Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteendekattstatuskatthälsa,beteende,kosthållning
Läst 142 ggr
oliviaans
0

Få katterna att bli sams

Hej! Jag har precis köpt två katt honor, de är 2 år gamla. Jag har sedan tidigare haft 1 han katt som snart blir ett år gammal. Alla katterna är kastrerade osv. Men de nya katterna tycker inte om min tidigare katt. Dock så har jag bara haft de nya katterna i 2 dagar, men de morrar och fräser så fort min tidigare katt kommer fram. Hur lång tid burkar det ta för katter att komma överens? Och bör jag vara orolig? MVH

Uppkatten
5

Räkna med att det tar minst 14 dagar, ofta längre tid, innan de nya katterna börjar "landa" där hemma (upplever mindre stress).

Alla katter önskar ingen kompis.

Det kan därför ta rätt lång tid att få katter att acceptera varandra, så att katterna morrar och fräser är normalt.

Ibland är det bra att ha katterna i olika rum, med t.ex. kompostgaller i dörröppningen så att katterna får vänja sig vid varandra/varandras lukt i lugnt tempo.

Med så här många katter är det viktigt att du har rikligt med resurser, d.v.s. flera matskålar, vattenskålar, sovplatser, klösträd, kattlådor etc. Det minskar risken för konflikter mellan katterna. Tre katter innebär t.ex. att det är bra med 4 kattlådor, som därtill ska placeras en bit ifrån varandra (helst i olika rum).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2024-03-05 19:57 av Uppkatten
[Dianaaas2]
0

Så farligt är det inte. De flesta kommer överens inom sin tid. Fräsning betyder just ”att man inte är redo att mötas” så till dess ha de under uppsikt och separera mat och vattenskålar samt toalådor gärna kanske i olika rum.