Katter iFokus

Katter

Etiketttillbehör
Läst 231 ggr
Wilmacarlerby
0

Transportburar som ej följer storlekskrav

Vad tänker ni kring att transportera katten i tex en trixie timon ryggsäck kortare sträckor?
Enligt Jordbruksverket ska transportburar till katt ha dessa mått:
Längd = 0,5 meter
Bredd = 0,3 meter
Höjd = 0,35 meter
Trixie timon och många andra transportburar jag ofta ser rekommenderas följer inte dessa mått.

Fridaaaa
0

Anser att man ska följa de lagarna, samt anser att väskorna är ingenting jag skulle transportera katter i öht.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wilmacarlerby
0

#1: Håller med dig, läste på Jordbruksverket idag och blev då chockad över storlekskraven då jag sett så många som ej håller dem.

91Marran
0

Kom in en på jobbet (jobbar i affär) med en vuxen katt i en bur mindre än en atlas 10. Påpekade om en större bur och att han inte får ha en katt i butiken pga allergi. Han påpekade att allergi för katt är påhittat och att den fick visst plats i buren.

Själva har vi stora burar så de får gott om plats att kunna röra sig på.

Mvh
Mig

Fridaaaa
1

#3 Dock, är det inte bra med allt för stora burar heller om man smäller. De ska inte kunna röra på sig allt för mycket, så man måste hitta balans.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zav
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ryggsäck när jag är ute med min katt. Det är dock väldigt korta bitar (från lägenheten till bilen, promenad till veterinären på 900m eller promenad i skogen). Vid promenad är hon kopplad och nästan hela vägen är ryggsäcken öppen. Den stängs av säkerhetsskäl om något oförutsett kommer upp eller vid trafik (tex till veterinären) och är mer en trygg plats att gömma sig.

Ska åka bil 3-4h om några veckor, då kommer hon vara i en väska med stålram och som är betydligt större, som kläms mellan framsätet och hanskfacket (avstängd airbag). Där finns plats till en hörntoalett och om det finns någon lugn rastplats kommer hon få chans att sträcka på benen (reser med sele, nyckelsökare och gps) . Vet att stor plats ökar risken för skador om olyckan är framme och att tyget kan gå sönder. Men dels håller inte plastburar vid en krock heller, dels är ju sätet bakom och handskfacket framför, dörren på ena sidan.. Så enda sidan tyget är enda väggen är mot min sida. Jag kan oxå ha uppsikt över henne i framsätet vilket jag inte kan vid någon annan placering.