Katter iFokus

Katter

Läst 197 ggr
linislusen
1

Skaffa katt

Hej!
Jag å min familj är ganska inbitna kattpersoner, så att jag ska skaffa en katt nu när jag äntligen flyttat till eget är för mig en självklarhet.
Jag tycker självklart att katten ska ha det så bra som möjligt och det är för mig en ekonomisk fråga, liksom ”har jag råd att ge kissen det den villhöver?”
Nu är det några år sedan det tassade omkring en katt hos oss så mina föräldrar törs inte ge mig en summa, finns det någon här som skulle kunna ge en gissning på hur mycket det kostar att ha en katt? Då tänker jag främst på förbrukningsvaror såsom Kattsand och mat. En del klösträd och annat roligt man skaffar, å veterinärskostnader vet jag är väldigt individuellt men vad är er erfarenhet och uppskattning? 🫶🏻

Uppkatten
6

Oj, vågar inte gissa alls.

Men ha koll på försäkringar, och var medveten om att veterinärvård har blivit väldigt dyrt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

linislusen
1

#1: Ja jäklar, försäkring, där sa du nåt! En uppenbar sak jag ärligt inte tänkt på, tack!😄

Pyttelite
2

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vaccinationer, veterinärbesök, kastrering, foder och kattsand är några av en kattägares utgifter. Läs mer om kostnaderna för att ha katt.
[skyggis_tryggis]
3

#2: Teckna en försäkring med högt kostnadstak. T.ex. 60 000 istället för 30 000. Räkna med att du kanske ändå måste betala tiotusentals kronor ur egen ficka om det vill sig illa. Veterinärkostnaderna är mycket höga nu.

Grace2009
1

Jag har en liten kattdam på 3kg. Det går ungefär 1st 10 liter everclean Kattsand här i månaden. En låda kostar 259kr om du inte hittar på extrapris (jag passar på och köper flera lådor när det är bra pris). Min katt äter veterinärtorrfoder. En säck på 1.5kg räcker ungefär 2,3 månader och kostar 289kr. Dessutom får hon färskfoder morgon och kväll. En korv räcker 3 dagar och brukar kosta 3 för 70kr. Dessutom har hon ett kosttillskott (ipakitine) som kostar 359kr som räcker nästan 5 månader.
Utslaget per månad ungefär:
Kattsand: 259kr
Torrfoder: 126kr
Färskfoder: 234kr
Ipakitine: 54kr
Totalt: 673kr.

Detta är bara sand och mat. Sen tillkommer ju veterinärbesök, försäkring och prylar (typ leksaker och klösträd, men det behöver man ju inte köpa så ofta).

Uppkatten
3

När det gäller veterinärvård så kan kostnaden lätt komma upp i tiotusentals kronor på några få dagar, så det gäller verkligen att ha en bra försäkring. Mina katter är försäkrade för 60 000 kr per katt. I dag skulle jag ha valt ett högre belopp om jag försäkrade en katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

New2ragdoll2
2

Se även till att FORL / TR (vanlig tandsjukdom hos katt) finns som tilläggsförsäkring, för det kan bli dyrt om man skippar den. Agria har denna tilläggsförsäkring.
Men generellt - mat och Kattsand är ändå lätt att planera inför i sammanhanget. Mat kan inhandlas billigt, likaså enkelt klösträd, leksaker kommer man billigt undan med om man har A4 papper som man kan skrynkla ihop till boll osv.

Det som kostar på riktigt är veterinärbesök (utöver årlig vaccination). Värt varenda krona förstås men gör en noggrann kalkylering. För det kan lätt springa iväg många tusentals kronor även om man har en försäkring (fast självrisk på ett par tusen kr och att man måste betala rörlig självkrisk som brukar ligga på typ 15-20% av totalkostnaden).

Vi har två katter 10 och 12 år gamla och vet inte (vill nog inte tänka på det :-) ) hur mycket man betalat genom åren. För äldre katter, rent statistiskt, precis som människor, blir oftare sjuka, drabbas av kroniska sjukdomar osv.