Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 128 ggr
Zav
0

Foderallergi som bara syns på utslag i öronen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Min katt har konstiga utslag i/på öronen. Inte hörselgången utan insidan av ytterörat, typ där tatuering sitter. På båda öronen och som av slump precis där de viker sig när de ibland vänds ut-och-in. Verkar inte klia, varken större eller mindre nu än innan.

Jag ringde first vet så fort jag såg dem, de hade inga svar men tyckte att jag kunde avvakta. Spekulerade kring ringorm men trodde inte att det var det. Funderade också på foderallergi.

Det var någon månad sedan och jag har tid hos distriktsveterinären imorgon.

*Har någon haft katt med foderallergi som bara syns på ett utslag i vardera örat?

Den erfarenhet jag har av foderallergi är att det kan bli utslag i huden men inte lokalt i örat… Jag är också tveksam till att min innekatt har ringorm lokakt begränsat till öronen, som inte sprider sig och inte smittar mig.

Anledning till att jag frågar om just foderallergi är att jag är rädd att veterinär kommer börja där och försöka byta foder. Jag har arbetat hårt i ett par år för att hitta en foderrutin min katt inte kräks av eller får urinsten av, och är otroligt skeptisk till sk veterinärfoder. De har för mycket spannmål i min mening, och när hon fick urinvägsfoder som ung dog hon nästan (kräktes, diarre non-stop och slutade äta). Hon tål inte heller mush - jag misstänker att hon inte fixar ben i större mängder - och måste få mycket vätska i fodret för att inte urinsten ska komma tillbaka.
Nu har jag som sagt en foderrutin som fungerar. Hon har aptit, kräks kanske en gång i halvåret max och urinstenen är borta. Om veterinär är övertygad om att hennes utslag är foderrelaterade kan jag absolut köra en elimineringsdiet, men torrfoder eller blötfoder med 40-80% spannmål vägrar jag. Och ärligt talat känns det som märkliga symptom på allergi. Enda anledningen till att jag ens tänker på det var pga hur first vet svarade. Därför undrar jag om någon haft allergi som visat sig på de sätten?

Eller vet vad det kan vara. Som sagt, first vet hade ingen aning, utslagen är oförändrade på denna tiden, jag har aldrig sett henne klia på dem. Har försökt att tvätta försiktigt med klorhexidin.

Jag misstänker någon svampinfektion och hopoas veterinär tar prover och ger en salva eller nåt..

Pyttelite
1

Skulle väl snare börja med att misstänka ngn svampinfektion innan foderallergi.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zav
1

Veterinär hittade inget, tog ett snabbt cellprov. Vi testar inflammationsdämpande och ska se om det hjälper en vecka..

Krullibull
1

Hej! Jag har en allergihund här hemma och eftersom han blir dålig i magen av spannmål (dvs alla veterinärfoder) så har det bara varit att tacka nej till dem när de har föreslagit för hans magproblem som dyker upp 1-2 gånger per år.

Om han nu som senior får åldersrelaterade problem med till exempel njurarna så får vi lösa det då, på annat sätt än med veterinärfoder. Han har ätit färskfoder i princip hela sitt liv.

Vi gjorde hans allergiutredning via blodprover och det finns även för katt, så du kommer inte att behöva genomgå en elimineringsdiet! Jättesmidigt, plus man kan få resultaten mejlade :) Det tar lite tid att få resultaten, men jag tror att det var runt 2-4 veckor så inte alls så farligt. https://nextmune.com/product/pax-serum-test/

Eftersom din katt har sådan allvarlig problematik så är det helt enkelt inte försvarbart att genomföra en elimineringsdiet, vilket veterinären också ska förstå. Annars så klagar du och söker till en annan veterinär!

Angående symptomen så har min hund inte heller några jätteextrema symptom, fast det ska nämnas att han ligger på den lägsta reaktionsnivån för samtliga allergier (två typer av kvalster, havre, soja). Det kan vara endast lös mage, lite klåda och rött i öronen och tassarna, så det skulle inte vara helt omöjligt för din katt att ha en så liten reaktion.

Eftersom kvalstren kommer in när det börjar bli kallt är det mesta av jobbet då i form av daglig dammsugning, byta sängkläder och lakan i soffan ofta, spreja med Allergone (sprej som minskar och samlar upp allergener) och duscha honom vid behov.

Det är också något som man kan pröva, vilket vi fick göra flera år innan vi faktiskt tog blodproverna. Utesluta kvalsterallergi genom daglig dammsugning och duschar med klorhexidinschampo 2-4 gånger i veckan. För din katt skulle det kanske vara att tvätta öronen med klorhexidinsprej eller våtservetter på kompress.

Såg nu att du hade tid till idag. Hur gick det? Svamp ska man få reda på direkt då de tar prover och färgar det under ett mikroskop. Blir det lila är det konstaterad svamp.

Hoppas att detta var till hjälp på något sätt!

PAX is the first quantitative multiplex macroarray specifically designed for companion animals that tests for both allergen extracts and molecular components.