Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteendekatthälsa,beteende,kosthållningfrågortipsövrigt
Läst 133 ggr
LilViRose
1

Katt bits när han är hungrig

Som rubriken lyder. Min hankatt började bitas för att visa att han vill ha mat för drygt ett år sedan och nu blir det bara värre.

Han kan väcka mig och min sambo genom att bita oss i allt som sticker ut från täcket (även näsan). Det började med att min sambo (som skaffade katterna innan vi träffades) lät detta beteende vara och gick upp så fort katten bet och väckte honom.
Vi har nu försökt ignorera beteendet men då börjar han gå runt och leta efter andra saker att äta, plast, kartong, välta saker osv.

Låser vi ut honom från sovrummet krafsar han maniskt på dörren. När vi väl går upp så biter han i knät och i tårna för att vi ska skynda oss.

Vi har en till katt, en hona, och hon är inte alls likadan. Hon sitter bara snällt o väntar på att brorsan ska attackera oss och väcka oss…

Hur gör vi för att träna bort det här beteendet? Vi har testat allt, gett mat sent in på kvällen när vi går och lägger oss men det är blötmaten på morgonen han maniskt vill ha ändå.

Nephi
3

Har ni testat foder automat? Ställa in en timer när ni går och lägger er att den ska ge mat någon timme innan det är tänkt att ni ska gå upp. Så kanske ni får sova ifred

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

91Marran
2

Ger ni enbart blötmat?
Vi ger blötmat på kvällen. Har en foderautomat som ger torrfoder några gånger på dagen och en på natten. Man ställer in hur mycket den ska släppa ut.

Mvh
Mig

Uppkatten
3

Det gäller ju att inte belöna det här beteendet, för då förstärks det sannolikt.

Jag tycker också att en foderautomat med timer bör vara bland det första man testar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[skyggis_tryggis]
2

Jag rekommenderar också foderautomat. Min ena katt har slutat väcka mig på natten sen jag skaffade det. Han får två små mål torrfoder på natten med tre timmars mellanrum.