Väggmonterade liggplatser
Någon som kan visa bild hur ni har ordnat det med väggmonterade liggplatser? :) Och gärna hur ni gjort eller vart det är köpt samt kostnad :)
Hålla för katter på 3,5-6 kg ungefär.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
- Redigerat 2024-01-17 12:11 av Fridaaaa
Har tyvärr inga tips… men skriver lite här ändå, så att jag förhoppningsvis hittar tillbaka hit igen. Intresserad av att se vad du får för svar, skulle vilja fixa något till en del av mina djur (dock har jag ingen katt).
Såhär gjorde vi, väldigt enkelt, billigt och hållbart. Plus flexibelt, man kan bygga hur lite/mkt man vill, anpassa för hörn, storlek, etc. Man kan också fästa leksaker i konsolerna om man vill.
Hyllorna köpte vi på bygghandel och målade själva, konsolerna köpte vi på IKEA. Hur man bäst fäster dem beror på vilken vägg man har förstås, vi borrade, pluggade och skruvade.
Min ena katt vill vara med mig överallt och hon blev tokig när jag spenderade tid vid datorn och hon inte fick ligga på tangentbordet så jag tog en gammal köksstol som skulle slängas och sågade av rygg och ben, sen skruvade jag på två sånna där "vinkelkonsoler" eller vad det heter från biltema (2 för 34kr) och satte upp på väggen! Nu är det hennes favoritplats.
Inte så snyggt men väldigt billigt och vilken katt gillar inte att ha en stol på väggen? XD hon tar sig upp via datorbordet, till en hylla ovanför datorn, sen till sin plats.
#2. Ligger hyllorna lösa på metallen? Tänker som att de kan kana ur gallret när katten hoppar upp.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4 Nej, de är fastskruvade. Framgår kanske inte av bilden men trähyllan ligger i ett "fack", d.v.s. att man skjuter in hyllan så det är metall både uppe och nere, lite beroende på hur man monterar - d.v.s. hur mycket av hyllan som sticker ut vid sidan av konsolen är det nog minimal risk för att den vickar och/eller skjuts iväg - dock inte en som vi ville ta, minimal eller ej.
- Redigerat 2024-02-11 01:09 av Kattpatrullen
#5. Ok, det var ju bra!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Följer denna tråd och hoppas på lite finurliga ideer. Kan visa här något vi gjort. Vi har en kattställning i sovrummet och har bara satt upp två hyllor (brädor) på konsoller så att katterna kan hoppa vidare och gå över dörren och upp på garderoberna (5st). Där uppe har vi gjort en liggplats. Ibland hoppar dom ner direkt å landar i sängen som står bredvid.