Human avlivning?
Har funderat på detta.
När det väl är så dags.
Min katt hatar att åka bil och blir superstressad.
Så när det är dags för att de ska gå vidare….vad gör ni?
Åker ni till veterinären även om det innebär en stressad katt eller tar ni hjälp av jaktvänner?
Jag tar nog hjälpen av någon av mina jaktvänner i det skedet.
Ingen stress och katten märker ingenting.
Jag tänker att det är mer humant.
Du har ju möjligheten att ta hem en veterinär.
/Maria
Det är bra att ha tänkt igenom dessa frågor, och att veta hur man vill ha det.
Sedan bör man ändå ha en medvetenhet om att när det är dags så blir det inte alltid som man har önskat.
Att få ett hembesök för avlivning kan t.ex. vara svårt under nätter och storhelger. Ibland finns det bara ett alternativ (t.ex. det större djursjukhuset) och då är det dit man får vända sig.
Personligen vänder jag mig hellre till veterinär än till "jaktvänner".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tänker att om min katt blir sjuk helger eller nån natt.
Då finns det inga veterinärkliniker öppna här i närheten.
Alternativet är då det stora nere i Skåne vad det nu heter?? Helsingborg?
Men är det då riktigt akut blir det inte riktigt bra här då vi har ca 20-25 mil dit.
Jag tänker inte låta min katt plågas och stressas den tiden det tar ner dit.
Alternativet är då en jaktvän som jag litar på till 100%.
Kolla upp om du kan få hembesök när det väl är dags. Vi har avlivat hund och kanin hem vilket varit superskönt och stressfritt! Speciellt då jag haft turen att ha en veterinär som djuren kände bra sen innan och tyckte om så inget konstigt för dem. Så det är ju helt klart något jag föredrar när man har möjlighet till det.
Har dock fått åka till klinik med två kaniner för avlivning för det blev så akut men då var båda såpass dåliga att de inte var speciellt medvetna om resan.
Men är ju alltid bra att fundera över och kolla upp alla alternativ man har.
Själv har jag även avlivat flertalet fåglar (och även en hamster) själv hemma då det känt som det minst stressiga alternativet för dem (men då ska man ju såklart veta vad man gör och veta vad som är tillåtet).
Att tänka på angående att fråga jägare är att de enbart får avliva katten (eller hundens) om den har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt
inskränkt rörelsefrihet. https://jvdoc.sharepoint.com/sites/sjvfs/Shared%20Documents/2019_8/2020-022.pdf?ga=1
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Distriktsveterinär som kommer hem är ju ett alternativ.
#5 Problemet är väl att distriktsveterinärerna i varje läge måste prioritera lantbrukets djur, och därefter hästar…?
Så har man en sjuk/skadad katt som behöver avlivas akut kanske det blir knepigt den vägen, tänker jag.
Men absolut värt att ha telefonnumret till hands, och att ringa och kolla.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#6 Här är det nog akutast fall först, oavsett djurslag.
Jag tar hem länsveterinär när mina djur behöver en veterinär utan att behöva den utrustning, som finns på djursjukhus. Det mår både djuren och jag bättre av.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har inga jaktvänner, men även om jag hade det skulle det ha känts makabert (och blodigt) att anlita en sådan för att avsluta kattens liv. Det finns med all säkerhet även risk för att avslutet inte alls blir så smärtfritt och utan stress som det var tänkt.. Tänk om katten bara blir skadad vid första försöket? Nej, usch det skulle jag inte vilja vara med om.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har hållit om mina katter hos veterinären när de dött. Även om resan dit varit stressande så har själva döden varit fin och stillsam.
Min ena hund dog i mitt knä hos veterinären.
/Maria
Ja jag funderar också så här…att om man redan är hos veterinären för att katten är sjuk.
Då självklart om kissen är så dålig så den ska avlivas så gör jag ju det hos de.
Men om det är en ren akut situation…och det inte finns veterinär på nämare avstånd än Helsingborg?
Då skulle jag be mina jaktvänner om det.
Mina katter avskyr kattburen.
När det är dags tänker jag hålla katten i famnen inlindad i en filt.
Har du verkligen tagit reda på vilka veterinär ett som kan erbjuda ”hemtjänst”?
Här är en men det finns säkert flera som har Småland som upptagningsområde - vad säger din ”vanliga” veterinär?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Konceptet är nytt för mig. Trodde det var mer av en amerikansk företeelse.
#13: Här kommer oxå länken jag tänkte på:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#15: Tack för tipset. Ska kolla om möjligheten finns för Gbg området.
#16:
Lisavet AB erbjuder hembesök i Gbg-området. Supergullig veterinär, älskar henne.
#17: Tack för tipset!
#16, #17 Åh, mina varmaste rekommenderationer för Lisa också! Hon är FANTASTISK! Så klok, varm och lugn vilket är bra för såväl djur som oroliga mattar och hussar. Hon gjorde hela skillnaden för oss när vi skulle flytta med våra katter. Hade jag bott nära hade jag 100% fortsatt att anlita henne.
Har man kunskap och kan göra det snabbt och smärtfritt för katten, så ser jag inga problem med det.
När jag var liten ramlade våran äldsta katt ihop hemma, hon blev akut super dålig, vi kunden antingen åka med henne i bil i 2,5 timmar till närmaste akut öppna djursjukhus för avlivning.
Eller 5 minuter i bil till ett lämpligt område där min pappa, som var jägare, själv kunde avliva henne. Valet var ju enkelt.
Har man möjligheten ser jag inget fel med det.
Även om jag föredrar att avliva mina djur hos veterinären om det är möjligt.