Rymmarkatt?
Vi har skaffat katt för första gången. Allt har gått kanon, från första natten har katten gått på lådan, gosat med oss, ätit och busat. Han har dock alltid velat ut. Så fort ett fönster eller en dörr öppnas så försöker han springa ut.
Tanken från början var att han skulle bli utekatt, men nu när han är 7,5 månad börjar jag tveka. Främst för att jag helt plötsligt ser så många andra mycket större, mycket äldre, katter i vårt närområde.
Veterinäen tyckte absolut han skulle bli utekatt om han visade intresse, men att vi skulle träna mycket och se till att han hittar hem. Problemet är att när vi är ute och går i sele vill han aldrig gå in (efte 30-60min får jag bära in honom). De gångerna han har lyckats smita så kommer han inte tillbaka vid tillrop eller med hjälp av mat eller godis, och jag får smyga efter och ta honom.
Vi har installerat kattlucka och han har halsband, för just nu är jag rädd han smiter föe långt ifall de minsta barnen glömmer bort sig och låter dörren va öppen.
Han är självklart chippad, vaccinerad och kastrerad.
Kan en rymmarkatt bli innekatt, då han kanske lugnar sig med ålder? Eller kommer han bli olycklig?
Han är för ung för att börja gå ut på egen tass. Viktigt att se till att det finns mycket för honom att göra i hemmet, att han får mycket stimulans.
Jag förstår din tvekan inför de äldre katterna, då det är vanligt att äldre katter jagar bort yngre från hemområdet.
Promenader i koppel är superbra stimulans (för trygga katter). Mitt råd att man alltid går vid ungefär samma tid och alltid ungefär lika länge.
Hade en katt förr som jag gick med i koppel dagligen. Varje kväll gick vi ut ihop och han patrullerade då sin runda som tog ca 30-45 minuter. Det gav en katt som aldrig tjatade vid andra tider på dygnet och som villigt kom med in.
Men alla katter är olika. Hans kattkompis blev aldrig riktigt lika regelbunden i sina rutiner, men var heller aldrig lika intresserad av koppelpromenader.
Mina nuvarande katter har fri tillgång till en ordentligt in-nätad balkong, och går inte i koppel.
Men, vänta åtminstone till framåt maj månad med att ev. göra katten till utekatt är mitt tips.
Och självklart ska den vara kastrerad, idmärkt, reggad, vaccinerad och försäkrad först.
Under tiden kan ni lära känna området och de som rör sig där ihop. Fundera då över vilka faror som finns, se hur katten interagerar med andra i området och fundera över om det är ett bra område för katten att vara utekatt i.
Förutom andra katter, så handlar det ju t.ex. om trafiksituationen, vad grannarna tycker om lösa katter o.s.v.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Du behöver väl inte se det som ett problem att du måste bära in honom?
Hur går det till när han smiter? Krånglar han sig ur selen eller sliter han med sig kopplet ur handen på dig? Det kanske går att lösa.
#1: Ja, just nu går vi ej vid regelbundna tider, kanske att det kan vara något som gör att han inte smiter.
Det var faktiskt veterinären som sa, efter att jag frågat om utevistelse och att jag läst att katten skulle vara 1år minst: "Ja, men vissa katter får man helt enkelt släppa ut innan, så länge man förberett ordentligt". Jag tänker dock att det handlar om djur som visar stort missnöje (Kissar utanför låda, ändrar beteende etc), det har ej vår katt gjort.
#2: Nej, jag tänker mer att jag vill att han ska vilja gå hem, att jag ser att han "hittar" hem utan mig liksom. Som en trygghet när man senare släpper ut på egen hand.
Han har krånglat sig ur selen 2-3 gånger, sen anpassade vi den och då har han försökt, men det har inte gått..
Men senast igårkväll så smet han genom dörren när jag skulle slänga sopor - det var mörkt, jag såg bara att han sprang över till grannen. Hann få ordentlig panik innan jag hittade honom på väg mot en igelkott (!!) gömd i en buske. Det var den här händelsen som egentligen fick mig att fråga vad jag kan göra för att han ej ska vilja smita innan vi känner oss redo för att släppa ut honom på riktigt, OM vi gör det..

Har du funderat på utegård? Det är ju inte samma som utevistelse på egen tass men kan kanske vara ett alternativ just nu.
#5: Nej, men det var ju en bra idé, som lagom medelväg tills vi ALLA känner oss redo. Tack!

#6 🙂
En liten uppdatering - vi har inte kunnat bygga om riktigt, däremot byggt klättervägg på altan med olika nivåer att hoppa på samt ställen att gömma sig på. Det har inte hjälpt så mkt - han har smitit ut genom fönster och vandrat på taket och NU börjat kissa inomhus (vid 8-9mån). Håller rent lådan och går koppelrundorna ännu (han kissar aldrig ute dock). Någon som har tips på vad man kan testa för att få bukt med innekisseriet?
#9: 2, en med huv, en utan. Minns ej namnet på Kattsand, men det är samma som vi har haft sen vi fick honom (som tidigare ägare också använde).
Där vi har upptäckt är:
2 överkast som ej använts utan har legat ihopknölade i sovrummet i ett hörn,
Barnens utklädnadslåda i lekrummet och
En sackosäck.
#10: kan tilläggas också att det här är en väldigt lättskrämd/ljudkänslig katt. Han har vid tillfälle blivit så rädd att han skvätt i soffa (när något gick i golvet).
Textilier blir lätt ett ställe för felkissning för unga katter. Försök hålla undan textilier när så är möjligt.
Ofta handlar felkissning om just lådsituationen.
Om kattlådan med huv har lucka så montera bort luckan.
Om ni använder pellets, kristaller eller liknande i kattlådan så byt det mot vanlig Kattsand typ Everclean.
Katter föredrar vanligtvis oparfymerad Kattsand.
Kattlådan bör inte rengöras med rengöringsmedel som luktar citrus. Däremot sägs en liten skvätt klorin i samband med att lådan sköljs ren - göra lådan mer attraktiv att kissa i.
Två kattlådor bör aldrig placeras bredvid varandra, utan de bör placeras på olika håll i bostaden. Just placeringen är mycket viktig. Katten vill dels ha koll åt alla håll, men också kunna få gå på lådan ifred.
Städa lådan minst ett par ggr per dag, gärna oftare.
Kattlådan ska vara "så stor som möjligt", med ordentligt med Kattsand i.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Saccosäck har ju innehåll som påminner om en kattlåda med sand att gräva i. Så det är nog anledningen där i varje fall.
Mvh
Mig