Lös avföring katt….
Vad finns det för tips gällande problem med lös avföring hos min 8 mån katt?
Har haft lös avföring i ca 8 veckor sen, i början var avföringen som chokladpudding, hade ingen feber. . Kontaktade då veterinären då jag upptäckte detta som rekommenderade royal canin gastrofoder för kattungar + fortiflora. Blev bättre dvs ca 50-75%. Men då det inte blev helt bra bokades besök till veterinären efter ca 2-3v. Prover togs som alla var normala. Parasitorover togs men inget hittades (innekatt). Vikten är bra och ingen feber. Fick rådet att börja med PRO kollin, vilket gjorde varkenn sämre el bättre.
Började smyga in vanligt torrfoder (spannmålsfritt) som katten ätit av tidigare och mått bra av. Avföringen blev mkt bättre, nästan helt bra i ca 10 dagar. 👍
Men…nu har katten lös avföring igen. Typ som chokladpudding 😩
Har med andra ord haft ej 100% bra avföring på ca 2 mån. Ingen feber, gått upp i vikt som han ska, leker är social. God aptit (lite glupsk) dricker och kissar normalt.
Är det någon som varit med om liknande, vad kan man göra?
Veterinären pratade om ev allergiutredning katten är ca 10 mån. Men då han tidigare ätit spannmålsfritt och mått bra, känns det inte relevant att han plötsligt skulle utvecklat allergi?!
Bild från när katten åt gastrofoder + prokollin + fortiflora
- Redigerat 2024-02-18 10:48 av Jingle
Vilka parasiter testades han för?
Parasittest är inte tillförlitliga till 100 procent. Kanske läge att göra om? Blir billigare genom SVA än via veterinär.
#2: Han testades via veterinären. Skickade in tre avföringsprover. Oklart vilka parasiter exakt. ”Rutinprover” antar jag. Togs i mitten av januari, dvs ca 1 mån sen.