Ge råa danska kycklinginälvor
Hej! På Willys, märket Eldorado, finns bra pris på fryst kycklinglever, hjärta och mage. De är dock från Danmark. Är detta något som skulle vara säkert att ge till en katt tinat, eller bör det tillagas? Och isåfall, hur ofta kan man ge detta?
- Redigerat 2024-02-29 22:12 av lobbi
Inne eller utekatter?
Här hanteras all fågel som om det innehåller campolybakter (och eller salmonella), så jag skulle inte våga använda något rått, som kommer från fågel. Dessutom byter man bestick och diskar använda, så ingen av misstag smittas.
Livsmedels-ingenjören
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2024-03-01 00:00 av Emo
Campylobacter ger sällan några kliniska symptom hos katt.så ur den synpunkten behöver man inte upphettaddet för katt.
Danskt kött innehåller mycket antibiotika.
#1: Innekatter, f.d. utekatter så de har ätit fåglar och möss förut
#2: Givetvis skulle jag själv inte konsumera detta, men som jag förstått det så har katter en annorlunda tarm och matsmältning och har inte samma risk att bli smittade. Salmonella ska också vara väldigt ovanligt i skandinaviskt kött?
#4: Är det någon skillnad på rått eller tillagat, eller är det lika mycket antibiotikarester i?
#5: Kemikalierna /antibiotika försvinner tydligen inte efter tillagning.
New2ragdoll2, vart har du hört om detta? För jag hade också uppfattningen att antibiotika fanns kvar i köttet ifrån de länder som har en hög användning, men sedan så läste jag på Livsmedelsverket att det inte alls är fallet och att det inte finns kvar när det väl blir till livsmedel, så jag tror att huvudproblemet är resistensen som jag gissar på att du känner till. Det var kanske 2-3 år sen jag läste det, så jag minns inte exakt vart det var.
#5: salmonella klarar inte katter bra. Därför blir så många sjuka av de fåglar dom äter
#7: I sak har du (och livsmedelsverket) rätt, men LV gör ju endast stickprover på t ex importerat kött, en ganska liten ögonblicksbild på den enorma mängd kött som årligen importeras. Kom över statistik på att importen är ungefär lika stor som inhemsk produktion vad gäller nötkött.
För fågel och gris är importen däremot mindre.
Sen kan man ju undra varför t ex danskt kött klarar kontrollerna när man vet att de rutinmässigt använder antibiotika i fodret? Man lär ju inte importera dyrt eko-fläsk från Danmark för att få ett godkännande för försäljning.
I alla fall skriver LV att ;
*Antibiotikarester i mat
Den mat som säljs i Sverige innehåller inte några, eller extremt små mängder, antibiotikarester. Det beror på att reglerna är strikta kring hur mycket antibiotika och andra läkemedelsrester som får finnas i maten. Det gäller både svenska och importerade produkter och både från länder inom och utom EU. De små antibiotikarester som hittas i mat innebär därför inte någon risk för hälsan.*