Katter iFokus

Katter

Etiketter: beteendefrågortipsövrigt
Läst 314 ggr
Krullibull
1

Möte med en rädd/arg utekatt?

Jag har börjat stöta på en ny utekatt i området och känner mig orolig för min hunds säkerhet.

Vid det första mötet var det småregnigt ute och den satt halvgömd i det höga gräset bredvid den asfalterade vägen där vi kom och gick. Jag stannade på flera meters avstånd och pratade lite med den som jag brukar göra med alla katter jag stöter på. Bara lite "Hej! Vad fin du var! Vad gör du ute i regnet?" lite glatt och lågmält.

Min hund bodde med en katt sen han kom till mig som valp, älskar katter och småhundar och sköter sig väldigt bra runt dem då han aldrig är på dem och står helt stilla för att han vet att man måste vara försiktig.

Bara för ett par dagar sen var grannkatten som är väldigt snäll framme och nosade honom på nosen utan problem innan han strök sig mot honom med snällsvansen uppe. Det fick endast ske för att jag vet att den katten är väldigt snäll med både katter, hundar (även jobbiga valpar) och människor.

Han får normalt sett ALDRIG hälsa på några katter och även med denna snälla katten så får han aldrig gå fram, utan han får kommando om att stå still om den är påväg att komma fram själv och kopplet är kort.

Även vid mötet med den nya katten var han väldigt duktig och faktiskt ganska så ointresserad. Vi var som sagt på flera meters avstånd och jag hade inte en tanke på att låta dem komma i närheten av varandra.

När vi hade gått iväg längs med vägen såg jag att katten smugit fram till asfalten och jag tänkte att den var nyfiken men lite försiktig, vilket jag kommenterade på när jag pratade med den igen på ett långt avstånd.

Nästa gång jag vände mig om så kom den och småsprang mot oss och ökade farten, vilket genast blev väldigt läskigt. Desto läskigare när den verkligen burrade upp svansen rejält, så jag tog helt enkelt hunden och traskade på i ett högt tempo och höll sedan noga koll på att den inte fortsatte följa efter oss, så jag förmodar att den ville skrämma bort oss och sedan kände sig nöjd med att den lyckats.

Just den dagen var det som nämnt regnigt och min första plan var att sparka vatten ifrån en vattenpöl för att avbryta ifall den blev närgången eller skulle attackera, men det var sparsamt med pölar och det är inte regnigt varje dag. Jag skulle absolut försvara min hund även om det betydde att få rivmärken och bett eller behöva slåss med katten själv.

Vi såg katten ikväll igen och även då närmade den sig fastän vi fortsatte gå förbi istället för att gå ner på den tilltänkta vägen som är densamma som sist, fast inte alls så närgånget som då. Jag hade visselpipan med mig idag så den stoppade jag i munnen för att vara redo att avskräcka med ett högt tjut ifall att.

Så vad gör man egentligen när man stöter på en sådan här katt? Jag kommer definitivt att fortsätta undvika den i förstahand, men vad gör jag om den dyker upp plötsligt för att jag inte ser den, springer efter oss, är väldigt närgången eller faktiskt försöker anfalla min hund? Det finns en så stor risk att min hund skadas även om han är stor och det är såklart det sista jag vill. Jag vill heller såklart inte behöva skada katten, men vet faktiskt inte hur man gör.

• Redigerat 2024-07-16 23:39 av Krullibull
Pyttelite
0

Först och främst ska du inte försöka ta kontakt med främmande katter för att sedan bli rädd om de kommer emot fig.

Nu vet du att det finns en katt i närheten och gör bäst i att gå förbi utan att göra någon stor affär av det hela.

Låt katten vara!

Det är mycket otroligt att katten attackerar dig och din hund.

En katt attackerar uteslutande bara om katten känner sig trängd så låt den vara och se till att inte blockera den.

Bara som ett tillägg om det händer något mellan din hund och katten är det du som har det fulla ansvaret oavsett om det är katten som attackerar först så välj en annan väg eller gå där en annan tid om du inte klarar av situationen.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-07-17 02:07 av Pyttelite
Uppkatten
2

Uppfattar du katten som arg/rädd? Är det en äldre katt? Jag tänker spontant att en uppburrad svans också kan förekomma hos en yngre mycket lekfull katt.

Men det är nog vettigt att försöka ignorera katten, och inte ta kontakt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Krullibull
0

#1 Det är bara denna kattens beteende som har skrämt mig för min hunds skull och det är ju inte så konstigt.

#2 Jag har haft katt i många många år och uppfattade den inte som en yngre eller lekfull katt. Det kändes mer som "nu jädrar kommer jag och är stor och farlig, så det är bäst att ni går".

Jag kom på att jag tänkte att jag skulle prata med den för att visa att "hej, jag ser dig" vilket funkar för katter som smyger på oss, men det tänkte jag i efterhand på att det kanske är tvärtom. Är det bättre att visa att man ser den med ett kort ex. "hej hej katten" utan att stanna eller är det bättre att låta den känna att den är gömd? Om det nu går eftersom jag ändå behöver hålla koll på alla katter när hunden är med så att jag kan vara beredd ifall det händer något.

Men vad gör jag om katten skulle bli närgången eller attackera? Brukar det fungera att avbryta med något ljud? Jag vill inte skada den. Jag tänker mest på att vi råkar komma nära när vi inte ser den eftersom det är högt gräs, snåriga buskar och träd överallt så det är väldigt lätt att missa en katt som gömmer sig. Jag är såklart beredd i det området eftersom det bara är där jag har sett den hittills.

Pyttelite
0

#3: Katten kommer inte att attackera om du inte blockerar den.

Låt den få fri väg - katter är konflikträdda som du vet om du nu har så stor erfarenhet och kommer inte att attackera om ni inte ger er på den.

Är det högt gräs kommer den hellre att ligga att trycka än att anfalla.

Nu har du ju börjat med att bonda med katten så inga utfall sparkar eller kastade saker om den kommer nära.

Förstår inte hur du tänkte från början - gör du lika med människor?

Här möter jag en människa och försöker bonda med den men oj den var inte intresserad.

Att din hund är kattvan innebär inte att den gillar alla katter så varför inte hålla avstånd från början?

Jag utgår ifrån att din hund är och var kopplad.

Hur hanterar du harar, kaniner, rävar och rådjur som du kan komma nära med din hund?

Men oavsett vad som än händer är det du som är hundägare som är ansvarig.

• Redigerat 2024-07-17 11:30 av Pyttelite
Krullibull
10

#4 Höll på att skriva på svaret eftersom det mesta av det försvunnit i den första posten, men jag skippar det.

Jisses, säger jag bara. Jag förstår inte varför du ska vara så nedlåtande, göra jättekonstiga antaganden och dra iväg med saker sådär. Det enda du gör med det är att avskräcka och då kanske man inte vågar fråga nästa gång, som i sin tur leder till att man inte lär sig det man ville.

Det förvånar mig dock inte eftersom du håller på likadant i andra trådar så jag tänker helt enkelt inte skriva med dig mer i denna.

Pyttelite
0

#5: Var det inte situationen med katten vi diskuterade?

Om du tror att en katt kommer att anfalla dig så gå en annan väg.

Det är du som har fulla ansvaret över din hund oavsett om det är katter eller småvilt som ligger och trycker i gräset.

Om du vill lära dig något så lär dig detta och kan du inte hantera främmande katter så gå inte nära dom och framförallt inte tillsammans med din hund.

Det här är trots allt en kattsajt som värnar om kattens väl och ve.

• Redigerat 2024-07-17 11:56 av Pyttelite
Uppkatten
6

Stopp nu Pyttelite.

Det händer trots allt att katter faktiskt anfaller hundar. Trots att katter till sin natur är konflikträdda.

Alla katter är inte friska och alla katter reagerar inte som förväntat.

Jag hade själv en grannkatt som t.om. kunde ge sig på människor ibland (andra ggr var hon SÅ go, i alla fall om hon kunde få fördelar av det, t.ex. mat när jag var kattvakt).

Hennes matte var veterinär och misstänkte att katten ev. kunde ha någon hjärntumör. Jag har även hört talas om katter med tillfälliga sjukdomar (som påverkar hjärnan) som har anfallit människor.

Är hunden liten så kanske du kan bära den genom kattens hemområde?

Tyvärr så har ju katter någon slags "rätt" att vistas fritt ute (om de är kastrerade, IDmärkta och reggade hos JBV), oavsett vad de ställer till med.

Du efterfrågar metoder för att t.ex. skrämma bort katten, men frågan är ju om höga ljud etc. riskerar att stressa katten ännu mer, så att den än mer "tappar kontrollen över situationen" och under stress gör "dumheter". Samt att hunden påverkas.

I värsta fall får du väl transportera hunden från hemområdet i vagn/kärra/bil eller liknande för vidare rastning/motion etc….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

#7: Det spelar egentligen ingen roll om katter anfaller 1 gång av 100 utan det som är viktigt är att det är hundägaren som är ansvarig om det händer något.

Absolut enklast är att ta en annan väg och framförallt inte försöka bonda med okända katter.

På vilken sida står du?

Vad säger lagen?

• Redigerat 2024-07-17 12:48 av Pyttelite
Uppkatten
4

#8 Jag står inte på någon sida…? Hur tänker du nu? Jag vill förstås att det blir så bra som möjligt för samtliga inblandade parter, och känner kattägaren till att katten beter sig så här så har kattägaren åtminstone ett moraliskt ansvar att förebygga att katten orsakar skador.

Rent juridiskt så har katten i dagsläget rätt att vistas fritt ute, och hundägaren har ett strikt ansvar om hunden skulle "ställa till med något". Kattägare har inte motsvarande strikta ansvar.

Kattägaren kan ev. bli skadeståndsskyldig om katten skadar en hund, men det är osannolikt att en kattägare döms om kattägaren inte har varit försumlig.

Det är svårt att betrakta en kattägare som försumlig, då katter alltså har rätt att vistas fritt utomhus.

Det kan också vara svårt att bevisa vilken katt som har orsakat skada. Det krävs nog både att det fångats på film, att katten kunnat fångas in under pågående "attack", och att katten är IDmärkt och ägarregistrerad… Typ.

Utifrån vad jag känner till om lagstiftningen.

Sedan skulle jag själv som kattägare aldrig välja att ha en "anfallande" katt lös ute, och jag skulle definitivt se mig själv som skadeståndsskyldig om katten skadade ett annat djur. Min katt - mitt ansvar.

[skyggis_tryggis]
1

#3: Jag tror att det är bättre att låta den känna att den är gömd.
Gå förbi utan att säga nåt eller titta åt dess håll. En främmande katt kan uppfatta ögonkontakt som hotande särskilt om den varar för länge.
Om den trots allt verkar komma för nära och det känns hotfullt så kan du prova att utstöta ett högt sje-ljud.

• Redigerat 2024-07-17 16:03 av [skyggis_tryggis]
Uppkatten
2

#10 Tror man ska försöka undvika sje-ljud ("väsa") för vi människor vet inte vad vi signalerar när vi ger oss till att "prata kattspråk". Det kan bli helt fel i kattens värld.

Silvestris
2

Jag skulle hålla gott avstånd och ignorera katten. Katter attackerar om de känner sig hotade. Avstånd är bästa metoden.

Calcifer
5

Ahahahah så himla dumt att bete sig som om man begått världens misstag för att man sagt några meningar till en främmande katt. 😂😂😂

Visst, ibland kan det nog vara till fördel att inte säga nåt men vad i helsefyr spelar det för roll om man säger några ord på avstånd? Vi har utekatter här med, jag brukar säga typ "tjena katten" eller nåt när jag ser dem. Går aldrig fram till dem eller lockar på dem, de får själva välja avstånd. Men liksom… 🙄

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"