Placering av kattlådor
Vi ska införskaffa en låda till. Vi har nu 2 st kattlådor (haft 3 men ena var bara tillfällig utan huv, fungerar inte så bra här).
Men funderar på placering av kattlådorna.
Har just nu 1 i hallen, 1 i badrummet men funderar på den 3:e
Jag kan inte ha i sovrummet, tål inte att ha kattsanden där.
Och vill absolut inte ha i köket (tycker inte det är hygieniskt), kvar är då badrummet (dock inte mycket plats), hallen (långsmal hall) och "liten mellanhall" där klösträdet står. Vill inte ha kattlåda i sonens rum.
Hur hade ni gjort?
Är 3 katter, så 3 lådor behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har alltid haft lådan i badrum/toalett. Känns mest naturligt.
När vi hade tre katter hade vi först två lådor men alla gick på samma låda så vi hade bara en låda till tre katter.
Fungerade utmärkt.
/Maria
- Redigerat 2024-02-14 07:36 av Maria
#1 Enligt lag måste man ha 2 lådor på 3 katter. (lagen säger 2 katter per låda)
Våra fungerar bäst med varsin låda :)
Ja jag kan inte ha alla lådorna i badrummet, finns inte utrymme för det, då vi har tvättmaskin och så där inne med. Är därför jag funderar lite kring placering :) Ena behöver stå kvar i hallen i alla fall. Sedan är det hur jag ska placera den tredje
#2 Jag vet vad som är föreskrivet.
Men att ha en oanvänd låda ståendes är inget för mig.
/Maria
Jag skulle ha ställt den i hallen.
Jag har två lådor på olika platser i min ganska stora hall som är kvadratisk och långsmal i olika delar. Har en tredje låda i en garderob som är tom för övrigt. Alla tre lådorna används flitigt av båda katterna.
Det är inte optimalt för mig att ha en låda i den långsmala delen av hallen egentligen eftersom det blir lite smalt när jag ska passera där på väg till badrummet, men jag har vant mig. Jag vill inte heller ha låda i sovrummet eller i köket.
#0: Svårt att säga var du ska ställa den. Vi har två katter och tre lådor. Alla lådorna står i badrummet men vi har stort badrum. En på var sida om tvättmaskinen och en står lite för sej själv. Katterna verkar nöjda och vi tycker det är skönt att slippa ha lådorna i andra rum. Så jag hade nog klämt i den i badrummet om jag var du och om den ryms. Dock är det väl bra om det är en liten bit emellan iallfall sägs det. Men det är väl bara testa vad som funkar.
#5 Ja jag har inte stort badrum tyvärr. Står en låda i badrummet. Men ena katten, den nyaste ser lite det som "sitt revir" och de andra går inte på den lådan som står där inne pga henne. Går inte att ha bra mellanrum mellan lådor i badrummet, finns inte utrymme för det (vägrar ha det i duschen, haft innan och totalt värdelöst)
Så är därför jag funderar lite, för det måste ju fungera för katterna samtidigt som de inte står i vägen :P
- Redigerat 2024-02-14 17:05 av Fridaaaa
#6: Jamen, då har du ju svaret! Ställ den i hallen. Känns väl fräschare än inne i sovrum el.kök tycker då jag.
#7 Ja köket och sovrummet blir det aldrig :P
Även i hallen kan jag inte ha något direkt mellanrum
Krångligt - jag vet xD
- Redigerat 2024-02-14 17:11 av Fridaaaa
#8: Men du kan inte flytta på trädet till v-rum? Och ställa lådan där trädet nu står då?
#9 Vi har inget vardagsrum, vårt sovrum är kombinerat vardagsrum och sovrum. Och katträdet får inte plats i vårt sovrum.