Katter iFokus

Katter

Läst 148 ggr
Evamarieo
0

Kattmamma hundslagsmål

Jag har en katt med kattungar som är nu 7 veckor.
Har även en hund, som aldrig varit riktig accepterad av katten. Hon har allting varit lite reserverad o försiktig mot både djur o människor, förutom vår andra katt.

Men hon har nu börjat gå till attack mot hunden. Det går bättre när jag är i närheten o säger åt dem att hålla sig ifrån varandra.

Förstår att hon är rädd om sina små o att det är ett skydds/rädslobeteende.

Men är rädd att nån ska komma till skada. Hunden är livrädd med försvarar ju sig.
Hur ska jag göra för att komma tillrätta med detta?
Funderar på att klippa klor så katten o kanske nosgrimma( heter det så) åt hunden för att ingen ska göra sig illa.
Eller vattenspruta så fort nåt händer?

Mycket tacksam för tips!

• Redigerat 2024-04-09 00:26 av Evamarieo
UlrikaD
12

Du kommer nog få mer utförliga svar. Men lite kort skulle jag vilja säga att du håller dom separerade så långe hon har kattungar. Efter dom har flyttat och hennes hormoner lagt sig. Om hon ska kastreras osv. Först då hade jag börjat vänja dom vid varandra igen. För som du själv sa så är hon just nu i mamma-läge och det är ingenting du kan ändra på nu. Ha dom separerade just nu för bådas säkerhets skull. Dessutom är det stressande för båda att vara spända och redo för slagsmål.

Uppkatten
7

Håller med #1 fullständigt.

Låt absolut bli vattensprutan. Du kan inte straffa en kattmamma för att hon beter sig som en kattmamma. Vatten ska för övrigt aldrig sprutas på katt. Någonsin.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.