Träning
Hej!
Jag har ett stort intresse för att träna både hundar och katter och funderar på att skapa en app som fokuserar på kattträning. I appen planerar jag att dela olika träningsmetoder, trix och öppna upp för användarnas förslag.
Trots att jag har gått på naturbruksgymnasium känner jag mig osäker eftersom jag inte har utbildning inom djur. Min plan är att nästa år börja utbilda mig för att bli kvalificerad inom träning för hundar, katter och utfodring.
Jag är medveten om att vissa är emot att personer utan utbildning sysslar med sådana aktiviteter. Vad tycker ni, bör jag fortsätta med mitt projekt eller avstå?
Jag ser bara en sak låt djuren vara som dom är. Vi behöver inga appar eller något sånt alls tvärtom våra djur ger oss kärlek som levande varelser och det är det vi ska ta emot 💖💖💖
Jag tycker det är en bra idé.
Många har en tendens att glömma bort att katter också behöver både mental och fysisk aktivering. Personligen tränar jag båda mina katter, därmeot varierar träningen beroende på katten. Min äldre katt kan många tricks, exempelvis sitt, tass, high five, snurra runt, stanna, rulla runt och gå i koppel.
I mina ögon har både våran relation och hans välmående förbättrats drastiskt av träningen. Om han får gå en längre tid utan träning så syns det. Han blir mer bitig av sig och blir oftast lite stressad. PS, har tagit honom till en betende person som hjälpt mig tolka hans beteende.
Jag anser att många fortfarande är fast i tankesättet att man bara behöver leka och släppa ut sina katter, vilket inte är sant. På grund av kattstudier som kommit ut senaste åren har man kommit fram till att man bör träna sina katter.
När du nämner "tricks," undrar jag om du syftar på liknande kommandon som "sitt" och "tass."
#1: Jag vill inte förändra katter utan snarare förbättra våra relationer.
När jag går och lägger mig så gömmer jag en nyttig mängd freeze dried godis i några leksaks möss. Dessa möss ska han ta upp i munnen och släppa och klösa. Tack vare att godiset ramlar ut ur mössen så efterliknar det hans naturliga jakt beteende. I det vilda så äter katter ibland möss och då brukar dem leka med dem och sånt.
Att lära sin katt trixs kan vara bra. Min katt hade problem med att han hoppade upp på diskbänken och spisen villket är inte bra. När jag håller på att skära lök eller andra giftiga saker så är det inte bra. Samt om en spisplatta skulle vara på så skulle han kunna bränna sig. Istället för att lyfta ned honom hela tiden så lärde jag honom att ligga på en specefik mata som endast tas fram då. När jag slänger ned mattan så går han fram till den och lägger sig. Han ligger kvar där tills jag säger åt honom att han får gå. På grund av att han gör som jag vill och jag slipper “bråka” med honom så vinner vi båda. Jag slipper åka till veterinären för förgiftning eller bränn skada och han får godis i slutet för han var duktig.
Har aldig tvingat honom att lära sig saker. Som den andra personen kommeterade att hon lärt sin katt rulla runt, så har jag valt att inte göra det. På grund av att han visade att han inte tyckte om det.
Istätllet valde jag att lära honom att springa och hämta leksaker som jag kastar. Anledningen är att han har hämtat och kommit i närehten med leksakerna sedan liten. Vilket gjorde att han tyckte om det så jag lärde honom bara att jag kastar igen om han kommer tillbaka med den.
- Redigerat 2024-02-28 22:58 av Sofia2002
#2: Håller med dig. Vi glömmer bort katter alldelse för lätt jämfört med hundar.