Sammanföra 2 katter
Hej!
För ca 2 månader skaffade jag en kattunge, en hona. Jag har sen innan en äldre honkatt som är ca 10 år. Första veckan gick de okej men på nyår flög den äldre katten på kattungen. Jag valde då att separera katterna med hjälp av en grind så de kunde se varandra. Den lilla blev sjuk av andra anledningar så därför var det åtskilda fram tills för en vecka sen. Den stora gick på den lilla ett par gånger när vi släppte ihop dem men sen var det lugnt. Hela veckan gick och inget hände, den stora katten lät den lilla vara. Dock ska tilläggas att kattungen är jätterädd för den äldre. Hon morrar, fräser, väser när hon ser den stora. Sen gömmer hon sig mest under en stol eller i en kattgrotta som hon har. Imorse vaknade jag av att katterna rök ihop och det lät som det var ordentligt. Nu är den äldre katten halt på ena frambenet. Är de någon som varit I liknande situation? Finns det någon chans att detta kommer att lösa sig? En uppgiven och ledsen matte som helst vill att båda kissarna kvar.
- Redigerat 2024-02-12 18:42 av sandabom91
Har du sammanfört katter tidigare? Erfarenhet har betydelse för hur man upplever och värderar framsteg och eventuella bakslag i sammanförandet.
På vilket sätt gick det "okej" första veckan? Hade båda katterna slutat fräsa och morra vid nyår? På vilket sätt flög den äldre katten på kattungen på nyår? Var det kanske omriktad aggression p.g.a. egen rädsla för t.ex. fyrverkerier eller var det ett misslyckat lekförsök?
Har kattungen morrat och fräst sedan dess eller har hon gjort det hela tiden? Morrade hon även genom grinden? Vad har kattungen för bakgrund?
Sajtvärd Katter iFokus