Kattunge och nya platser
Vi har precis bestämt oss för att skaffa katt och önskar hjälp i en fråga :)
Vår lilla misse är leveransklar (14 veckor) till veckan innan jul. Planer för julafton är i dagsläget inte på hemmaplan och min fråga är om man efter 1-2 veckor kan ha med sin lilla misse till ett annat hem?
Det är få personer som kommer vara på plats och inga barn. Det kommer finnas ett helt rum för den att kunna dra sig undan i och ha som sitt egna under denna dagen. bilresan är inte mer än 20 min bort.
Katten är sedan innan social, van vid barn och hund och "familjeliv"
Är detta helt otänkbart så tas självklart det beslutet men tar gärna olika tips :)
Hur länge kommer ni att vara hemifrån ungefär?
/Maria
#0 Utifrån egna erfarenheter sagt så tror jag det kommer att gå bra med den plan ni har. 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#1: Det är över en natt
Jag kan inte rekommendera det.
Att flytta från uppfödaren är ett stort steg i en liten kattunges liv. Det brukar ta upp två veckor för kattungen att komma ner i stressnivå i det nya hemmet, ibland längre tid än så.
Under dessa veckor + flera veckor framöver är det inte lämpligt att utsätta kattungen för fler stressorer än nödvändigt, man brukar t.ex. undvika att byta foder/kattsand under den här perioden.
Istället är det viktigt att kattungen i lugn och ro får lära känna er och sitt nya hem.
Att transportera en katt innebär också alltid en risk för att kattungen kommer lös av misstag, vilket vore olyckligt, inte minst med tanke på vinterkylan.
Ett annat tips när det gäller just kattungar är att man bör skaffa två. Vi människor räcker inte till för att vara lekkamrater åt en kattunge i den utsträckningen som en kattunge vill och behöver.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Rekommenderar inte det, bättre att katterna kommer hem efter jul i så fall, eller får ni skippa övernattning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: Okej va bra, vi vill gärna vänja den vid att både åka bil och kunna vara borta så som i vår sommarstuga m.m. 😊 så detta kanske är bra för att börja vänja den hoppas vi, men så klart vill man inte göra fel och göra det för tidigt!
#6 FInns tid för det, men låt katten göra sig hemmastadd hos er först.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Det var visst flera som svarade ungefär samtidigt som inte höll med riktigt. 🙂 🤗😻
Jag tror det beror lite på kattens personlighet också.
En katt vi hade bodde första veckan med oss i sommarstugan sedan resa till lägenheten i stan för 5 dagar och sedan tillbaka till stugan. Fungerade hur bra som helst alla år.
Nuvarande katt hade absolut inte klarat det.
/Maria
Det är dock svårt att bedöma en liten kattunges personlighet, och hur den reagerar på situationer som den aldrig tidigare har ställts inför, tänker jag.
Den här kattungen kommer precis att ha lämnat hemmet, uppfödaren, kattmamman och kullsyskonen, vilket är en stor omställning i en liten kattunges liv. Plötsligt är den alldeles ensam, i en ny miljö, med människor som den kanske inte har någon relation till alls sedan tidigare.
Och då ska den behöva åka iväg, för att tillbringa en natt borta.
Risken är att kattungen får tillbringa julafton under (svår) stress, istället för att successivt börja anpassa sig och må allt bättre i sitt nya hem.
Stress riskerar också att ställa till magen hos små kattungar.
Varför inte be att få hämta hem kattungen först på juldagen istället? Eller senare under julhelgen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2023-11-27 12:26 av Uppkatten
#10 Ja kan man undvika så är det såklart bäst.
/Maria
#10: Tack för bra syn på det hela, valet kommer nog att falla på att hämta den strax efter jul 😊
#12 Det kan ju vara en bra idé. 😻🤗
#12 Låter jättebra.
/Maria