Varning! SMAAK torrfoder återkallas!
Jag som ger min hund deras färskfoder fick ju en smärre chock när jag stötte på detta nu medan jag letade efter helt andra saker. Lite "gamla" nyheter, men kanske har andra liksom jag missat detta!
"Potatisflingor med höga gifthalter kan ligga bakom att hundar i Finland blivit sjuka av vanlig hundmat. Över 33 ton hundmat fick återkallas och nu ber företaget om ursäkt."
Även kattmat återkallas.
Det finns en hel del artiklar om det på olika sidor, men jag slänger upp denna lite snabbt bara för att få ut varningen!
Konstigt nog så finns det inga varningar på återförsäljare såsom Arken Zoo och VetZoos hemsidor och det går fortfarande att lägga i varukorgen.
Den kattmat som återkallas verkar vara: "Smaak spannmålsfri kyckling kattmat (1,5 kg och 7 kg med bäst före-datum 19 april 2025)". Foder med de datumet plockades bort först. Som en extra försiktighetsåtgärd har Arken zoo tagit bort alla partier av den sorten oavsett datum.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu när jag kollade på Vetzoo-sidan finns inte den sorten med där överhuvudtaget.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag länkade till den här sidan på Hittekatter iFokus härom dagen:
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 #3 Åh, tack för informationen och länkarna! Skönt att de tar de åtgärderna! Något annat hade varit VÄLDIGT märkligt, känner jag!
Ville bara meddela att min mammas hankatt (som fortfarande går på kattunge foder) har varit dålig och haft kraftig diarré sen hon öppnade den nya torrfoder påsen av SMAAK Kitten Kyckling för ca en vecka sen. Påsen beställdes för nästan 2 månader sen i förebyggande syfte. När hon tog bort fodret och gav honom mer mush samt kokt ris med torsk blev han genast bättre så efter 2 dagar fick han fodret igen och diarrén var tillbaka. Även den innehåller potatismjöl (vet ej om det är skillnad på potatis flingor) men misstänker att det finns ett samband.
Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir
- Redigerat 2023-11-16 09:23 av trissmillion
#5 Ge inte katten mer av fodret. Kontakta tillverkaren.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6: Nej, nu blir det inget mer av det fodret! Så tråkigt men kommer nog inte själv våga använda det mer heller. Mamma ska med påsen till Arken zoo idag och får förhoppningsvis tillbaka pengarna.
Annars får hon kontakta tillverkarna. Jag kontaktade RC en gång då katten blev sjuk av fodret som det verkade. Fick lämna in foderprover som de skulle analysera, först sedan allt sådant var inskickat fick jag pengarna tillbaka. Jag fick aldrig ta del av analysresultatet, och hur det gick för katten brydde de sig inte om, som jag upplevde det. I massmedia låter det som att SMAAK vill ta ansvar.
#8: Så tråkigt att höra! Hoppas verkligen inte katten blev för allvarligt sjuk :(
Mailade Musti Group Nordic Oy precis också och hoppas verkligen de tar ansvar. Hoppas inga fler djur drabbas heller :(
- Redigerat 2023-11-16 09:55 av trissmillion
Definitivt en väckarklocka! Inte "bara" för djurmat.
"I potatisflingorna, som funnits i två av Musti ja Mirris produkter, har höga halter av glykoalkaloider upptäckts.** EU saknar gränsvärden för glykoalkaloider i foder. Därför mäter europeiska leverantörer inte nivåerna i varje parti**." (min markering i texten)
"Fallet måste också vara en väckarklocka för hela djurfoderbranschen. Tillsammans med de europeiska livsmedelsmyndigheterna måste vi jobba för att gränsvärden definieras för foder i EU”, säger Musti Groups vd David Rönnberg i ett pressmeddelande. "
Tillverkaren har slutat använda de aktuella potatisflingorna.
https://www.hbl.fi/artikel/c3f1f2fa-459a-5310-b18e-f5e7c09672a0
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#10: Va bra! :)