Dräktig? Löp?
Hej! Min hona fick kattungar i början av sommaren. Bodde sedan med en hankatt hösten/vintern fram till i början av mars. Och hon började löpa i februari. Hon har börjat bete sig annorlunda sen några veckor tillbaka och jag ser att hennes spenar är rosa och inte lika små som en av hennes ungar som då var ca 9 månader och som blivit könsmogen. Ser man skillnad på spenarna om hon är dräktig igen efter första kullen? Hon borde ju få kattungar om ca 2 veckor om det är så att hon är dräktig. Hon har fått större aptit. Men har också trott att hennes beteende har ändrats pga löpet.

Om hon började löpa i februari och bodde med en hankatt till mars är det väl ganska troligt att hon är dräktig.
Antar att det var meningen i och med att dom bodde ihop?
Annars om man planerar kattungar är det ju lättare om man har koll på parning så man vet när det börjar bli dags. Annars har man ju ingen aning om honan gått över tiden och behöver hjälp.
Ja dom bodde ihop i hopp om att hon skulle bli dräktig men hon blev ju inte dräktig under hösten men jag märkte inte heller att hon löpte förens i februari. Men kan någon svara specifikt på om spenarna blir rosa vid andra dräktigheten? Eller om spenarna förblir rosa efter första kullen, hittar inget alls om det på nätet. Vill vara säker och kan inte ta henne tills veterinären förens om drygt 2 veckor och då är det ju isåfall dags. Har ni märkt förändringar i beteendet under löpet som sen har stannat kvar?
#2 Gör din katt och dig själv en tjänst och kastrera henne efter denna kullen. Du har inte tillräcklig kunskap för att ha kattungar och inte heller rätt nätverk med tanke på att du ställer dina frågor här. Inte heller rätt förutsättningar om du inte kan ta katten till veterinären förrän om 2 veckor. Om det handlar om att du inte vill snarare än inte kan, snälla tänk om och ta henne till veterinären så att du vet vad som gäller och kan förbereda dig bättre för eventuella kattungar.
Om du är seriös i din uppfödning bör du utbilda dig och skaffa ett nätverk samt se till att du har rätt förutsättningar (både gällande tid och ekonomi) för att kunna ge din katt veterinärvård när det behövs.
Jag kan väldigt lite om uppfödning eftersom jag aldrig haft någon önskan om att syssla med det, men tycker inte att det låter särskilt snällt mot en katt som precis haft en kull att släppa ihop henne med en hane för att hon ska bli dräktig igen.