt dåligt skick. Trots försäkring med högt ersättningstak blev kostnaderna väldigt höga och många bidrog i den insamling som startades för att ge Milo en chans att klara sig.

Prognosen var länge oviss, men idag skrev ägarna att allt nu pekar på att Milo kommer återhämta sig bra!

Överskottet från insamlingen blev 19.000 kr och den summan skickade de idag till Stockholms Katthem - det katthem Milo adopterades från för 4 år sedan.

En mardrömslik händelse vände till en riktig solskenshistoria!

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-09-20 22:52 av OberonsMatte