Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 163 ggr
Pyttelite
1

På 15 minuter var katten hemma

”På 15 minuter var katten hemma” – varje år kunde hundratals katter i Österbotten hitta hem om de var chipmärkta

Läs mer här:

https://svenska.yle.fi/a/7-10052412

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Magi-cat
0

Läste just det där. I Finland är det tydligen ännu sämre med andelen chipmärkta katter. Men sådana här artiklar kan nog göra nytta så folk ser att chipmärkningen hjälper. Fast de har tydligen lite krångligare med flera databaser så man kan få leta på flera ställen.

"– Om vi säger att vi tar emot 200 katter varje år är det kanske tre som har chip, det är en så liten procent, säger Kirsti Koivula som är ordförande på Hemlösa katters vänner i Vasa som driver Katthuset."

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
2

På finska Jord- och skogsbruksministeriets sida kan man läsa:

"Målet är att registrera alla katter under 2026. I fortsättningen ska kattungar förses med chipp och registreras före de överlämnas till den nya ägaren. Alternativt kan detta göras upp till den ålder som det föreskrivs om genom förordning"..

Där finns en väldigt viktig detalj om man vill sträva efter att införa obligatorisk id-märkning på riktigt och det är : "I fortsättningen ska kattungar förses med chipp och registreras före de överlämnas till den nya ägaren".

Det är vad som gäller inom stambokförd avel, så det är ingen omöjlighet. Hade det varit obligatoriskt även inom huskattavel skulle omärkta kattungar iallafall inte kunna säljas helt öppet.

https://mmm.fi/sv/djur-och-vaxter/djurens-valbefinnande/kattregister

Sajtvärd Katter iFokus

Magi-cat
1

Det vore bra också om veterinären chippar i samband med att katten kastreras.

Magi-cat
1

Jag reagerade på en sak som står i artikeln, om orsaken till att så få chippar:

"– För tio år sedan kunde vi prata om okunskap, men så tror jag inte att det är mera. Det är någon form av likgiltighet, man tänker att ”inte försvinner vår katt och om det försvinner så hittas den ändå inte bland hittedjuren”."

Jag undrar det. Jag tror att det snarare är så att det inte blir av. Man gör det "senare". Därför vore det bra om det underlättas på alla sätt att låta chippa katten, och naturligtvis att registreringen ska ske samtidigt, inte "senare" någon gång när det blir av ….

OberonsMatte
2

#3: Det erbjuds säkert ofta i samband med kastrering, men det kan dröja länge innan katten kastreras och en del katter kastreras aldrig. Om det ska göras innan de lämnar uppfödaren finns iallafall en tydlig regel att förhålla sig till och som i så fall måste brytas emot helt öppet.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

#4: Jag tror att oviljan att id-märka och registrera katten beror på att de flesta tror att det är mer eller mindre onödigt - och en onödig utgift - eftersom de egentligen inte tror på att de själva någonsin kommer ha nytta av en sådan id-märkning. Deras katter hittar alltid hem igen eller är inte ens ute överhuvudtaget och där tar fantasiförmågan slut.

En del tänker säkert också att katter har varit oregistrerade i alla tider och att det är en del av kattens särart att vara "fria och obundna". Den kattsynen är starkt förknippad med den oansvariga katthållning som bevarar katters låga status. Det finns även kattägare som helt egoistiskt tycker att det inskränker deras egen frihet om t.o.m. deras kattägande ska finnas i ett myndighetsregister.

Sajtvärd Katter iFokus

[solljust]
3

Jag kommer aldrig att förstå folk i den här frågan ska det vara så svårt att chippa katten jag menar vill folk inte ha tillbaka dom ifall dom skulle smita ?

Sen alla ursäkter dom är inne dom går inte ut men det du skriver Oberon att det även finns ägare som tycker det inskränker på deras frihet hur i alla livsens dagar är folk funtade 😮

Jag tycker det är kanon att vi ska chippa och registrera det är både för kattens och ägarens skull man tycker folk borde inse det och det är ett liv som vi älskar och som älskar oss och som vill kunna komma tillbaka hem till sin trygghet om dom av någon anledning kommit bort.