Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsabeteendeuppfödningkatthälsa,beteende,kosthållningfrågorkattungar
Läst 301 ggr
Hannahhh.P
0

Kattunge 9v som stödmatas

Hej

Skrev inlägg för några dagar sen om en kattunge jag har, jag har stödmatat han i över en vecka nu och han vägrar äta själv, vad är rimligt? Hur lång tid ska det ta innan han äter själv igen?
Han blev dålig efter vaccinet och det är därifrån han sluta äta innan detta åt han själv och va i hull som dom andra, men på 1,5 vecka så har de hänt mycket på de andra dom har växt mycket men inte han och är otroligt smal nu trots stödmatning..
Vet ej vad jag ska göra längre😔

Uppkatten
7

Vad säger veterinären?

Hur mycket mat lyckas du få i kattungen, och vilken/vilka sorter?

Vad säger vågen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hannahhh.P
0

#1: Han är ju slö efter vaccinet och det, han vart hos vet två gånger även vart inlagd över dagen för dropp, fått kortison vitamin b12.
Han går knappt ens upp i vikt…
Han väger nu 0,45 syskonen runt 0,9..
Det är siames och ragdoll blandisar.
Man ser på han att han vill så mycket mer än han orkar, han sover mycket, leker ej med syskonen..
Känns som det är avliva som gäller nu när jag gett detta chanser vill inte ha kvar han tills han somnar in för att han svälter heller såklart.
Dom gånger man ser han uppe o gå o röra på sig och ser pigg ut och sen bara ligger o ser inte ut att ha någon Gnista i ögonen kvar alls så blir jag så ledsen😔

Uppkatten
8

Men vad får han för mat, och hur ofta? Hur mycket får han i sig?

Vilken är veterinärens rekommendation?

Vad vägde kattungen före vaccinationen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Den här kvinnan finns på Facebook (hon var mycket här på iFokus tidigare)

https://www.facebook.com/josefa.kovacic

Hon är extremt duktig på små kattungar, även de som är i väldigt dåligt skick.

Hon har mycket kunskap och erfarenhet att dela med sig av.

Prova den vägen!

Josefa Kovacic finns på Facebook Gå med i Facebook för att komma i kontakt med Josefa Kovacic och andra som du känner. Med Facebook kan du dela ditt liv...
Uppkatten
5

Vad serverar du i matningssprutan?

Vilken mängd?

Hur ofta?

Hur mycket får du i kattungen vid en måltid?

Naturligtvis är det inte ett alternativ att kattungen ligger hemma och självdör.

Katter som inte får i sig tillräckligt med näring/vätska kan börja må lite illa och får då svårare att komma igång med att äta.

Det händer även att katter som sprutmatas utvecklar en motvilja mot mat/matning, därför sätter man ofta sond och sondmatar istället när det gäller äldre katter. Jag har inte koll på kattungar.

Uppkatten
6

Vad säger veterinären att du ska stödmata/sprutmata med?

a/d mousse…? Recovery…? Näringspasta…? Annat?

Kattungen är lite stor för "mjölkersättning för kattunge" kanske, men om det går i så måste det väl ändå vara bättre än ingenting….?

Har du provat att kontakta Firstvet, Agrias vårdguide eller motsvarande för rådgivning (kolla vilken av dem som är knuten till ditt försäkringsbolag)….?

Vet inte om man vågar ge läkemedel mot illamående resp. aptitstimulerande läkemedel till så här små kattungar… men det måste veterinärerna kunna svara på.

Går du på en mindre veterinärmottagning så kan det vara en god idé att snarast kontakta ett större djursjukhus.

Det gäller ju att få i en sådan här liten katt näringstät mat i småportioner dygnet runt. Får kattungen inte i sig energi så orkar den inte heller äta för egen maskin.

Jag vet att det kan kännas helt tröstlöst att stödmata och att det ofta är jättesvårt att få i katten tillräcklig mängd (erfarenhet från vuxna katter längre tillbaka i tiden). Men det gäller ju att ändå mata på (även om man numera ofta hellre sätter sond).

Jag hoppas att Silvestris kan gå in i tråden och svara dig bättre, då hon jobbar inom djursjukvården.

OberonsMatte
7

#2: För att stödmatning ska hjälpa behöver huskattungen (!) få i sig tillräckligt med näring tillräckligt ofta för att öka i vikt.

Sajtvärd Katter iFokus

[skyggis_tryggis]
4

Matar du varannan timme eller så?

Ungen behöver förstås få i sig mer mat om den inte går upp i vikt.

Hannahhh.P
0

#6: han får recovery liquid och mousse även näringspasta nu som jag blev tipsad om!
Vart hos vet han fick nått i spruta mot illamående och de hjälpte lite grann tyckte jag men dom våga inte ge så mycket mer..
Matar han ca 1 gång i timmen i 5 ml sprutor.

Hannahhh.P
0

#8: Ja försöker mata en gång i timmen.

Hannahhh.P
0

#5: Kattungen får i sig ca 5ml per måltid men märkt att han mått lite illa och inte riktigt velat ha då han försökt spotta ut de ändå, han fick nått mot illamående hos vet men de hjälpte lite men känns som han skulle fortsätta ha det tills han kom igång mer för efter han fick det så åt han lite själv.
Men dom ville inte ge super mycket av de.
Tack ska skriva och se om jag kan få nått tips av henne 😊

Uppkatten
3

Tycker det låter som att ni skulle behöva ett återbesök hos veterinären under dagen i dag…?

MonicaLagerquist
4

Jag tcker att hela kullen är små.

Jag skulle inte mata så ofta som varje timme utan låta kattungen vila mellan målen.

Håller han värmen?Vad säger mammakatt Tar hon hand om kattungen
Har han fått PC ibland kan det göra susen.

Ja jag vet att man inte ska ge PC i onödan men ibland är det bara det som hjälper.

Stolt ägare till tre La permer

Silvestris
7

Kattungen behöver mer vård än bara stödmatning. Någonting är uppenbart väldigt fel när den väger så lite. Den behöver läggas in och få dropp, även en matningssond (tvångsmatning av katter är inte att rekommendera) och den behöver utredas ordentligt. Blodprov och bukultraljud som allra minst. Alternativet är avlivning. Just nu verkar den bara tyna bort.

MonicaLagerquist
4

Hur går det?

Hannahhh.P
0

#14: Har undersökt nu flera gånger hos vet, men han är inte gammal och tyckte inte att han skulle få lida mer eller hålla på och utredas massa så han fick somna in

Hannahhh.P
0

#15: Har har fått somna in tyvärr blev bäst så, han fick inte lida mer vad som än va fel på han, vi hittade inga fel hos vet eller annat så fick bli såhär..

Hannahhh.P
0

#13: tyckte inte att dom andra är små dom är lite små tjocka men mamman är inte så stor och pappan är inte särskilt stor heller.

MonicaLagerquist
4

Beklagar.
Kommer ni obducers kattungen?