Uttråkad katt
Hej. Har en hankatt på 1 år och 7 månader som jag har haft sen han var 3 månader gammal. Han verkar mycket uttråkad och har inte någon energi som katter brukar ha vid hans ålder. Han har varit hos veterinären ungefär 3 gånger i år men alla gånger så tyckte de att han verkar helt friskt. Jag tror han bara är uttråkad. Problemmet är att jag har försökt göra allt för att få honom nöjd: jag skaffade en katt till för att hålla honom sällskap (dock så tycker han inte om henne), jag har köpt flera katträd så de båda kan få klättra på, har gett de båda utrymme till alla fönstren tillgängliga i min lägenhet så de kan titta ut, köpt vattenfontän, alla möjliga leksaker och godis, extra kattlådor så katterna inte behöver dela om de inte vill. Han verkar ändå uttråkad. Han brukade vara lekfull tills jag skaffade en katt till - sen dess har han inte velat leka med mig längre. Och den nya katten tycker han inte om heller. Det enda han verkar tycka om är mat och godis men nu så har han börjat äta mindre. Jag hoppas att han bara har tröttnat på fodret (har haft samma foder hela året) och att han får tillbaka aptiten om han får något nytt. Eller så kanske han inte är så hungrig nu när det är kallt ute. Men jag tycker ändå att han verkar så uttråkad och oenergisk för att vara så ung som han är. Har dock inga alternativ kvar om hur jag kan hjälpa honom.
(Båda katterna är kastrerade och den andra katten är lika gammal som honom).
- Redigerat 2023-11-25 16:15 av katt-astrofen
Att han inte är lika sugen på att leka med dig längre kan delvis ha med kattens ålder att göra.
Det är viktigt att du har koll på kattens vikt om du upplever att han fått sämre aptit. Viktnedgång är ofta ett tecken på att något inte står rätt till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Kanske, det bara slutade so tvärt och omedelbart den dagen den andra katten flyttade in så jag är inte säker på om han bara inte är lika lekfull längre eller om han har varit upprörd över att en ny katt finns i lägenheten hela halvåret hon har bott hos oss. I jämförelse är den andra katten alltid sugen på lek och bus - bara inte med honom (hon tycker inte om honom heller).
Svårt att veta förstås.
Jag har en skyggis som älskade att leka med sin bollbana på katthemmet. Så jag köpte en likadan bollbana till henne när hon flyttade hit.
Hon älskade sin bollbana, lekte med den jämt, och sov t.om. i den.
En dag slutade hon.
Jag gissar att hon kan ha varit kring 1½ år då.
De senaste ca 12 åren har hon ö.h.t. inte sett åt bollbanan, trots att den ännu står framme…
Varför? Ja, det undrar jag fortfarande ibland.
Det gick från 100 % aktivitet till 0 % när det gällde bollbanan.
Visst kan en katt ogilla att en annan katt flyttar in på reviret. Då gäller det att ha gott om resurser, hitta utrymme att aktivera båda katterna o.s.v.
I det här läget är det dock viktigt att du också har koll på kattens vikt, eftersom du upplever att aptiten försämrats.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag vill bara uppdatera om att det visar sig vara inget fel med hans aptit - min andra katt lyckades bita hål i en foderpåse och de har båda i smyg gått och ätit från den och var därför mätta varje gång det var matdags.
#4: Så bra att han inte hade dålig aptit och var sjuk på nåt sätt.
Hoppas att de åt lagom mycket fastän de hade fri tillgång i smyg 😉