Diarré
Jag har en kattunge som är ca 8mån men väldigt liten för sin ålder, hon är från ett katthem och äter hills biome.
De gav mig råd att ge henne bara torr och fortflora blandat i lite vatten i några veckor o se om hon blir bättre. Trodde det berodde på stress, flytt, nytt hem osv.
Jag upplever dock att hon blivit sämre sen jag började ge bara torr. Nu går hon o bajsar små mängder 4-5ggr per dag. Förut va de 2-3ggr när hon även åt lite blöt.
Ska ja börja ge henne lite blöt igen och fortiflora,eller? Hon är van få torr o lite blöt.
Tacksam för råd o hjälp..
Skippa torrfoder och ge bara blötmat, torrfoder är ingenting katter behöver.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Frida, det här är en katt med dålig mage som sannolikt behöver skonkost en tid. Då kan torrfoder vara högst motiverat.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: men tror du jag ska fortsätta med bara torr o fortiflora trots att jag upplever hon blivit värre nu i 3dgr sedan jag började med det.
El återgå till lite blöt o torr som förut. Och fortiflora såklart
Hur länge har du haft din katt? Vad åt katten på katthemmet? D.v.s. har katten fått byta foder?
Har du provat kokt torsk? Carnicur?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4: 2.5v bara. Hon åt samma mat på katthemmet, lite blöt o så torrfoder.
Carnicur gick inte få i henne, så katthemmet sa att fortiflora går lika bra o de slickar hon i med lite vatten.
Torsk gillar hon. Ska jag ge det istället för blöt kanske.
#2 Eftersom ts skriver att katttens mage mår bättre när den får mer blötmat, så jo är det visst motiverande. Och skonkost ja det kan man ge alldeles utmärkt utan torrfoder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är vanligt att kattungar från katthem har problem med magen en tid. Ha tålamod. Bra att du diskuterar det med katthemmet. Katthemmen har vanligtvis stor erfarenhet av känsliga kattmagar. Jag skulle prova att även ge kokt torsk i småportioner, gärna med fortiflora på. Har du Feliway i vägguttaget där hemma? Annars kan det också vara bra att prova, för att minska kattens upplevelse av stress nu när det varit omställningar för katten.
#6 Katthemmen har vanligtvis stor erfarenhet av känsliga kattungemagar och är de som bäst känner till den här katten och kattens bakgrund. Att gå från att ge bara lite blött till att ge enbart blött kräver försiktighet och en successiv tillvänjning. Att kattens mage reagerar i en stressig omställningssituation är inte oväntat. Jag skulle i första hand lyssna till mitt katthem, prova att lägga till kokt torsk och arbeta med stressreduktion.
Är hon testad för parasiter?
#9: De vet jag inte, men de har iaf utrett dem som bodde i de gänget. (Då en i samma gäng gick bort och obducerades, men inget fel hittades) På katthemmet va magen till o från.
#7: feliway har jag haft från start.
Ok då får ja väl köra på torr endast o fortiflora trots försämring när börjat med det. Men tänkte även att katthemmet har bra erfarenhet av sådana här problem..
Kan ge lite torsk även då ibland.
Det finns något som heter Pro-Kolin också. Jag har inte testat det själv till katt, men det kanske kan vara värt ett försök.
#12: är inte de liknande som carnicur, har för mig samma lukt o konsistens på de.
Katthemmet skrev fortiflora el carnicur så förhoppningsvis funkar fortiflora lika bra..
#11 Jag brukar ge småportioner av kokt torsk ca 3 ggr per dag vid dålig mage. Kryddat med fortiflora.
#14: men så även fast hon blivit sämre av bara torr så ska jag fortsätta? Blir de sämre först o sen bättre?
En till fråga, de jobbigaste av allt är att hon 9 av 10 ggr trampar i bajset när krafsar o håller på. Och när hon nu bajsar 5ggr per dag blir de ännu jobbigare.
De betyder bajs på tass o ibland ovanför tass på benet typ. Alltid höger. Och bajs lite överallt med andra ord, när man är på jobb osv.
Antar att de går över med tiden, kattunge beteende.
För finns väl inget man kan göra åt de?
- Redigerat 2024-04-19 22:06 av dizel13
#15 Det svåra i de här situationerna är ju att veta om det verkligen är torrfodret hon blivit sämre av. Eller om det finns en annan faktor som lett till försämringen, t.ex. stress/virus. Hon har ju uppenbarligen haft perioder då magen fungerat bra på det här torrfodret?
Vad använder du för Kattsand? Hur många kattlådor? Är sanden samma som på katthemmet?
Bor du stort kan du kanske avgränsa antalet rum hon får vara i under en tid, så det blir mer lättstädat. Flera kattlådor gör att hon kanske trampar mindre i "förra bajshögen". Det bästa är förstås on man kan ta bort bajs så snart som möjligt.
Det här bruksr vara lite bökigt, men fortsätt jobba med stressreduktion etc. Mina katter har alltid fått snabb effekt av kokt torsk.
Fortsätter det vara besvärligt kan du diskutera med katthemmet igen eller med veterinär. Katter kan ha långvariga magproblem av olika anledningar, men vanligtvis går det att gå ordning på. Det finns även andra foder för känsliga magar, så fungerar inte det ena så kan man slussa över på ett annat.
Om du ger kattgodis i dag så är ett tips att inte ge det just nu.
Viktigt också att du kontaktar veterinär om kattens allmäntillstånd försämras.
Du har inga krukväxter eller annat hon äter på som kan bidra till dålig mage?
#16: på katthemmet har hon ätit både blöt o torr,o magen varit till o från där..
De jag mena är att det blev sämre när jag tog bort blötmaten..
Använder everclean och är jag hemma tömmer direkt, men är när hon krafsar över som trampar I det. Så även fast lådan helt ren o hon nyss gjort sitt behov händer det.
På katthemmet hade de toalätt strö o jag hade de i en låda men hon valde hela tiden den med sand istället.
Min andra katt vägrar gå på annat än sand, så måste tyvärr ha en sådan låda.
De finns 2 lådor här hemma.
Ska prova torsk o fortiflora o torrfoder nu en tid.
#17: nej inga växter här hemma..
Och hon är pigg och inte påverkat allmäntillstånd.
Men hörde av mig t katthemmet direkt nu när de blev sämre av bara torrfoder. Men jag skulle fortsätta med det ändå sa dom. De är dom som står för veterinärvård första månaden, därav jag me ville kolla med dem.
Jo, jag förstod att du upplevde att hon blev sämre när du tog bort blötmaten. Men det kan ha varit en slump. Hennes mage kanske hade blivit sämre just då iallafall.
De flesta katter föredrar Kattsand som Everclean. Föredrar även nya katten det så använd det. Dock brukar man rekommendera 3 kattlådor ifall man har 2 katter, och då minskar ju också risken att trampa runt i i allafall tidigare bajshögar.
Bra att allmäntillståndet är gott. Står katthemmet för veterinärvården så är det nog lite extra viktigt att följa deras råd/diskutera med dem, tänker jag.
#20: tack för dina svar.
Hon har just fått lite torsk här, blev helt till sig hehe
Hoppas på förbättring nu, både med diarré o framförallt trampandet i bajset.
#0: Jag tipsar om prokolin och kokt torsk. Absolut det bästa och stoppar upp direkt. Fortiflora kan man fortsätta ge ovanpå maten senare men prokolin får stopp först. Om katten inte tar det så är det enklast att bara trycka ut en kula några ggr/dag och öppna munnen å trycka upp det mot gommen. Lätt och klart! Sen kanske katten behöver gå på gastrofoder ett tag, prata med veterinären. Men prova prokolin, det stoppar inom ett dygn!
#22: carnicur pro är väl samma som prokolin va?
Hon äter gastro foder redan o ska göra de enligt veterinär.
#23: Hm… vet inte vad det är. Har bara använt prokolin till mina katter. Det har varit väldigt effektivt på att stoppa upp. Är ju jättejobbigt med lösa magar och bajs som far överallt och att man tvingas duscha en katt som inte är bekväm med det. Om du ger gastrofder så ge bara det och torsk som stoppar. Jag skulle inte blanda in nåt annat typ blötmat innan magen är stabil och det kan ju ta länge. Sen får man ju sakta fasa in nytt foder. En av våra katter hade problem med magen när han kom till oss som unge. Han är fyra år nu och har fått stå på gastrofoder hela livet och nu gått över på hypoallergenic. Hans problem är kroniska och han kan aldrig äta vanlig blötmat. Ibland om han tjuver mat från brorsan så blir han tillfälligt dålig och då kör vi torsk och prokolin nån dag å så blir det bra. Med det vill jag bara säja att en del katter kan behöva specialfoder hela livet.
#24: ok katthemmet sa carnicur pro el fortflora.
Jo hon ska äta gastro foder hela livet skulle ja tro. Ätit de i både blöt o torr.
Ja de är riktigt jobbigt speciellt eftersom hon kliver i det.
Jag har surefeed automater till mina, så de kan inte tjuvas mat🙂
Vad ger du för sorts Gastro? När min hade som värst med sin mage testade vi först Hills Biome, och det gick inte alls, men när vi bytte till Royal Canin Gastrointestinal blev det snabbt mycket bättre. Det kan vara värt att testa ett par olika sorter för att se om ngt funkar bättre. Man ska ju generellt vara väldigt försiktig med foderbyte och särskilt till katter med känslig mage, men för att få bukt med akuta problem får man ibland laborera lite. Kolla med din veterinär eller katthem vad de tror.
Då när det var "akut" så fick han bara torrfoder, men nu har han återgått till att äta enbart blötmat (förutom när han snor lite av sin ena "syster" som totalvägrar allt utom torrisar).
Nuförtiden äter han ca 70-80% gastromat (RC gastro blötmat och numera även några andra sorter som t.ex. Katovit gastro då han tröttnade på att alltid äta samma) och har inga problem med magen.
#26: hills biome som hon även åt på katthemmet..
Men kan även byta till royals gastro sedan om jag vill enligt katthemmet. Men har dock inte velat göra de när hon nyss flyttat o de är lite stress inblandat osv.
#25: Jag har nyligen köpt surefeedautomater också så vi fått komma ordning på ätandet här. Det funkar kanon tycker jag.
#25: Carnicur vet jag som sagt inte vad det är. Kanske det funkar samma som prokolin och det är ju bra i såfall. Men om jag jämför prokolin och fortiflora så upplever jag att fortiflora absolut är bra för magen att strö på maten. Jag gör själv det till båda mina. Den ena då för att han har kroniskt känslig mage men också till min andra för att skydda hans mage eftersom han står på metacam livet ut för sin höft. Det är bra för magarna men prokolin upplever jag funkar mera akut. Det är mycket mera direkt stoppande vid diarre. Sen kan man gå över till fortiflora om du förstår hur jag menar. Jag kanske har fel men så har det funkat för mina katter vid dålig mage. Fortiflora är inte lika stoppande.
#27 Kan vara värt ett försök då att byta till RC, för oss gav det som sagt omedelbart resultat och jag gjorde det på tips från en "kattvän" som haft samma erfarenhet med sin katt. Finns säkert sådana som gjort tvärtom med bra resultat också, alla reagerar ju som sagt olika och tål olika märken o.s.v. olika bra. Lycka till, jag hoppas ni får ordning på magen!
#30: tack för tipsen. Ska se om kan lyckas få i henne carnicur, gick inte ens lura med det o torsk hehe.
Och ev byta foder märke sedan när hon bott in sig här osv.
Ja surefeed automater är riktigt bra när man har flera katter eller de äter olika foder osv. Jätte nöjd med mina.
Hur går det med magen…?
#32: hon har fortfarande diarré men bajsar ca 3ggr per dag nu. Vet inte om de beror på att hon äter mindre el om magen blivit något bättre.
Kör med torsk, torrfoder, fortiflora och försöker med carnicur blandat med torsk. Lite har hon nog slickat i sig iaf.
Men det klivs i bajset ännu tyvärr, men någon gång borde väl de beteendet försvinna. När hon blir lite äldre o klokare🙂
#33: Hm..förlåt för att jag upprepar mej nu… men testa att bara ge torsk i några dagar och bara prokolin, inte fortiflora och inte torrfoder. Torsk och prokolin stoppar upp!Blanda inte prokolin på torsken utan tryck ut på ditt finger å bara tryck upp i gommen så måste katten svälja. Du måste ju få stopp på diarren nu
#34: ja gör bara som katthemmet sagt därav kör torrfoder.
Tänker att de borde ha koll o veta.
Men du tycker hon bara ska få lite torsk att äta i flera dgr alltså?
#35: Kokt torsk är skonkost och det kan man ge upp till en vecka. Man ger ju lite åt gången, typ en liten sked i timmen och gradvis öka mängden. När katten varit bra i magen (bajsat normalt) i två dar börja sakta föra in fodret och nu var det ju gastrofoder veterinären sagt. Men först måste du få stopp. Prokolin kan man ju ge 2-3 ggr/dag ( står ju på hur mycket) och man fortsätter ju ett tag även när bajset är bra men kan minska lite.
Jag är inte någon veterinär men har erfarenhet av många risiga kattmagar. Kan inte säja exakt då jag gör lite på känn men det viktiga är att inte ha för bråttom med att föra över på foder utan se att diarren stoppar och att katten börjar bajsa normalt. OM det inte stoppar trots ovansående på en vecka så måste du kontakta veterinär.
Tänker på prokolinet också att du måste få i katten det. Inte stryka på torsken och katten kanske slickar lite grann utan du måste liksom trycka upp det i munnen.
#36: hon har i princip varit dålig i magen sen kom hit, dock är allmäntillståndet bra. Men därav kontaktat katthemmet då man ska göra det vid problem.
Som jag skrivit innan så sa de att jag skulle ge torrfoder, fortiflora el carnicur i 2v. Sen skulle jag höra av mig hur de går med magen.
De tror de beror på stress med flytt osv.
På katthemmet va hon dålig i magen till o från.
#37: Absolut! Kan bero på stress. Men jag tänker bara att man tar till allt man kan för att få stopp snabbt. Är ju inte bra för så liten att gå i flera veckor med lös mage. Sen kan du ju behöva ta katten till veterinär ändå men börja med skonkost ordentligt en vecka så ser du ju.
Har det tagits prov på bajset för att utesluta tarmparasit?
#39: Det är katten inte enligt #10.
#40: Ok, tack. Skonkost och annat lär ju inte hjälpa om tarmparasiter är grundproblemet. Så var det för en av mina katter.
#41: kan ju tycka att om hon inte är testad för parasiter vilket jag inte vet.. då borde väl katthemmet föreslå detta.
Vissa parasiter måate ju katten bo som ensamkatt. Så de borde testat henne för detta innan adoption.
Men givetvis om hon ej blir bättre när flytt stress o sådant gått över och ej heller efter skonkosten, Då lär man göra mer undersökningar.
Läste att de finns nåt som heter stressmage kanske kan vara även detta.
- Redigerat 2024-04-23 12:09 av dizel13
#42: Katthemmet som min katt kom ifrån föreslog inte parasittest, men sen visade det sig att han hade gardia. Så kanske kan vara värt att beställa på egen hand eller genom veterinär.
#43: de va märkligt ändå.
Vad är gardia? Och avd innebär detta för katten?
Kan man göra test själv som man skickar in eller?
#44: https://www.sva.se/amnesomraden/djursjukdomar-a-o/giardia-intestinalis-hos-katt/
I länken står mycket info och hur man testar själv.
Om det ska göras parasittest bör ni kolla Tritricohmonas också.
#45: såg de smittar, så märkligt om inte katthemmet kollat de i så fall, för jag har en annan katt här hemma.
Och de verkar noga med sånt, då jag skulle adoptera en annan katt först. Men efter test visade det sig att han hade någon parasit som kan smitta så behövde bo som ensamkatt.
#46: de fanns i samma test såg ja
Hm, kolla på innehållsförteckningen. Foder av hög kvalité ska inte innehålla mycket spannmål men däremot hög kötthalt (ju mer torrfoder luktar desto godare för katten). Prova Bozita eller Purenatural. Har aldrig haft problem med mina katters mage. Om det inte funkar så kan det vara något i fodret som katten inte tål kanske ett visst sädesslag som majs. Prova också anti-hairball godis (vitakraft) som innehåller fibrer som är både gott och skonsamt mot magen.
#49 Den här katten behöver ju tydligtvis sk veterinärfoder för känslig mage, så då faller nog de fodersorterna du nämner bort?
#50: Nej inte nödvändigtvis. Läs om min kommentar innan du går till angrepp. För det första var det personlig erfarenhet, för det andra så ville inläggsskaparen ha input, för det tredje så vida du inte undersökt katten kan du omöjligen veta vad den behöver. Ha de så gott!
#51 TS skriver i tråden att katten ska äta gastrofoder enligt veterinären, och sannolikt stå på det hela livet.
Definitionen av vad som är ett "angrepp" är väldigt… intressant.
Min erfarenhet av gastrofoder är att vissa ändå inte fungerar. Det kan vara mono-protein men kanske katten är överkänslig av just den sorten. Vi fick prova oss fram och har landat i att gastro-foder från RC (torrfoder) kombinerat med Perla blötmat håller magen i schack.
Jag tror att man lugnt och fint får börja med vad som är mest sannolikt att det ska fungera. Får man inte ett gott resultat inom förväntad tid, så får man utvärdera och fundera över hur man går vidare. Kanske behövs (ytterligare) provtagning, kanske fungerar ett annat snarlikt foder bättre o.s.v. Det är emellertid inte ovanligt med känsliga kattungemagar, reaktioner vid stress/flytt o.s.v. Har även mött unga katter med långvarigt skruttiga magar som en följd av katternas eget coronavirus o.s.v. Min erfarenhet är dock att skruttiga magar oftast brukar gå att få styrfart på tids nog. I sammanhanget bör man kanske också tillägga att ett bra friskfoder inte per automatik är det bästa fodret för en katt med dålig mage. Man får börja med det veterinärfoder som man vet hjälper väldigt många katter, och arbeta därifrån.
Och: erfarenhet från katthemmet: många katter reagerar dessvärre med skruttig mage på kattgodis. Så har man katt med skruttig mage kan det vara en god id'e att sluta ge kattgodis en tid (om man brukar ge sådant). För att se om det hjälper.
#54: fått reda på att avföringsprov är gjort o påvisa inget.
Va även hos veterinären o de kolla igenom henne och tog blodprov, de påvisa inget. Förutom lite höga vita blodkroppar, vilket kan tyda på någon form av infektion. Jag har även avmaskat henne igen enligt råd från veterinären.
Jag funderar enligt era råd om man ska byta till tex RC gastrofoder. Då vissa av er fått bättre effekt av detta.
(Dock sa veterinären att märket spelar ingen roll)
#54: jo även hört att kattunge magar kan va skruttiga första året.
Och det du skrev pga deras eget coronavirus o stress/flytt osv, de tror katthemmet de beror på.
#56 Jag kan bara tala utifrån min egen personliga erfarenhet, och för oss var det enorm skillnad på responsen på Hills Biome och RC gastro. Min katt fick ordning på magen inom ett par dagar med RC gastro men svarade inte alls på Hills Biome som vi försökt med innan.
Eftersom dessa foder är specialutformade för att vara "snälla mot magen" så kan man byta ut dem direkt snarare än att fasa in dem, så om jag hade en katt som hade magproblem som inte blev bättre med Hills hade jag definitivt försökt med ett byte, inte mycket att förlora som jag ser det.
Lycka till, hoppas smisse mår bättre snart!
#58: tack för ditt svar, då köper jag hem det o provar. (Trots veterinärens svar) har du den upplevelsen både av torr o blöt mat?
#58: såg att den fanns både i kitten o vuxen foder. Ska jag fortsätta med vuxen foder el köpa kitten?
Tror biome bara finns i vuxen, iaf det hon ätit nu.