Katter iFokus

Katter

Läst 126 ggr
jk84
0

Prick I ögat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har erfarenhet av ens katt få svart prick I ögat?

OberonsMatte
1

Så här skriver FirstVet:

"Bruna fläckar på iris/regnbågshinnan är ofta ofarliga "fräknar" eller pigmentfläckar. Det finns dock en liten risk att fläckarna är början på en tumör i ögat, så därför är det alltid klokt att boka tid för undersökning hos veterinär om man ser bruna fläckar i ögat (be gärna att få komma till en veterinär som är duktig på ögonproblem med en gång)".

https://firstvet.com/sv/fragor/192/min-katt-har-fatt-bruna-flaeckar-i-oegat-pa-sjaelva-irisregnbagshinnan-vad-kan-det-vara

Min egen erfarenhet är att katter kan få lite allmänna pigmentförändringar i ögonen när de börjar bli gamla, men ingen av mina katter har haft en så tydlig fläck/prick som på bilden.

Sajtvärd Katter iFokus

Bruna fläckar på iris/regnbågshinnan är ofta ofarliga "fräknar" eller pigmentfläckar. Det finns dock en liten risk att fläckarna är början på ...
  • Redigerat 2024-04-08 20:26 av OberonsMatte
Uppkatten
1

Jag tänker också pigmentfläck. Har sett det hos en del katter på katthemmet. Dock låter det klokt att kolla upp det.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.