Katter iFokus

Katter

Etiketterkattfrågorinnekatt
Läst 146 ggr
[Undertaker]
1

Skaffa katt

Jag och min partner är sugna på att skaffa katt någon gång inom framtiden. Hans mor har katter (utekattet dock).

Vi bor i en lägenhet på 105 kvadrat. Vi har en terass man kan näta in utan problem. Skaffar vi katter blir det inomhuskatter men tanken vore att vi ska vänja dem vi sele då vi har väldigt nära till massa landsvägar.

Nu har vi inte pratat allt för mycket om ämnet än då det nog inte lär bli av förens om något eller till och med några år, men jag tänkte ändå ställa lite frågor och annat.

Vi bryr oss inte om ras och skulle båda kunna tänka oss att adoptera huskatter från katthem. Antingen här i trakten eller i värsta fall köra någon timme.

Han vore för att vi skaffar två katter, just då de ändå vore själva ungefär 5-7 timmar om dagen (han jobbar skift och jag är borta 06:30-17:30). Vissa dagar även 8 timmar.

Jag vet att katterna mår bra av att få aktiveras och jag gissar att både fysisk så som mental aktivering hjälper med att få katter som är harmoniska, etc.

Det närmsta 5 åren kommer jag inte ha några jobbresor, vi lär max ha någon vecka då vi åker utomlands på semester. Tänker där att beroende på katt och land kan man ta med sig dem på semestern?
Och även reda ut vad för andra alternativ som finns när vi båda är borta.

Men vad för andra viktiga punkter är bra att tänka på innan man bestämmer sig för att skaffa katt? Vad måste man kunna erbjuda katterna så att säga.

(Veterinärkostnader har vi koll på, framförallt vad utekatter skapar för veterinärkostnader…)

Katter kan ju ändå bli väldigt gamla så absolut måste vi se ungefär hur de kommande 15+ åren kan se ut. Och även se vem som tar katterna ifall att vi ni skulle råka göra slut och flytta isär.

Men tänkte att ni säkert har bra punkter som jag kanske missat skriva här eller till och med inte tänkt på. Vi skaffar ju enbart katt om vi vet att vi kan ge dem ett bra liv.

[Undertaker]
0

Obs! Landsvägar menar jag inte de för bilar utan mindre småvägar, ofta även grus, mellan massa fält och skogspartier. Även nära till skog och berg.

OberonsMatte
4

Fint att se att ni verkligen tänker igenom ett eventuellt kattägande för det är det verkligen inte alla som gör!

En sak man behöver vara införstådd med är att t.ex. inomhusmiljön och de egna vanorna kan behöva kattanpassas på ett sätt som innebär att kattens behov måste prioriteras framför vad man själv tycker är snyggt, praktiskt eller trivsamt. T.ex. lådantal, lådplaceringar och allt annat som har med lådsituationen att göra. Att ha katt kan t.ex. även påverka vilka möbler och övrig inredning man kan ha utan att de förstörs eller utgör en fara för katten. Det kan påverka vad man kan lämna framme och vad man måste hålla oåtkomligt, t.ex. laddsladdar, växter, snören och mat.

Sajtvärd Katter iFokus

[Undertaker]
0

#2: Blir bättre för alla inblandade om man redan innan tänker igenom saken ordentligt.

Ja, kattlådor har jag lärt mig kan vara en utmaning. Att hitta platser katterna vill ha.

Klart man håller plantor borta och annat. Det mesta råkar ju annars betyda livsfara. Men hur exakt vi löser det med plantor får först bli ett problem när vi verkligen bestämt att skaffa katt. En lösning finns det ju säkert.

Visste inte att sladdar även är spännande för katter. Vet av erfarenhet att fåglar jagar sladdar.

Just möbler bör alla vara säkra och sängen råkar redan ha klösspår. Funkar det okej om man erbjuder katten alternativ?

Och från och med vilken ålder kan man adoptera katter utan att man behöver ha lång ledighet? Då jag gissar att kattungar behöver ha konstant uppsyn?

Nu kanske jag fått för mig det men tänker att en ung katt har fördelen att den kan få in andra typer av vanor än en katt som är 10+. Att välja vid sele till exempel är enklare om man kan börja hyfsat ungt. Även om individen säkert spelar stor roll.

Pyttelite
0

#0: När det gäller semestrar har vi haft våra katter inackorderade eller kattvakt om det är korta resor annars följer hon med.

Det blir både båtresa och hotellvistelse och lång bilfärd men hon accepterar det så länge vi inte åker för länge i tunnlar. 😊

För utlandsresa krävs rabiesvaccination (upprepade) och EU-pass annars inga konstigheter att föra ut och in katten till Sverige - man måste föranmäla hos tullen men det går snabbt.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Undertaker]
0

#4: Ska vi till mina föräldrars sommarställe i Sverige så skulle de ju med. Utöver det gör vi mest tågresor eller resor som hänger ihop med tågåkande.

Men gillar de att vara med kan man alltid planera resor för att funka med djur också. Och annars finns det säkert inackordering. Kattvakt just över längre tid blir svår, är det bara en helg kan till exempel hans mamma svänga förbi.