Katter iFokus

Katter

Läst 155 ggr
Viiiktor.98
2024-06-30 22:04
0

Nybörjare

Hej!

Jag har haft hund hela livet men efter att grannen skaffade en ragdoll som jag fick syn på blev jag tagen och har nu läst på en hel del. Jag ska erkänna att jag har varit lite skeptisk/rädd till katter förut då det känts som att de kan rivas när som utan förvarning. Men ragdoll vad jag läst verkar vara en väldigt trevlig ras?

Jag har lite frågor som nybörjare.

Jag bor ensam i en stor tvåa och undrar hur lätt det är att få en katt rumsren?

När jag kommit hem till personer med katt ibland som yngre tycker jag det luktat väldigt mycket, är det alltid så oavsett katt eller är det kattlådan som kan ha luktat? Min bror och hans sambo skaffade en norsk skogskatt för ca ett år sen och aldrig känt att det luktat där?

Jag har ett distansförhållande med min partner som bor 2 timmar bort, hur funkar det för en katt?

Något jag alltid uppskattat med mina hundar är att de varit väldigt mysiga. Hur är ragdoll?

Ursäkta för mycket text men hoppas ni erfarna kan komma med lite tankar & åsikter.

Mvh :)

Uppkatten
2024-06-30 22:58
5

Det brukar vanligtvis vara lätt att få en katt rumsren, om katten blir kastrerad i tid och man är noggrann med hur man ordnar kring kattlådan (bra Kattsand, god hygien, bra placering av kattlådan o.s.v).

En välskött kattlåda med bra Kattsand i ska inte behöva lukta (förutsatt att katten kastreras i tid).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2024-07-01 13:44
5

Ragdoll är en väldigt trevlig ras!

Känslan av att katter "kan rivas när som utan förvarning" kan ha flera olika förklaringar. Katter är individer och kan ha väldigt olika temperament och personligheter, men det finns en inrotad fördom om att katter som art är lite allmänt lömska och oberäknerliga. Förmodligen grundar det sig främst i okunskap om katters naturliga beteenden och oförmåga att läsa av katters sinnesstämningar. Ofta är det katters lekfullhet som förväxlas med aggressivt beteende. Eftersom katters lek går ut på att öva jakt och slagsmål är det naturligt att en framsträckt hand eller fot lätt förvandlas (på skoj) till ett tänkbart "byte" i en lekfull kattunges ögon. Eftersom det är så är det viktigt att redan från början aldrig låta kattungar leka direkt med händerna utan alltid rikta lekfokus mot leksaker istället. Det finns också en relativt utbredd oförståelse för att katters försvarsinstinkt kan aktiveras om de blir klappade för länge eller på fel ställe (särskilt vanligt om katten klappas på magen). När man lär känna en ny katt gäller det att vara observant på signaler om hur just den katten fungerar.

Katters rumsrenhet är en medfödd instinkt. Det ingår i katters medfödda naturliga beteende att kissa resp. bajsa på utvalda ställen som lämpar sig för det. Utformas lådsituationen utifrån tanken att tillgodose katters naturliga beteenden och behov kommer katten utse befintliga toalådor som sina utvalda kiss- och bajsställen.

Felkissande och dålig lukt hemma hos kattägare beror vanligtvis på att lådsituationen har för många brister. T.ex. att lådorna är för få, för små, felplacerade eller för trånga och instängda eller att sanden/ströet är för obehagligt att stå på eller att lådorna rensas för sällan. Att lådorna rensas för sällan är en väldigt vanlig orsak till felkissande. Katter är renliga djur och precis som människor gillar de inte heller "ospolade toaletter"..

Sajtvärd Katter iFokus