Finns det fonder för veterinärvård?
Hej, Johan här
Min katt har tagit bort 4 tänder (FORL). En av "huggtänderna" i överkäken bland annat.
3 dagar senare ville han inte äta. Tillbaks till veterinär, operation pga Neckros i huggtandköttet.
Hem med hålet öppet då de inte slöt det igen. Han biter in sin nedre huggtand i såret så det blöder till o från. Mat kom in och så djupt upp att jag inte kan skjölja ur det ur såret & igen är han Extrem svår att få att ens ta 2-3 Små bitar rå fisk eller kokt fisk. Han har i kväll tagit någon enstaka hårdfoder bit men det var allt.
Ser ingen utväg och kassan har sinat.
Tänker att Kanske skulle det hjälpa att ta bort den undre huggtanden där med så den inte kan bitas upp i hålet/såret.
Men då kommer det kosta igen och jag har redan laggt ut över 11.000 och där i mina sparpengar med. Jag har ett par tusen jag kan använda men då är jag utesluten från allt denna sommar då jag inte har ett öre kvar efter det. Och jag tror dess värre att det kommer kosta mer än så.
Jag vet inte längre vad jag ska göra.
Han är en äldre katt, har varit ca 3 år hus mig. Han har haft ett hårt liv och förtjänar att få slappna av och ha det bra Om så endast för ett halvår / ett år.
Vad kan jag göra? Finns det någon fond som kan hjälpa?
Han har Pankreatit som underhålls med rätt foder och han har även covid. Men han mår ju bra i övrigt & han är en helt Underbar herre.
Hans "motstånd" när man måste hålla honom är att lite försiktigt försöka åla sig ur, aldrig bitas, aldrig kloa eller riva. Bara väldigt snäll och underbar.
Snälla, all hjälp, alla ideér tages tacksamt emot.
/Johan
Här hittade jag något på nätet: https://stiftelsendjursjukvard.se/bidrag-till-djursjukvaard/
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ett annat alternativ som finns är delbetalning, vilket jag vet att bland annat Evidensia har. Och så finns även Agriakortet, men det vet jag ingenting om. Det kan ju vara värt att kolla in :)
FORL/TR suger. Min katt hade en extrem otur och fick dra sina första 4 tänder när han var 4 år gammal och han måste ha haft de tänderna i 1-2 år innan det upptäcktes.. Sedan så drog han tänder 1-3 gånger om året. Så jag förstår hur dyrt det kan bli, speciellt när katten redan äter veterinärfoder vilket min också fick på slutet.
Hoppas att allt löser sig för kissen! Det låter som en riktigt härlig liten vän du har ♡
#3: Tackar
En av de 3 hjälper inte om man redan betalat. Man måste säga till innan man ska in med katten redan. Hur man då ska veta vad det kommer kosta är ett mysterium för mig.
Ska kika på de andra 2 men tackar inte nej till fler ideér om vart man kan vända sig om någon kommer på någe mer.
#4: Sitter med utgifter som gör det svårt att ta en avbetalning. Men självklart är det värt att kika på. Tack för tipset.
Ja jag får ju inte veta förens om ett halvår om han har snabb eller långsam FORL. Tills dess är det bara att vänta och se. De tog ju alla som behövdes nu, de andra är bara i början så förhoppningsvis är det en långsam variant. Om han alltid är så här svår vid tandutdragning så kommer jag inte ha den ekonomiska möjligheten att hjälpa. Men jag hoppas innerligt att det aldrig mer blir Så Här som denna gång och gärna att det är en långsam FORL. Då kommer jag kunna kämpa så mycket längre för att ge honom ett så långt bra liv som möjligt.
#5 Jag tror att man kanske ska ha fått en offert ifrån veterinären för att kunna uppge kostnaden.
#6 Min erfarenhet är att man inte kan förutspå utvecklingen på FORL/TR. För att utgå ifrån min egen katt så kunde han gå ifrån 0-100 på endast 3 månader och andra gånger inte ha någonting på ett helt år. Enligt mina veterinärer så kunde det dyka upp en gång och sen aldrig mer, så vi fick helt enkelt rutinkolla en gång per år och sedan komma in vid uppkomsten av symptom.
Kanske har din veterinär bättre koll där. Det är bara inget som jag har hört förut.
Jag tycker absolut att du ska kika, även ifall du skulle ha skulder som försvårar, om det var det du tänkte på. Om det är en avbetalning så kanske det finns för en väldigt lång period som gör det möjligt ändå.
De flesta veterinärer vill nog hjälpa, så de kanske inte är helt omöjliga. Jag har ingen erfarenhet av delbetalningen men har alltid tyckt att Klarna har varit tillmötesgående och förstående i andra situationer. Agriakortet vet jag ingenting om, men det finns att lusläsa om i avtalet.
Jag håller också tummarna för dig! Om det nu skulle bli det tråkigaste alternativet så är det ingenting du ska känna dig misslyckad över för du gör allt du kan.